Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Högupplöst bild, har jag förstått rätt????
- Trådstartare Melmis
- Start datum
Photosession
Aktiv medlem
Här finner du en förklaring på vad som menas med högupplöst: http://sv.wikipedia.org/wiki/Pixel
Visst kan en bild vara på 1Mb och 300 dpi och vara högupplöst, men det är en väldigt liten bild om du frågar mig.
Visst kan en bild vara på 1Mb och 300 dpi och vara högupplöst, men det är en väldigt liten bild om du frågar mig.
Wictor Johansson
Aktiv medlem
Fotar jag i jpeg blir bilden ca 8-10MB & i RAW mellan 20-25MB....
Hur skulle ni gjort då för att lämna ifrån er högupplösta bilder?
För dessa känns lite VÄL stora....
Kanske lite krånglig länk (jag förstod inte riktigt). Jag tänker såhär:
En högupplöst bild är när den är i fullstorlek från kameran, mina filer ligger också på 15-20mb RAW och när jag exporterar dem från Lightroom så ändrar jag inte storleken med pixlarna tex 5327x3598 och jag ställer kvalitén till 100%. Det anser jag vara en högupplöst bild. Sen är väl ppi:in på 244 om jag minns rätt?
Kanske också blev lite invecklat...
Melmis
Aktiv medlem
Kanske lite krånglig länk (jag förstod inte riktigt). Jag tänker såhär:
En högupplöst bild är när den är i fullstorlek från kameran, mina filer ligger också på 15-20mb RAW och när jag exporterar dem från Lightroom så ändrar jag inte storleken med pixlarna tex 5327x3598 och jag ställer kvalitén till 100%. Det anser jag vara en högupplöst bild. Sen är väl ppi:in på 244 om jag minns rätt?
Kanske också blev lite invecklat...
Men levererar du så stora till kunden? På skiva?
Kan ibland vara liiiite för stora vid framkallning över nätet....
Wictor Johansson
Aktiv medlem
Men levererar du så stora till kunden? På skiva?
Kan ibland vara liiiite för stora vid framkallning över nätet....
Jag har aldrig levererat till kund någon gång
Flash Gordon
Aktiv medlem
Högupplöst har ingen definition och är ett totalt värdelöst begrepp.Många fotografer säljer fotopaket där kunden tex får 3 högupplösta bilder på en skiva....
Menas det att fotot är i 300dpi? Eller hur menas det?
Kan bilden vara på typ 1MB & 300dpi, är den högupplöst då?
Behöver hjälp med det här....
Vad man förmodligen menar är en bild som räcker till en bra utskrift eller förstoring.
Eftersom det inte anges vad som menas är det helt upp till leverantören vad det innebär.
Först när vi vet vet skärmens storlek, egenskaper och upplösning har PPI någon relevans. Detsamma gäller DPI. Vi måste veta utkriftsstorlek
Så frågan har egentligen inget svar.
Jag brukar ge kunder full jpg för tryck och det betyder 100% jpg utan komprimering och i full upplösning. Sedan vill många också ha storlekar för Web mm eftersom skalningen påverkar kvalitet och skärpa.
Så det var det långa svaret.