Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Högt brus på min 400d?

Produkter
(logga in för att koppla)

tenglund

Aktiv medlem
Börjar bli lite fundersam på min 400d. Min första digitala systemkamera. Jag kan tycka att den ger ifrån sig mycket brus även vid iso 100. Bifogar så kan ni med andra 400d kameror kolla om det är lika för er. Bilden är i 100% och med ISO 100 jpg=12. Är detta något fel på min eller ärdet lika för er?

Det är inte brus. Det handlar om att pixlarna inte är exakt lika kalibrerade, dvs att utsignalerna från pixlarna inte blir exakt identiska över hela bildytan i ert exempel. (Det borde det ju bli med en helt jämnfärgad yta.)
Brus är inte riktigt samma sak. Där handlar det om konkreta störningar av pixlarnas innehålll (elektroner) pga. värme och allt möjligt.

Linmajon skrev:
Det är inte brus. Det handlar om att pixlarna inte är exakt lika kalibrerade, dvs att utsignalerna från pixlarna inte blir exakt identiska över hela bildytan i ert exempel. (Det borde det ju bli med en helt jämnfärgad yta.)
Brus är inte riktigt samma sak. Där handlar det om konkreta störningar av pixlarnas innehålll (elektroner) pga. värme och allt möjligt.

Okej! Fins det något man kan göra åt detta eller är detta något man får leva med?

tenglund skrev:
Okej! Fins det något man kan göra åt detta eller är detta något man får leva med?
Leva och leva, du är kanske den förste i historien som upplever detta som ett problem på allvar...
Det enda jag kan komma på är att ta bilder med helt röda/gröna/blå bakgrunder och subtrahera dessa med dina vanliga bilder i Photoshop. Man kan göra ett makro som fixar det i PS. Så fungerar vanlig brusreducering. Jag är dock inte säker på om brusmönstret är helt stabilt med exponering etc.

Linmajon skrev:
Leva och leva, du är kanske den förste i historien som upplever detta som ett problem på allvar...
Det enda jag kan komma på är att ta bilder med helt röda/gröna/blå bakgrunder och subtrahera dessa med dina vanliga bilder i Photoshop. Man kan göra ett makro som fixar det i PS. Så fungerar vanlig brusreducering. Jag är dock inte säker på om brusmönstret är helt stabilt med exponering etc.

Jag tänkte mer på om det är så att det går att lämna in kameran och få något justerat så det blir bättre eller om det helt enkelt är såhär på dessa kameror. Vore kul och höra om fler med 400d upplever samma så iten det är något speceillt med min kamera.

tenglund skrev:

Du får låta bli att granska bilderna i 100%-crop om du inte tål att se lite "brus". Ditt exempel (10x10cm på min skärm) motsvarar en fullstorleksutskrift i 71x107 cm. En så stor affich skulle du antagligen mestadels betrakta på lite avstånd...

När du hittar ett intressant motiv, se då till att välja perspektiv och brännvidd så att motivet fyller nästan hela sökaren, då slipper du beskära bilden utan kan istället "förminska" bruset vid utskrift.

Anledningen att jag började rota i detta var pga av att jag skulle prova att skicka upp några bilder till Shutterstock. Varav alla 10 bilder blev rejected pga av mycket brus, så då går det inte att skicka upp bilder från min kamera till dem... och då är vissa tagna med studioblixtar.

tenglund skrev:
Anledningen att jag började rota i detta var pga av att jag skulle prova att skicka upp några bilder till Shutterstock. Varav alla 10 bilder blev rejected pga av mycket brus, så då går det inte att skicka upp bilder från min kamera till dem... och då är vissa tagna med studioblixtar.
De måste vara helt dumma i huvudet. Välj nåt annat ställe.

Makten skrev:
De måste vara helt dumma i huvudet. Välj nåt annat ställe.

Instämmer... Det här var första gången jag hörde talas om shutterbox så jag surfade in och kollade lite. Kunde iofs inte kolla bilderna i full skala eftersom jag inte är medlem, men de flesta förhandsvisningarna ser ju helt skruvade ut - extrem färgmättnad och väldigt "ren" bakgrund. Inget ideal att sträva efter enligt min mening.

Trots att era förklaringa är trovärdiga så tycker jag att faktum kvarstår att thomas bild är mycket med "brusig" än vad jonas är... och fick jag gissa så skulle jag tro att tomas-bilden kom från en d70 eller ngt liknande på iso 400 eller däromkring, d.v.s. en brusigare kamera på en brusigare inställning.

Har du någon annan exempelbild? Syns det bara på himmel eller finns det andra exempel, t.ex. skuggor där liknande är synligt?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar