ANNONS
Annons

hårdvarutips till bildbehandlingsPC-bygge

Produkter
(logga in för att koppla)
Calle S skrev:
Var har du köpt lådan? Skulle vilja se fler bilder på den.
http://www.jmedata.se/product.asp?itemno=19555

Tillverkaren har en webbsida också, dålig sådan men det finns några bilder. Minns ej adressen...

Jag vet inget ”om data å sånnt” men det är en bra låda.
Väldigt lätt att komma åt inuti och hårddiskarna skjuts in i rack som låses med en spärr.

Skaffade 2G RAM och hårddisk på 10000rpm.

hehe, jag har själv tänkt på att återuppliva den här gamla tråden för att visa vad det faktiskt blev tillslut.
men det är så megastökigt i mitt kontor efter flytten så jag har inte vågat ta nån bild ännu....

Ja det är kul med gamla trådar :)

Angående chassit jag länkade till så kan man numera få tag i det i sverige (vilket man inte kunde tidigare)

bla här

Men det är som synes inte lika billigt som det mipert köpte.

Här finns en recension

Snart kommer väl någon att påpeka att man inte ska köpa kopior utan satsa på orginalet ;-)

Har ej läst alla inlägg men ett RAID-system (RAID 1) skulle jag definitivt rekommendera för att öka säkerheten. D.v.s. samma information skrivs till två identiska diskar och lägger en av så är det bara att fortsätta att jobba tills man kan stoppa i en ny och ingen data har gått förlorad. Sen finns ju också RAID 0 som gör skrivning till hårddisk mycket snabbare men då missar man säkerheten. För optimal prestanda och säkerhet kan man använda RAID 5 (ev. RAID 0+1) men då måste man ha fyra diskar. Har i mitt inlägg förutsatt att man använder SATA.

/pl

Från komplett.se:

AMD Athlon 64 3200+ 2.2 GHz Socket 754, 512 KB cache, BOXED
1950 kr

3 st TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB CL2.5 Minne 184-P (för DDR-PC400MHz) (AMD OK)
2370 kr

MSI K8N NEO FSR Moderkort for S754 nForce3 250GB,SATA,GbLAN,ATX,Raid
985 kr

Zalman CNPS7000B-AICu CPU-Fläkt Socket A/478/754/939/940
349 kr

Matrox AGP Millenium G550 32MB Dual DVI Grafikkort, "Low Profile", DDR-Ram, Bulk
1110 kr

NEC DVD recorder ND-3500A IDE Silver Bulk,DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer)
695 kr

Logitech MX510 Optical Mouse, USB, PS/2
415 kr

Logitech Media Keyboard Svart PS/2, Retail
225 kr

Western Digital Caviar 250GB S-ATA 8MB cache 7200RPM
1690 kr

Total: 9789 kr + 160 kr i frakt

Tyst snygg låda fattas. Från datorhandel.com:

COMPUCASE MIDITOWER 6C28BS ATX 300W 6C28BS-F30U
516 kr

http://www.datorhandel.com/se/index.php?moms=inkl&artnr=6C28BS-F30U

Total: 516kr + 125 kr i frakt

TOTAL: 10590 KR

Sammanfattning: Snygg låda med TYST nätagg, snabb 64-bitarsprocessor med cool'n'quiet (dvs tyst!), mkt minne (1,5 Gb), stor snabb hd, skön precis mus, tyst processorfläkt och grafikkort med dual-dvi.

eller med andra ord tyst, snabbt och prisvärt.

/anders -- med ljudlös datorn sen sommaren =)

komplett.se

1 ST Suntek Miditower TH-6522 Svart/Silver
521,29

1 ST Asus P4P800 SE Moderkort for S478/800mhz
929,55

1 ST Intel Pentium 4 2.8 GHz Boxed PC800 1
505,00

2 ST DDR-DIMM PC3200 512MB DDR CL2.5
806,58

1 ST Sapphire Radeon 9200SE Atlantis 128MB
408,73

1 ST Western Digital Caviar 160GB S-ATA
940,00

1 St Pioneer DVD-brännare IDE DVR-107D Bulk
969,61

1 ST Logitech Deluxe Access Keyboard PS/2.
156,91

en inte alls särskilt tyst låda men jag har stoppat in den i ett, förvisso öppet men ändå, skåp så den hörs inte. särskilt inte när jag spelar musik hela dagarna. ;o)
till detta har jag en skärm som kom med dom gamla G4'orna som fortfarande är i tiptop.

bild kommer när jag städat.

Jag passar på att haka på i tråden.. =)

Nu för tiden verkar det som att de flesta moderkorten kör SATA för HDD. Kan man men nån manick köra IDE mot SATA? Har IDE som jag gärna vill ska leva vidare.

För en halv evighet sedan rekommenderades Antec Sonata som ett "tyst" chassi och bättre än chieftek. Är det bättre än ett whynoi.se modifierat chieftech?

Pengarna blir ungefär desamma.

Till dagspris verkar ju P4 2,8ghz vara mest mhz/krona.

DDR-minne verkar ju vara det mest ekonomiska. Något att tänka på? Måste det vara Kingston? Tänkte pluppa i 1-2GB så att det täcker husbehovet för överskådlig framtid. Men de andra beteckningarna 333mhz, 400mhz PC2700 etc.. Vad betyder det? Spelar det någon roll?

Matroxkortet Parhelia finns i en massa versioner. Är det verkligen värt pengarna? Givetvis drömmer vi väl alla om ett dubbelskärmsystem =)...

mvh

hoppa in på ett datorforum istället.. tror att du kan få fett schysstare tips där!

OBS, detta är inte en pik utan ett vänligt råd!

/J

Joppe skrev:
hoppa in på ett datorforum istället.. tror att du kan få fett schysstare tips där!

OBS, detta är inte en pik utan ett vänligt råd!

/J

Nemas problemas Johannes. Jag är dinosaur vad gäller hårdvara idag. Något tips på BRA datorforum?

mvh
Johan

är inte så hemma på "datorbyggarfronten" själv längre... men tror att det finns en sida som heter sweclockers.se.. kolla där.. finns säkert grymt kunniga människor i deras forum.

/J

Johannes, har du missat att det finns en grupp människor här på fotosidan som råkar ha datorer som intresse också. Vi är inte så många, men generellt slipper du märkeskrigen. Här krigar vi om Canon och Nikon och är relativt överens om datorerna, där krigar man om allt med datorer att göra.

Sweclockers är väl det enda vettiga datorforumet i sverige, själv föredrar jag dom engelska och amerikanska beroende på hur djupt man vill gå.
Men sweclockers lider av för mycket folk som tror dom vet allt från början precis som många av dom andra forumen. Men det är bättre än många andra också.

Jag kan rekommendera recensionerna på http://techreport.com

För att svara på Johans frågor.
Det spelar inte så stor roll om du väljer Intel eller AMD, ska du välja amd kör en Athlon 64.

Ja det finns adaptrar för Paralell ATA till Serial ATA. Dom flesta moderkort har både och så det är inget du behöver oroa dig för, köp ett vettigt moderkort bara. IDE är en typbenämningen av disken, ATA är det interfacet heter. Ofta används dessa felaktigt.

DDR minne och dess typer. Det hänger ihop med vilken hastighet CPU'n kör i. Köper du en P4 2.8Ghz så köp 800MHz versionen och moderkort som klarar det. Då behöver du 400MHz minne, vilket går i halva hastigheten av Cpu'ns externa koppling. Benämnen PC3200 står för vilken datamängd minnet kan skicka, det var den benämningen som tog över när DDR-minnet kom, delvis för att inte förväxla det med SDR-minnet där benämninen PC133 anger den högst hastigheten i MHz som minnet klarar.

Whynoi har jag inte kollat på, du får läsa tester om dom. Men det är inte säkert att testerna säger hela historien. Jag personligen gillar Antec bättre än Chieftec, även om själva lådorna troligen sourcas från samma fabrik i taiwan iaf.
Det skiljer på kraftaggregaten.

Nej det behöver inte vara Kingston. Jag har aldrig gillat dom, kolla in Twinmos, dom brukar använda Micron chip på sina moduler. Micron och Infineon är dom troligen dom två bästa tillverkarna av Minne. Det är deras chip som sitter på dom flesta moduler av olika märken men Hündai på ett håll också.

Parhelia är generellt sett inte värt det premium det kostar över säg ett ATI-kort av vettigt märke. Dock är Parhelia bra kort, iaf så länge du inte ska spela. Då går det bet.

Dubbelskärmssystem är trevligt. Jag sitter själv på dubbla 22" diamondtronskärmar. ;)

Senast ändrad:
Damocles skrev:
Johannes, har du missat att det finns en grupp människor här på fotosidan som råkar ha datorer som intresse också.

Men, vad TRÖTT jag blir!! Jag till och med skrev

"OBS, detta är inte en pik utan ett vänligt råd!"

och började med en förklaring. men eftersom klockan, well, var mitt i natten så orkade jag inte. men det verkar att det var precis vad det var som behövdes för att vissa skulle knipa igen!

om du har ett datorforum och ett fotoforum, var tror att du får de "bästa" svaren?! Självklart finns det folk som kan saker om både foto och datorer på bägge forumen men om du får välja ett?

Precis, fotofrågor på fotoforum och datorfrågor på datorforum. fan att folk alltid ska klanka på svar i detta forum!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar