Annons

hållbarhet

Produkter
(logga in för att koppla)

kloakmunk

Medlem
hej

jag vill veta hur länge en exempelvis Sony ZV-E10 kan hålla? jag har förhoppning att den ska hålla 4 år åtminstone?
jag fotar ganska mycket. men läste nånstans att kameror räknas hålla runt 100000 exponeringar.
känns lite när man kan fota 10 exponeringar på 1 sekund liksom.
vad kostar det att lämna in en kamera på service och vad byter dom för den ska hålla längre?
vad kan jag göra för att förbättra mina odds?

mvh
kloakmunk

Det är inte kameran, utan slutaren, men det är ingen garanti på något vis. Man kan ha otur att den går sönder tidigare och den kan hålla mycket längre. Det varierar också mellan olika modeller där rena proffsmodeller föga förvånande förväntas hålla för fler exponeringar än enklare konsumentintriktade varianter. Ett fåtal kameror saknar mekanisk slutare eller är främst avsedda att använda med elektronisk dito och då är det något annat som kommer gå sönder först.

Jag betvivlar att en normal kamerakonsument lyckas köra sönder slutaren på fyra år, men det finns förstås undantag. Och bara för att det går att ta massor med bilder i snabba serietagningar så måste man inte göra det. Behövs det inte så får man bara en helsikes massa bilder att plöja igenom för att hitta det man egentligen ville ha.

Det blir som sagt ganska jobbigt att ta hand om bilderna om man tar långa, snabba serier hela tiden. I praktiken kör nog de flesta en bild i taget, eller en kort serie om det behövs. Mina Sonykameror är mellan 0 och 14 år, och visar inga tecken på att vilja lägga av.

Det finns de som sysslar med time-lapse. Då får kameran (slutaren) jobba. Och "spray and pray" förekommer hos vissa. I det senare har man förstås ett stort jobb efteråt att leta fram den bästa bilden, om den kom med. Den vanlige hobbyfotografen lär inte nöta ut slutaren om det inte var fabrikationsfel från början.
1000 bilder i månaden i snitt är hyfsat mycket. 100 månader är mer än 8 år. Sannolikt håller slutaren längre men man kommer snarare hinna byta kamera om man fortfarande är en hängiven hobbyfotograf. 🙂

Bäst odds att för att inte missa några bilder får du om du har en reservkamera med dig som du kan byta till ifall din ordinarie lägger av. En kamera kan sluta fungera av andra skäl än för många exponeringar.

tack för alla svar. jag kör inte itne serietagning men vet att många gör det. där av mitt exempel. men jag tar cirka 100 bilder om dagen cirka. ibland mindre och ibland mer.. som ni säger så blir det ett jävla jobb och kolla vilka man vill ha om man gör så. så där av tar jag oftast en bild i taget. men vetskapen att det finns dom som kör serie med typ 40 bilder per gång är bara lite fundersam. men tack hörreni nu är jag lugnare haha :p ha en fin fotovecka

min nikon höll i mer än 6 år men då fotade jag inte som nu. min kamera åker med så fort jag går utanför dörren om det inte är dåligt väder nog för att veta att kameran inte klarar av det.

Skulle tro att det är IBIS som tar mest skada om man slänger omkring med kameran lite oaktsamt.

jag tror inte den har det väl? den croppar som stabilisering vad jag vet.
Nej, det har den inte.

Det bör tilläggas att det varierar mellan olika kameror; vissa låter sensorn "dingla" när stabiliseringen inte är aktiv/kameran avstängd, medan andra har en låsmekanism som fysiskt låser fast den automatiskt.

okej jag tror min är fast hela tiden. den kroppar vid stabilisering och jag tror sensorn är fast på som av. men kan ha fel. men vet att ska man stabilisera så blir bilden inzoomad. men ja jag känner mej någon lugnare nu när ni säger att kameror håller liksom. såg ett inlägg om den oroliga fotografen haha så känner jag hela tiden. vågar knappt byta objektiv, är livrädd för att damm ska fastna påå sensorn. är rädd att gardinen ska gå sönder vid för många exponeringar. är rädd att använda batteriet fel och även livrädd för repor på lins. och ja du fattar nog. men den åker med vart jag än går iallafall. men jag är försiktig. och regnar det stannar den i väskan eller hemma. då den itne har väderskydd. men tack för era svar.

Det är omöjligt att svara på hur länge en kamera kommer att hålla. Om du tar ca 100 bilder om dagen blir det ca 35.000 om året.

Det flesta slutare sägs hålla minst runt 100.000-400.000 beroende på om det är en instegs- eller professionell kamera.

Jag vet inte om de här siffrorna stämmer eller inte, men jag tror inte att det är något att oroa sig för. Slutare går att reparera även om det kanske svider lite.

Jag har själv aldrig ägt en kamera som inte hållt mer än 4 år, men jag tar mindre än 100 bilder per dag. Faktiskt har bara en kamera någonsin gått sönder och det var en Nikon D80 som dog efter 8-9 år.

Anekdotiskt: Bland vänner verkar det som om de får andra fel som verkar helt oberoende av hur gammal kameran är. Jag känner 2 som fått problem efter att använt kameran i regn, båda Sony. Några till med konstiga felmeddelanden och kameror som fryser tills man tar ur batteriet.

Det är omöjligt att svara på hur länge en kamera kommer att hålla. Om du tar ca 100 bilder om dagen blir det ca 35.000 om året.

Det flesta slutare sägs hålla minst runt 100.000-400.000 beroende på om det är en instegs- eller professionell kamera.

Jag vet inte om de här siffrorna stämmer eller inte, men jag tror inte att det är något att oroa sig för. Slutare går att reparera även om det kanske svider lite.

Jag har själv aldrig ägt en kamera som inte hållt mer än 4 år, men jag tar mindre än 100 bilder per dag. Faktiskt har bara en kamera någonsin gått sönder och det var en Nikon D80 som dog efter 8-9 år.

Anekdotiskt: Bland vänner verkar det som om de får andra fel som verkar helt oberoende av hur gammal kameran är. Jag känner 2 som fått problem efter att använt kameran i regn, båda Sony. Några till med konstiga felmeddelanden och kameror som fryser tills man tar ur batteriet.
okej tack för informationen. jo jag är väldigt försiktig gällande regn. vad kostar en reparering tro?(slutaren alltså) och hur ofta ska man skicka in på service är tanken? jag hoppas verkligen den håller i minst 4 år liksom.

okej jag tror min är fast hela tiden. den kroppar vid stabilisering och jag tror sensorn är fast på som av. men kan ha fel. men vet att ska man stabilisera så blir bilden inzoomad. men ja jag känner mej någon lugnare nu när ni säger att kameror håller liksom. såg ett inlägg om den oroliga fotografen haha så känner jag hela tiden. vågar knappt byta objektiv, är livrädd för att damm ska fastna påå sensorn. är rädd att gardinen ska gå sönder vid för många exponeringar. är rädd att använda batteriet fel och även livrädd för repor på lins. och ja du fattar nog. men den åker med vart jag än går iallafall. men jag är försiktig. och regnar det stannar den i väskan eller hemma. då den itne har väderskydd. men tack för era svar.
Du kan nog slappna av några steg. Att inte ha den ute i regn kan vara bra.

Repor på frontlinsen gör inte så mycket. Jag har alltid motljusskyddet på och har än så länge (20år) inte repat någon lins.
Var däremot väldigt försiktig med den bakersta när du byter objektiv. J

Det är lätt att göra rent sensorn om det fastnar skit på den och vill du inte göra det själv är det inte jättedyrt att få det gjort.

Att oroa sig för slutaren är helt onödigt för det är inget du kan göra något åt. När den går sönder så går den sönder och det är bättre att ha en massa fina bilder och trasig slutare än en massa otagna bilder och en hel slutare.

Du kan nog slappna av några steg. Att inte ha den ute i regn kan vara bra.

Repor på frontlinsen gör inte så mycket. Jag har alltid motljusskyddet på och har än så länge (20år) inte repat någon lins.
Var däremot väldigt försiktig med den bakersta när du byter objektiv. J

Det är lätt att göra rent sensorn om det fastnar skit på den och vill du inte göra det själv är det inte jättedyrt att få det gjort.

Att oroa sig för slutaren är helt onödigt för det är inget du kan göra något åt. När den går sönder så går den sönder och det är bättre att ha en massa fina bilder och trasig slutare än en massa otagna bilder och en hel slutare.
Det har du helt rätt i! :) Jag kommer fota tills den inte orkar mer i vilket fall. Men är nyfiken vad det kan kosta att laga den OM det händer. Nu säger jag OM och inte NÄR som jag hade gjort igår. Jag vill ju fota friskt och inte dras tillbaka för att man är rädd. Jag har inte repat nån under mina år heller och bara råkat få damm på sensorn som inte gått bort på en kamera. Men dom nya har gått få bort med blåsbälg hur lätt som helst. Om det nu fastnar och jag inte får bort kommer jag lämna in den troligen. Eller köpa swabs och testa själv. Men det märks då. Och OM det händer.
Men hur ofta bör man lämna inen kamera på service? Eller är det bara när något hänt helt enkelt? Ha en fin kväll!

Det har du helt rätt i! :) Jag kommer fota tills den inte orkar mer i vilket fall. Men är nyfiken vad det kan kosta att laga den OM det händer. Nu säger jag OM och inte NÄR som jag hade gjort igår. Jag vill ju fota friskt och inte dras tillbaka för att man är rädd. Jag har inte repat nån under mina år heller och bara råkat få damm på sensorn som inte gått bort på en kamera. Men dom nya har gått få bort med blåsbälg hur lätt som helst. Om det nu fastnar och jag inte får bort kommer jag lämna in den troligen. Eller köpa swabs och testa själv. Men det märks då. Och OM det händer.
Men hur ofta bör man lämna inen kamera på service? Eller är det bara när något hänt helt enkelt? Ha en fin kväll!
För dom flesta lönar det sig inte, kameran har oftast bara sentimentalt värde när det väl händer. Dom första åren har du dessutom garanti så länge du är under antalet exponeringar. Den enda kamera som slutaren gått sönder för mig på var min första instegskamera och den var över 10år gammal då. Jag har nu en Nikon D700 som har ca 4x (ca 600'000) det angivna värdet och den används fortfarande.

Åter till din fråga, ingen aning vad det kostar.

Jag har gjort rent med swabs med perfekt resultat.

Känner ingen som lämnar in sina kameror regelbundet likt bilservice på service. Det är väl mer om du skall iväg på något där du verkligen vill vara 99% säker på att kamerorna skall fungera som det kan komma i fråga.

Senast ändrad:
Okej bra att veta :) jag får helt enkelt hoppas den håller då :) om något händer får jag hoppas den håller inom garantin. har ett extra år via sonys egna garanti. men det är säkert nått som dom påpekar om den väl går sönder att man gjort fel osv. men fan bara hoppas den levererar tills jag har råd med en ny helt enkelt :p men den är ny så bara njuta nu en period. men tack för dina svar! :) men okej, trodde folk lämna in som en bilservice ungefär. men tack då ska jag njuta så länge det går helt enkelt. kommer bli en bättre kamera nästa gång. men nu får den duga och den duger faktiskt åt mig. bara orolig stundvis.

hej

jag vill veta hur länge en exempelvis Sony ZV-E10 kan hålla? jag har förhoppning att den ska hålla 4 år åtminstone?
jag fotar ganska mycket. men läste nånstans att kameror räknas hålla runt 100000 exponeringar.
känns lite när man kan fota 10 exponeringar på 1 sekund liksom.
vad kostar det att lämna in en kamera på service och vad byter dom för den ska hålla längre?
vad kan jag göra för att förbättra mina odds?

mvh
kloakmunk
Din kamera har ingen mekanisk slutare som kan gå sönder!

Din kamera har ingen mekanisk slutare som kan gå sönder!
Jo, ZV-E10 har mekanisk slutare, ZV-E10 II har det inte. Nu har II förvisso en snabbare sensor än första versionen, vilket är bra för det tänkta huvudanvändningsområdet video, men frånvaron av mekanisk slutare gör att man inte direkt bör försöka fotografera golfsvingar (och en hel del annat som går långsammare än så) om man inte vill ha "kul effekter".

Tillägg: Det finns kameror som går utmärkt att använda utan mekanisk slutare i stort sett oavsett vad man fotograferar, men då behöver sensorn vara väsentligt snabbare än i nämnda kameror. Något som kostar pengar.

Senast ändrad:
ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto