Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hårddisk på nätet

Produkter
(logga in för att koppla)

Eliaz

Aktiv medlem
Hej jag skall ut och resa i sommar, och undersöker möjligheten att kunna ladda ner bilder till någon server och att ha någon hemma som plockar hem filerna till hemmadatorn allt eftersom dom läggs in.
Jag har även tänkt att lägga filerna på min archos 400 20G men är rädd att den snart blir full. alt.DVD bränning några fler ideer.

En tips som du verkligen ska ta till dig är: Lita INTE på bärbara hårddiskar. Jag hade en för ett år sedan och den har jag haft mycket problem med. Den kraschade och jag förlorade 3000 bilder.

Bästa är att som du säger hitta en server nånstans att lägga up bilderna på, eller att hitta ett internetcafe där du kan bränna bilder på cd efter hand.

Man tror inte att det ska hända, men när väl bilderna försvinner så grämer man sig hyfsat mycket.

Grejen är väl den att man inte ska lita på "en uppsättning" originalbilder. Har man 3000 bilder liggande på en enda hårddisk - bärbar eller inte - utan backup så bäddar man för problem.

Sätt upp en FTP hemma och be någon vän sätta på datorn över några dagar då du vet att det är dags att skicka bilder, en väldigt smidig lösning (såvida du inte bara besöker internetcaféer med 50 datorer som delar på ett 14,4 modem :p).

Strongspace är annars ett grymt bra alternativ, kostar iofs pengar ($8/månad) men då får man 4 GB som det tas daglig backup på, och åtkomst via webbgränssnitt, SFTP (FileZilla funkar alltså) samt Rsync över SSH för automatiska backuper. BackItUp-funktionen i Nero 7 uppges fungera rakt av.

Eftersom tjänsten drivs av folket bakom TextDrive slipper man de vanliga klåparna, utan de är seriösa ut i fingerspetsarna och sätter alltid säkerheten i första rummet. Ett plus är också att det varken finns någon startavgift eller bindningstid, det går alltså bra att bara ha tjänsten i en månad eller två medan man reser och sedan säga upp den.

www.strongspace.com

eller...

... så kan man använda en Datasafe från Hama, köpt på Pixmania.com, som jag gjorde i somras under 3 månader i Brasilien. Den funkar som en ihopbyggd cd-brännare och kortläsare, och bränner bilder från minneskortet direkt på cd.
Funkar med medföljande laddningsbart batteri, eller väggström.
Kan kopplas ihop med dator, som kortläsare och cd-brännare, eller med TV för att visa bilder från cd eller minneskort. (kul på hotelrummet!)
Alla sladdar + väska medföljer.
För mig funkade maskinen klockrent, då vi inte alltid hade tillgång till dator (eller ens ström).
Funkar med de allra flesta cd-märken, testa vilka innan du reser å ha med en packe i reserv!
Lycka till!

Copy_Con skrev:
Sätt upp en FTP hemma och be någon vän sätta på datorn över några dagar då du vet att det är dags att skicka bilder, en väldigt smidig lösning (såvida du inte bara besöker internetcaféer med 50 datorer som delar på ett 14,4 modem :p).

Innan någon följer det här rådet, kolla med internetleverantören först och läs det finstilta i villkoren för abonnemanget.

Bjoernowitsch skrev:
Innan någon följer det här rådet, kolla med internetleverantören först och läs det finstilta i villkoren för abonnemanget.

De flesta abonnemang tillåter att man kör en lite henna FTP, och 99% av leverantörerna kommer inte att bry sig förrens trafikkvoten börjar blir uppåt 100GB/månad.

overexosed skrev:[/B]

Vad gör du av alla CD-skivor när du reser?
Jag kan lätt fylla 2-3st om dan med din metod, det blir ganska tungt att släpa runt på alla dessa efter någon vecka, speceillet om man skall bränna dubletter för säkerhets skull.

Vad gör du av alla CD-skivor när du reser?
Jag kan lätt fylla 2-3st om dan med din metod, det blir ganska tungt att släpa runt på alla dessa efter någon vecka, speceillet om man skall bränna dubletter för säkerhets skull.

OK, fotar man SÅ mycket kan jag hålla med om att det blir bökigt efter ett tag med massa CD-skivor. Å andra sidan så kan ju halva semestern gå till spillo med att dagligen försöka ladda upp 2 Gb på nåt taskigt internetcafé oxå...
Jag hade fullt upp med massa andra äventyr på dagarna, så det blev inte riktigt så många bilder. Då var det ett smidigt sätt att tömma minneskortet på.
Är man foto-fetischist så finns det säkert andra alternativ, beroende på hur semestern i övrigt är planerad.
Men jag tror ändå att en Datasafe kan vara lösningen för många (mer "normala") semesterfirare, som valt att gå över till digitalt!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar