Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Härliga prickar med lång slutartid

Produkter
(logga in för att koppla)

Douglas Johnsson

Aktiv medlem
Har upptäckt ett mindre trvligt fenomen med min kamera. Massor med gröna röda och blå prickar på bilderna jag tar. Dock verkar de bara komma fram med lite längre slutartider.
Denna bild är ett 100% utsnitt av en bild tagen med 30 sek slutare med objetivlocket på.
Kameran är en D7D

Vad är det som är fel?

Bilagor

• prickar2.jpg
    prickar2.jpg
    2.6 KB · Visningar: 383
Inget "fel". Kallas för stuck pixels. Pixlar som alltså fastnar i en färg och inte kan återge bilden korrekt. Händer på längre exponeringar och inte annars. Klona bort.

Så det finns alltså inget man kan göra för att fixa deta? Vi snackar ju om 50+ prickar i bilden... Fantastiskt irriterande. Kan ju inte vara meningen att det ska vara så.

Den som söker fel hittar alltid fel.
Vad var det som gjorde att du plåtade insidan på linslocket?

Har du märkt av prickarna på dina "vanliga" bilder?
Om inte, var lugn och plåta vidare.
Prickarna är sensorpixlar som inte mår så bra.
Alla kameror har fler eller färre såna pixlar.
Har dom inte stört dig tidigare hade jag lugnt plåtat vidare, annars får du väl skicka in din kamera för sensorbyte.

Hälsningar

/Jörgen

(som själv brukar testa det mesta men inte vågat plåta insidan på linslocket och inte kommer att göra det heller)

Anledningen till att jag gjorde det var för att jag ville se hur farligt det var, och det såg ju inte bra ut. Har massor med kvällsbilder med längre slutartider där det är massor med prickar i de mörkare områdena. Men det är väl bara att köra på som vanligt och bara fota när det är ljust....

Okej, det var ju inte kul.
Har du brusreduceringen i kameran aktiverad?
Den borde plocka bort såna prickar.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar