Annons

Gummitryck, går formalin att ersätta med något annat?

Produkter
(logga in för att koppla)

lottawe

Aktiv medlem
Har lyckats få tag i det mesta som behövs utom just formalin, men kanske finns något annat att ersätta det med som fyller den härdande funktionen? Finns annat som fungerar och isf vad?
 
bumpar upp med alternativfråga.

Om det inte finns alternativ kanske någon kan tipsa om vem/vart man bör "flirta" hos för att få köpa formalin i stället?
 
Saxade detta från
Shenet
Men du har förstås kollat med Apoteket?

Vttenlösningar på apotek: 4 % för runt 55 kr per liter, buffrade 60-65 kr, 10 % för runt 60 kr per liter, 35 % för runt 80 kr per 105 ml, 35 % farmaceutisk kvalitet för runt 90 kr per liter.

//Anders
 
Japp, den kollen är gjord och apoteket är omöjliga att flirta med. Numer krävs licenser för både det och även för mindre farliga kemikalier som apotek tydligen tillhandahöll förr.
 
Jag vet att det finns en kille i Hässleholm som tidigare sysslade med gummitryck.Men sist jag träffade honom sa han att han slutat. Men det är ju möjligt att han kan svara på din fråga.
 
Vet inte om det här är till någon hjälp... men jag delar med mig av mitt recept - som jag hittade i en gammal sotig bok - i alla fall.

RECEPT - Gummitryck
GUMMILÖSNING
* Pulveriserat gummi arabicum 350g
* Varmt vatten till volym av 1 liter
> Tillsätt därefter pulveriserad akvarellfärg, så att du får den färg och täthet du önskar

SENSABILISERINGSLÖSNING
* Kaliumbikarbonat (kristalliserat) 50g
* Varmt vatten till en volym av 500ml
> Förvara sensabiliseringslösningen i en mörk flaska

Blanda två delar gummilösning och en del sensibiliseringslösning omedelbart före användningen.
 
Tusen tack alla:) Det får bli en rundrigning i morgon och er hjälp är värd massor då jag vet till vilka jag bör satsa att ringa till nu.

Davor, det receptet var intressatant. Ser väldigt annorlunda ut mot alla andra jag läst, men är det alltså kaliumbikarbonat som skulle fungera härdande i det receptet?

(Jag har tänkt köra med gummi arabicum, kaliumdikromat, pigment (akvarellfärgs) och vad som helst som jag får tag i som fyller formalinets funktion. Formalinet är enda som saknas.)
 
gummitryck

Formalin - Gummitryck

Detta är min åsikt och synpunkter på Formalin. Jag undanber mig synpunkter från " förståsigpåare", om ni inte har mer än tioårs erfarenhet från att arbeta " praktiskt "med denna teknik. I detta land Sverige har vi förmånen att ha enligt mitt tycke de absolut finaste gummitryckarna www.pictoform.nu. Jag är stolt och tacksam att fått tagit del av deras kunskaper och erfarenheter. Formalinet är en mycket giftig kemikalie, mycket väl dokumenterad, liksom silvernitratet och silver oxiden ett dödligt gift. Formalinet är också den kemikalie som förmår att hindra förruttnelse i ett organiskt/levande material. Dessutom är det färglöst och medför inte som dess lanserade substitut under senare år glyoxal "glutaralhydrat" ett gulnande och dålig härdning av papperet. Formalinet hittar du hos konservatorer, patologer, garverier.Du kan säkert be din färghandlare att beställa hem åt dig.
Att köpa kemikalier i dag baseras på ett stort ansvarstagande att vi tar hand om det och ser till att det som blir över går till destruktion, jag har alltid gjort formalinandet utomhus och att inte utsätta mina elever från formalinets farlighet. Jag hoppas att de inte käkar kamerafilm

mvh
Lasse
 
lottawe skrev:
Tusen tack alla:) Det får bli en rundrigning i morgon och er hjälp är värd massor då jag vet till vilka jag bör satsa att ringa till nu.

Davor, det receptet var intressatant. Ser väldigt annorlunda ut mot alla andra jag läst, men är det alltså kaliumbikarbonat som skulle fungera härdande i det receptet?

(Jag har tänkt köra med gummi arabicum, kaliumdikromat, pigment (akvarellfärgs) och vad som helst som jag får tag i som fyller formalinets funktion. Formalinet är enda som saknas.)
Precis. Jag saxar lite ur boken:

"Du belägger ett papper av god kvalitet med en blandning av gummi arabicum och färgstoff. Pappret har gjorts ljuskänsligt med kaliumkarbonat eler natriumbikarbonat, som härdar gummit om det utsätts för ulraviolett strålning. På pappret kan du exponera bilden i vatten så att pigmentet och gummit löses bort från de ohärdade partierna [...]"
 
Tusen tack både Lasse och Davor:) Jag kan se fram mot formalin om någon/några veckor nu och kommer arbeta utomhus med mun/nässkydd (samt lämna mina små individer flera mil ifrån.) Varenda överbliven droppe hamnar i flaska och körs till inlämning på tippen så klart.

Jag tror jag kommer testa receptet du klippte in också Davor. Iaf om kaliumkarbonat och kaliumbikarbonat är detsamma? Eller det kanske inte är det? Kaliumkarbonat finns redan hemma iaf så jag hoppas.
 
Jag har en kompis i rätt bransch (färghandel/måleri) som skulle lyckas få fram det. Kanske lättare att övertala någon man känner som är dessutom är foto/bildintresserad (som jag gjorde,) men testa en rundringing till tipsen ovan. (konservatorer, patologer, garverier.) Lycka till!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.