Johannes, har du missat att det finns en grupp människor här på fotosidan som råkar ha datorer som intresse också. Vi är inte så många, men generellt slipper du märkeskrigen. Här krigar vi om Canon och Nikon och är relativt överens om datorerna, där krigar man om allt med datorer att göra.
Sweclockers är väl det enda vettiga datorforumet i sverige, själv föredrar jag dom engelska och amerikanska beroende på hur djupt man vill gå.
Men sweclockers lider av för mycket folk som tror dom vet allt från början precis som många av dom andra forumen. Men det är bättre än många andra också.
Jag kan rekommendera recensionerna på
http://techreport.com
För att svara på Johans frågor.
Det spelar inte så stor roll om du väljer Intel eller AMD, ska du välja amd kör en Athlon 64.
Ja det finns adaptrar för Paralell ATA till Serial ATA. Dom flesta moderkort har både och så det är inget du behöver oroa dig för, köp ett vettigt moderkort bara. IDE är en typbenämningen av disken, ATA är det interfacet heter. Ofta används dessa felaktigt.
DDR minne och dess typer. Det hänger ihop med vilken hastighet CPU'n kör i. Köper du en P4 2.8Ghz så köp 800MHz versionen och moderkort som klarar det. Då behöver du 400MHz minne, vilket går i halva hastigheten av Cpu'ns externa koppling. Benämnen PC3200 står för vilken datamängd minnet kan skicka, det var den benämningen som tog över när DDR-minnet kom, delvis för att inte förväxla det med SDR-minnet där benämninen PC133 anger den högst hastigheten i MHz som minnet klarar.
Whynoi har jag inte kollat på, du får läsa tester om dom. Men det är inte säkert att testerna säger hela historien. Jag personligen gillar Antec bättre än Chieftec, även om själva lådorna troligen sourcas från samma fabrik i taiwan iaf.
Det skiljer på kraftaggregaten.
Nej det behöver inte vara Kingston. Jag har aldrig gillat dom, kolla in Twinmos, dom brukar använda Micron chip på sina moduler. Micron och Infineon är dom troligen dom två bästa tillverkarna av Minne. Det är deras chip som sitter på dom flesta moduler av olika märken men Hündai på ett håll också.
Parhelia är generellt sett inte värt det premium det kostar över säg ett ATI-kort av vettigt märke. Dock är Parhelia bra kort, iaf så länge du inte ska spela. Då går det bet.
Dubbelskärmssystem är trevligt. Jag sitter själv på dubbla 22" diamondtronskärmar.