Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gula bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

CeciliaHolm

Medlem
Okey, jag är verkligen ny på detta med att fota. Har en Canon 400D. I alla fall, jag får ofta gula bilder inomhus. Vad kan jag göra ?

Har testat att byta vitbalans(eller vad det nu heter, det där när man ändrar till tex ljusrör, glödlampa och sådant). Har testat alla, det blir ingen skillnad. Eller det blir suddigare med vissa.

Tyvärr så har det med vitbalansen att göra, eller rättare sagt, det ÄR vitbalansen som spökar. Det som händer är att kameran inte vet hur han ska ställa in färgtemperaturen så att vitt blir just det, vitt. Det du kan göra är att fota i RAW-format och sedan ställa in vitbalansen i bildbearbetningsprogrammet. Kameran behöver endast "gissa" vilken färgtemperatur du ska ha om du fotar i JPEG.

OBS!! googla och läs på om raw filer innan du börjar fota. Du bör också ha photoshop så att du kan bearbeta filerna rätt.

Om du inte vill ge dig in i raw-fotandet så får du helt enkelt ändra vitbalansen i kameran, helst innan du tar bilderna.

Du kan ändra färgbalansen hyfsat på en redan färdig JPEG men det blir inte lika bra, och är det riktigt gult så går det inte att rädda.

Okey. Men jag har Photoshop, men hur fixar man RAW-bilder där ? Har CS4, men jag har kollat och hittar inte. Vet du ?

Jag testade alla olika vitbalanser, ingen gjorde bilden bra. Alla blev lika gula.

Att bilderna blir gula beror på fel vitbalans, att bilderna blir suddiga har inte med vitbalansen att göra.

Eftersom bilderna blir gula antar jag att det är glödlampsljus där du fotar, ställ då vitbalansen på glödlampa. Nu kan jag inte 400D något vidare, men om det går att finjustera lägena kan du prova att dra den så långt mot blått som möjligt om det inte räcker med glödlampa.

Kan du inte få till bra vitbalans på bilderna i kameran borde du fota i RAW och justera vitbalansen i datorn efteråt. Det fungerar att göra det med Jpeg också, men RAW ger mer möjligheter att justera. Har du något bildbehandlingsprogram? Till exempel Canons eget, Lightroom, Photoshop eller något?

Att bilderna blir suddiga beror säkert på att du har för långa slutartider så att du får skakningsoskärpa på bilderna. Kan du kolla vilka slutartider du hade på de oskarpa bilderna jämfört med de skarpa?

Okey. Men hur gör man i Photoshop för att fixa till RAW-filerna ?

Så man kan ändra inställningarna i tex glödlampa ? Haha, det hade jag ingen aning om :) Hur gör man det ? Ursäkta de dumma frågorna, men jag är verkligen ny på det här.

Så man kan ändra inställningarna i tex glödlampa ? Haha, det hade jag ingen aning om :) Hur gör man det ? Ursäkta de dumma frågorna, men jag är verkligen ny på det här.
När du öppnar en råfil i Photoshop så kommer du först till råkonverteraren, ett insticksprogram vid namn Adobe Camera RAW. Om du inte har det så måste du först installera det. Kolla på Adobes hemsida.

I detta insticksprogram kan du ställa in vitbalansen själv. Det finns en rad färdiga inställningar, precis som i din kamera. Men du kan också ställa den manuellt i Kelvingrader. För glödlampsljus brukar det se ganska trevligt ut om man utgår från ungefär 2850 Kelvin. Detta ger inte helt neutral färgåtergivning, men det vill man sällan ha inomhus heller om stämningen ska bevaras.

När du är färdig med dina inställningar i råbehandlingsprogrammet kan du antingen välja "done", vilket sparar inställningarna du gjort, eller "open", vilket öppnar den färdiga filen i Photoshop för vidare efterbehandling (OCH sparar råfilsinställningarna, förstås).

Allt det här förutsätter att du har en Photoshopversion som stödjer filer från din kamera. CS4 borde göra det, av allt att döma.

Om du ska kunna redigera din rawfil så måste det vara en raw fil! om det är en JPEG så är det ingen raw fil. enkelt va?! ;) jag ska förklara:

När du har tagit en bild som rawfil (innan du tar bilden så måste du ställa in kameran så att den tar raw-bilder) så öppnar du den med photoshop, då kommer ett program som heter camera raw upp. där ställer du in färgtemp (kallas också vitbalans) så att färgerna blir rätt. du kan också ställa in kontrast, exponeringskomp och lite annat. När du är nöjd så klickar du på "öppna" längst ner i hörnet. nu kommer du in i photoshop, där redigerar du som vanligt. klicka sedan på arkiv - spara som -- och sparar bilden som jpeg. = färdig bild

Det som blir fel i kameran när bilderna blir gula är att den gör allt det där fel. Den bearbetar en rawfil i kameran direkt när bilden tas och sparar som jpeg. då har du ingen chans att ändra vitbalans med mera.
men om du fotar i raw direkt så kan du manuellt ställa in färgtemp så att det bli rätt! men tänk på att du måsta sitta och göra så med varje bild om du fotar raw.

Så semester och festbilden som bara ska upp på facebook kanske man inte vill fota i raw och sitta och redigera en efter en. Däremot om du vill kunna få en speciell bild riktigt bra (tex ett porträtt el dyl) så ska du fota i raw och redigera som du vill, inte som kameran vill.

Jag hoppas att jag inte har uttryckt mig konstigt och om det är något du inte fattar eller något mer du undrar så är det bara att fråga på!

Åh, tack :) Jag skäms verkligen, när jag öppnade bilden i PS så kom camera raw upp. Pinsamt. Har inte sett det innan. I alla fall, tack så jättemycket för alla svar ! Uppskattas !

Åh, tack :) Jag skäms verkligen, när jag öppnade bilden i PS så kom camera raw upp. Pinsamt. Har inte sett det innan. I alla fall, tack så jättemycket för alla svar ! Uppskattas !

du behöver inte skämmas, alla gör vi misstag här i livet!

det var bara kul att skriva av sig lite innan läggdags ;)

syns och hörs!

Okey, jag är verkligen ny på detta med att fota. Har en Canon 400D. I alla fall, jag får ofta gula bilder inomhus. Vad kan jag göra ?

Du borde kunna ställa en egen vitbalans efter rådande ljuskälla.

ta en bild på ett vitt papper (troligtvis kommer bilden ha en gul nyans), gå in i menyn på kameran, leta efter en funktion som heter "egen vitbalans" eller något liknaden, leta efter bilden du tog på pappret och tryck på "set". Om du prova att fota pappret igen så borde den vara vit, fungerar utmärkt på min 450 d :).

Lycka till

För att ställa till det så finns det lite problem också med korta slutartider och enklare lysrörsbelysning inne eftersom färgtemperaturen varierar med 100 Hz när de blinkar. Kameran mäter på snittet men exponerar på en del vilket kommer ge viss varians om man har korta slutartider och gammal lysrörsbelysning. Nya fina armaturer har HF-don och då är det inga problem och kör man men 1/50 eller 1/100 så är det inga problem och även OM det är problem så går det att rätta i RAW-konverteraren, men irriterande nog måste man justera varje bild för sig eftersom färgtemperaturen varierar från bild till bild med blinkandet...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar