Annons

Hahnemühle Photo rag + Epson 3800

Produkter
(logga in för att koppla)

JensEkberg

Aktiv medlem
När jag printar photorag papper 188gsm i min 3800 så får jag en "grå hinna" på mina utskrifter. som ser fullständigt för jävlig ut. Epsons Matta papper blir bra. Ilford Gallerie Smooth likaså. 308gsm pappret blir bättre men fortfarande inte bra.

Färghantering sköts av PS3, PS4 eller LR2 inte av skrivaren. Pappersprofil är nedladdad från tillverkaren. Skärmen är kalbrerad osv. Jag tycker iofs att profilen är för grå redan i PS.

kör osx 10.5.5 PS3/PS4 LR2

Vet ju att man kan få fantastiska utskrifter på detta papper.

Idéer el tips någon?

Var hittar man batch nr på pappret ?
Läste oroväckande följande på photo.net

"David Parker, May 05, 2007; 12:25 p.m.
Hi Scott, Good news! Simon Waller at Hahnemuehle UK came good and sent me a roll of Photo Rag to test. I cut 2 sheets to A2 size, 1 with the weave parallel to the long side (as with the cut sheets of A3) and the other perpendicular. My expectation was that the perpendicular weaved image (the same as the cut A2 sheets) would produce a muddy result. To my surprise and consternation both images were perfect! Without changing my settings I then put in a sheet from my original A2 pack, fully expecting some trickster diety to suddenly rub his hands with glee and make this paper batch work perfectly, because I'd forgotten to hire in the right number of virgins to dance naked around my lawn on the last full moon. But no! The old paper batch was still producing dreadful prints. I concluded that this particular batch of paper must be the culprit; 134752-A to be exact. Simon Waller then placed an enquiry with Hahnemeuhle Germany and it turns out that this batch had already been identified as being faulty, apparently the hot weather complicated the coating process, curiously, conditions that also cause problems with the manufacture of 19th Century printing-out papers! The company had thought that all of the paper from this batch had been recalled. Happy printing out there! Regards, David."



mvh
Jens
 
kör osx 10.5.5 PS3/PS4 LR2

Vet ju att man kan få fantastiska utskrifter på detta papper.

Vilken drivrutin använder du, version 3 eller version 6? Se till att du har senaste drivrutinen installerad, eftersom det finns exempel på att man får dåliga utskrifter om man använder Epsons gamla drivrutin med ditt operativsystem.

Stefan
 
OSX, skulle inte det fungera problemfritt? Byt till XP Pro så slipper du sådana problem, såväl ver 3 som 6 fungerar utmärkt!
 
Jo då Stefan, jag har senaste drivrutiner, senaste firmware och allt.
Utskrifter på övriga papper blir bra såväl från LR som PS.
Jag tycker att resultat är alldeles för dåligt även om det pappret inte är uppmätt och gjort en egen skrivarprofil för. JAg bör ju åtminsone få hyfsade utskrifter med Fabriksprofilen - eller hur?

...och alfin... aldrig i livet jag skulle byta till Windows... gör inte detta till en plattformsfråga...
 
...och alfin... aldrig i livet jag skulle byta till Windows... gör inte detta till en plattformsfråga...

Nä, jag lovar... och du, jag har heller ingen humor...

Men bortsett från det, så är min erfarenhet av 3800 och Hanemuhles nedladdningsbara profiler att de ofta har en del övrigt att önska. Det var därför jag föreslog att du skulle göra en egen profil.

... men vad vet jag... jag kör ju Windows.
 
När jag printar photorag papper ......

kör osx 10.5.5 PS3/PS4 LR2

Vet ju att man kan få fantastiska utskrifter på detta papper.

Idéer el tips någon?


Hej Jesper,
När det gäller Hahnemühle Photo rag har jag låtit skrivaren göra färghanteringen då deras icc profiler (Epson och Canon) är helt värdelösa.
mvh/Anna
 
Tack Christer,

Jag har varit därinne och laddat ner profiler. Dessa är ju iofs för sv/v men inte fasen blir det mkt bättre för det.

skall prova som Anna säger att låta skrivaren sköta färgen ...em n dt känns ju så fel ... här har man ett shysst colorsync flöde som funkar i övrigt ...
och sen när man köper "finpapper" så skiter sig alltihop

Kan ju vara så att fabriksprofilen är helt rutten...

Tack så länge för ert engagemang - det uppskattas..



 
Nä, jag lovar... och du, jag har heller ingen humor...

Men bortsett från det, så är min erfarenhet av 3800 och Hanemuhles nedladdningsbara profiler att de ofta har en del övrigt att önska. Det var därför jag föreslog att du skulle göra en egen profil.

... men vad vet jag... jag kör ju Windows.

Alfin... det finns kloka Windowsanvändare med...det vet jag ...
 
skall prova som Anna säger att låta skrivaren sköta färgen ...em n dt känns ju så fel ... här har man ett shysst colorsync flöde som funkar i övrigt ...
och sen när man köper "finpapper" så skiter sig alltihop

Visst känns det fel och det känns framförallt som man är beroende av slumpen.

Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.