Annons

Habegärets stege för oss gröngölingar

Produkter
(logga in för att koppla)

BugEyes

Aktiv medlem
En liten reflektion bara så här på nattkröken när jag sitter framför datorn och har micklat med bilder från ungarnas skolavslutning.
Jag reflekterade över den nivå på habegär efter prylar runt fotandet som uppstår varefter det förra habegäret blir uppfyllt, det verkar hela tiden finnas något nytt att sträva efter. Här är lite av en rookies dagbok från det första dryga kvartalet. För mig har det varit ungefär så här...

Januari 2005
Ställer min första fråga här om vad jag behöver för att kunna fota ungarnas hockeymatcher med hyfsad kvalitet. Ansvarig för deras websida som jag är hade jag tröttnat på att få suddiga gröna bilder. Hade nog tänkt mig en kompaktkamera lite bättre än den 2 megapixels IXUS jag hade. Får en massa svar och kontentan var att jag behövde en DSLR som jag var tvungen att fråga vad det var för något.
Tar med mig min IXUS till hockeyrinken för att prova om den inte duger i alla fall nu när jag läst manualen. Batteriet tar slut innan jag hunnit ta första blden, byter batteri och lyckas ta 7 bilder innan det också tar slut. Lackar till och svänger in till Kista centrum på vägen hem och köper en 300D med kitobjektiv och lite tillbehör.

Februari 2005
Märkt att kitobjektivet är på tok för kort för att fota små hockeyspelare, beställer en Sigma telezoom för ändamålet. Mera minne inköps i samma veva samt en fjärrkontroll.
Goda vänner ser min fina kamera och vill att jag ska vara deras bröllopsfotograf. Köper en 24-70 2,8, diverse lampor, nytt stativ och allt jag tror mig behöva för uppdraget.

Mars 2005
Inser att mitt nya stora objektiv skymmer den inbyggda blixten, köper en riktig blixt. Får kläm på hockeyfotandet och börjar reta mig på kamerans hastighet. Datorn orkar inte driva bildbehandlingsprogrammen så det inköps en ny dator, en skrivare också.

April 2005
Präglas fotomässigt av förberedelser för bröllopsfotandet. Köper lite småprylar som reflexskärmar och ett polfilter. På Valborg måste allt gå bra så jag tjatar här efter tips mm. Dagen innan bröllopet köper jag en Sigma 70-200 2,8 för att den kan komma till användning. Det gör att jag måste köpa ny väska också. Bröllopet kommer och jag tar 700 bilder på 10 timmar och tar första drinken kl 1 på natten själv.

Maj 2005
Ägnar nog 100 timmar åt att redigera bröllopsbilderna i början av månaden. Resultatet blev bra och bruden gråter av glädje. Säljer mitt 70-300 till en annan medlem här då jag inte tycker jag behöver två telezoomar. Säljer sedan min 300D, också det till en medlem här. Köper en 350D som jag har i några dagar och sedan uppgraderar till en 20D. Märker att jag saknar kitobjektivet trots allt och köper en begagnad Sigma 18-125 av en medlem här för att täcka upp den luckan.

Juni 2005
Nu ska jag väl ändå ha allt jag behöver. Laddar mer CS2 och inser att en halv gigabyte primärminne inte är någonting i dessa dagar, köper 2 gig. Hårddisken blir nu full i nya datorn så jag får köpa en extern sådan för att ha någonstans att göra av alla bilder.

Här sitter man nu och vågar inte räkna efter vad det hela kostat hittills, vill inte veta. Jag som bara skulle ha en kompaktkamera som kunde ta bra hockeybilder, men sådana finns ju inte. Förutom nämnda prylar så är det ju en uppsjö av småsaker också som filter och rengöringsaker och böcker och tidskrifter mm, mm.
Men kul är det!
Nu ska det väl ändå vara slutköpt? Nja, oj vad det börjar suga i vidvinkeltarmen. Visste inte att jag hade en sådan förrän alldeles nyss.

Var ska detta sluta? Känner ni igen er?
 
Jaaa! från 70-tals-kameror, via digitalkompakt till kameraprylar för minst 60' på bara ett par år... Så gick det för mig när jag tog upp mitt gamla fotointresse. Ett stort hål i spargrisen har det blivit, och jag brukar undvika att tänka alltför noga på det =) Det lugnar sig ju också lite grann när man väl kommit fram till vad man vill ha. Tyvärr finns ju möjligheten att prova grejorna inte för många av oss, så man har ju köpt/bytt/sålt en del på vägen till nuvarande kameraväska.
 
det var rolig läsning, men du kanske ska operera bort vidvinkeltarmen så kanske du slipper en utgift =P

kunde inte låta bli ;)
 
BugEyes skrev:
Var ska detta sluta? Känner ni igen er?

Om man känner igen sig!? Absolut!

Var lite sugen på en riktig digitalkamera för ett bra tag sedan, stod och valde mellan några värre kompaktare men köpte istället ny mobil för 6.000kr.

Efter någon månad så köpte en kompis en D70, som jag lånade för att "testa" lite. Sagt och gjort, en sådan skulle jag ju bara ha...

Tänkte väl från början att jag skulle klara mig med kitobjektivet eftersom jag inte fotar speciellt mycket mer än på "hobby-nivå.
Fast, var jag inte lite sugen på ett tele?
Och en väska skulle man ju ha, och inte går det att ta bilder med den inbyggda blixten heller, fjärrkontroll var ju givet!?

Sagt och gjort, när jag lagt beställningen så frågade jag säljaren om det ändå inte var något jag saknade, nej, det tyckte han inte.

Så gick det några dagar och jag kom på att ett par filter kunde vara trevligt, och varför inte den så erkänt fina Nikon AF 50/1.8 för småpengar?
Jodå, den får också trängas i den allt mer överfyllda kameraväskan...

Nu har jag också insett att mitt stativ suger, så jag måste köpa ett riktigt ordentligt sådant = beställning lagd!

Och är det inte så att jag "behöver" ett 70-200/2.8 också?

Summan av kardemumman är väl egentligen att det bara kan sluta på samma sätt som med all annan "elektronik" jag sedan tidigare är intresserad av, dvs rätt urspårat :)

Kul dock att vi är fler i detta avlånga land!

Mvh
André
 
Rolig läsning. Dina bröllopsbilder är riktigt bra tycker jag, du har lärt dig kvickt. Precis så ska man göra, det är bara att kasta sig in.
 
Jag hade ett återfall när jag fick tillgång till en Olympus E10 - den betedde sig ju nästan som en riktig kamera.

Det gick åt skogen i våras när en kollega skulle köpa kamera och frågade mig först.. Ett snabbt test av moderna digitalkameror fick mig att inse att de faktiskt fungerar nu...

Jag som trodde att jag inte skulle plåta mer ...
 
Hahahah tror dom flesta känner igen sig

Din beskrivning passar bra in på mig med och säkert många andra här.Bor väl en liten prylbög i oss alla
 
Så sant som det kan bli. Känner igen mig helt och totalt....och det värsta är ju att det gäller alla saker jag någonsin gett mig in på när det rör intressen och elektronik.

Mest vansinniga uspårningen där jag bara hade skrattat att se mig nu år för fem år sedan måste vara mitt HiFi/hembio intresse. Jag satt där med ett Siba allt-i-ett system och tyckte att det kanske skulle vara skoj med ett par lite större högtalare. Köpte ett par begagnade från lokala HiFi-butiken för ett par tusenlappar. Insåg välsigt snart att man behövde en bättre förstärkare dock...så en sån beställdes för ytterligare ca 4.500 kr. Sen byggdes det på...systemet blev komplett med en DVD-spelare, och jag var nöjd...i några månader. Sen byttes högtalarna...och sen stärkaren...och sen DVD-spelaren...och sen rullade det bara vidare, tills man nu står här med en komplett hembio med projektor, surroundljud och säkert över 120.000 kronor spenderade. Helt vansinnigt när man tänker efter...men å andra sidan hade jag ju aldrig gjort så om jag inte tyckt att det var jävligt kul.

Samma sak gäller mitt lite nyare fotointresse givetvis. Funderade på en lite bättre kompakt i vintras...men slog snart över till en DSLR då jag insåg att jag ville ha ut mer, och lite mer flexibilitet. En 300D låg då bäst till prismässigt, och jag gillade den rent generellt. Givetvis skulle jag ju ha kitobjektivet jag med...tills jag läst ett par tester och snackat med lite mer erfarna fotografer...då kändes det bara dumt att snåla, så det blev två klart finare objektiv, ett Tokina och ett Tamron, båda lite av klassledare inom repkt. kategori och prisgrupp. Efter bara någon vecka efter man fått kamran så köptes stativ och tillbehövr för ett par tusenlappar till...lika bra kändes det som. Och nu har jag precis beställt en 70-200/4L då jag vill ha lite tele också. Går även i mycket starka funderingar på att skaffa en 420EX blixt snart...

Jag har en stark känsla av att detta bara är början ändå... =/
 
Kul inlägg. Det visar att det inte finns någon motsättning mellan prylbegär och fotografisk utveckling som man ibland kan få intrycket av i vissa trådar. Du verkar har lärt dig mycket under riktigt kort tid. Bra bilder från bröllopet.

MVH

Johnnie
 
Det hela får mig att tänka på en diskussion på Photo.net:s Canon-forum (tror jag):

Den hette något i stil med:

New EF 400/2.8 L IS USM - or "feeding the insatiable beast".
 
Kul att ni känner igen er i min berättelse, känns liksom bättre när jag vet att det finns fler likadana dårar som jag ;)

Vad det gäller prylb-geri och inlärningsprocesen så går det i alla fall för mig lite hand i hand. Jag fotar mycket och en hel del av bilderna är rena tester för att lära mig hantera olika situationer.Då händer det att jag ibland känner mig begränsad av kapaciteten i den utrustning jag har och där föds begäret efter mer. När jag sedan skaffat det som saknades så ska jag ju testa vad jag kan göra med det och möjligheterna har breddats. Testar vidare och hittar en ny begränsning någonstans och en ny pryl som skulle kunna hjälpa. Jag tror inte prylarna gör en fotograf bra, men en bra fotograf kan ta bättre bilder med en bra utrustning och jag vill bli en bra fotograf. I övrigt ingår i inlärningsprocessen en massa läsning och tittande på bilder och deltagande i forumen här, men framför allt att testa och testa igen. Det är därför det är så kul med digitalt för oss nybörjare, man får omedelbar feedback på sina tester och kan sedan gå ut och göra om dom.
Just nu håller jag på att försöka lära mig ta landskapsbilder, därav det begynnande vidvinkelsuget. Det är ju sommar och jag kommer att spendera tid både i skärgården och i Lappland, vore kul om jag kunde fånga några av vyerna på bild på ett sådant sätt att dom blir intressanta att titta på.
En annan effekt av det här bildintresset har blivit att jag tycker att ser på omgivningen på ett annat sätt än tidigare, liksom ser mera och hittar bilder i verkligheten även när inte kameran är med. Det kan låta löjligt men jag tycker jag har blivit bättre på att se världen omkring mig och det känns givande.
Idag ser inte ut att bli en fotodag, alldeles grått utanför fönstret. Verkligheten ser ut som en bild som underexponerats på ISO 1600 och sedan stretchats i levels. Kanske det går att skaffa glasögon med inbyggd NeatImage?
Tack för era kommentarer om bröllopsbilderna, det är den fotosituation som känts viktigast av dom jag hittills varit i.
Kul länk Richard
 
Ju större erfarenhet man har inom foto så klarar man sig med mindre antal prylar tror jag. Man vet erfarenhetsmässigt vad man behöver och varför. Har hittat sin egen nisch m.m. Ser här på fotosidan alltför ofta: Hjälp, vad skall jag köpa! Jag skall plåta bröllop i nästa vecka !
 
BugEyes skrev:
Det är därför det är så kul med digitalt för oss nybörjare, man får omedelbar feedback på sina tester och kan sedan gå ut och göra om dom.
He, he, det där läste jag först som:

"Det är därför det är så kul med digitalt för oss nybörjare, man får omedelbar feedback på sina misstag och kan sedan gå ut och göra om dom."

:)

PD
 
BugEyes skrev:

Just nu håller jag på att försöka lära mig ta landskapsbilder, därav det begynnande vidvinkelsuget.

Ett tips om du vill försöka hålla tillbaka pryldjäfvulen är att tele är minst lika användbart för landskapsfotografering som vidvinkel är. Om inte mer användbart.

Bara för att landskapen är stora och visträckta så innebär det inte att du måste få in allt i bilden. Ett teleobjektiv är perfekt för att välja ut det man vill ha med och därmed utesluta allt annat elände som man inte vill ha med... :)
 
PMD skrev:
He, he, det där läste jag först som:

"Det är därför det är så kul med digitalt för oss nybörjare, man får omedelbar feedback på sina misstag och kan sedan gå ut och göra om dom."

:)

PD
LOL! Det ligger en hel del i det också!
 
dunberg skrev:
Kul inlägg. Det visar att det inte finns någon motsättning mellan prylbegär och fotografisk utveckling som man ibland kan få intrycket av i vissa trådar. Du verkar har lärt dig mycket under riktigt kort tid. Bra bilder från bröllopet.
MVH
Johnnie

Nån motsättning behöver det inte finnas bara man har klart för sig att det viktigaste är han bakom kameran...

Jag ligger själv nu i fotografistiltje i väntan på min beställda DSLR, bladarutrustningen är såld och min gamla Minolta D7i ligger mest i sin väska och surar...

Jag vet att jag kan skapa med den men det är inte kul just nu när jag bara har min kommande DSLR i huvudet.

Många av oss är så här, dock inte alla. Jag känner många amatörfotografer som inte bryr sig ett skit i utrustningen bara det med den går att uppnå målet, och gudarna ska veta att det går att uppnå underverk med små medel (verktyg) om man kan sin sak...

//prylgalningen Larsa från sin SE P900 på en mulen strand i Bohuslän...
 
He, he ... jag ska printa ut din story Björn och ge den till min fru så hon ser att det finns fler galningar än jag! Ju fler galningar man har tillsammans desto mer börjar de utgöra en normalstandard. Det är fördelen med att vara fler personer som beter sig på samma sätt.

Ska passa på att fråga er pryltokar när jag ändå är här. Jag har fått vittring på ett tele Nikon 300/2.8. En kompis som vill sälja för runt 20 papp. Visst är väl det en bra affär? Nypris ligger på över 40 papp. Kompisen är en skötsam fotograf. Jag "behöver" gluggen för att komma närmare skidåkare i hög hastighet ... storslalom, Super-G, Störtlopp.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.