Annons

Gubbsjuka?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tycker det är intressant att ingen kan erkänna detta utan alla måste dementera faktumet att det är så, många genom att istället anklaga kvinnor för att vara feminister yadda yadda.

Har väll inget med feministtjafs att göra, hade någon kommit och påståt att naturbilder upphöjs onaturligt mycket hade det då vart "Dendrofil"-tjafs?
 
Skurmedel skrev:
Nej men detta har diskuterats flera hundra gånger här och jag måste hålla med ulrika, jag tycker det är tydligt att bilder med en brud på fort får många kommentarer. Vare sig bilden är bra eller inte.

Visst, men är det konstigt eller på något sätt fel, i utgångsläget?

Klart att vissa motiv lockar mer än andra!!

Tänk om vi inte hade intresset av att se varandra!!

Niclas
 
Det sade jag inte men man kan ju ställa liknande frågor, varför diskuteras det nästan uteslutande teknik i forumen?

Jag har en kompis som tagit två självporträtt på sig själv, hon har två bilder till, de två självporträtten har 10 kommentarer var där de resterande har noll. Folk bryr sig inte ens att kommentera om bilden är bildmässigt bra och vad som är fel, är det inte därför man kommenterar? Oftast är ju kommentarerna väldigt okonstruktiva vare sig de är positiva eller inte.

Och detta gäller särskilt "tjej"-bilder.
 
Visst är det önskvärt med konstruktiv kritik men med 40000 st medlemmar så kanske det inte är så konstigt att bilder på ett av våra vackra kön får många tittare, tittare som kikar inn ava helt olika anledningar!?!

Bilder på andra saker och ting får kanske 4 kommentarer där 3 är konstruktiv.---> Den fina bilden på en halvt utvikt vacker tjej får kanske 12 kommentarer varav 4 är konstruktiva. Är det då anledning att klaga på antalet konstruktiva kommentarer om vi bortser ifrån antalet kommentarer totalt? Tycker inte jag.

/Niclas,
 
Johanandren skrev:
Givetvis, du har ju studerat biologi. Jag skulle personligen hävda att det finns massvis med mänskliga beteenden som inte går att förklara på biologisk väg (t.ex. materialism, depression, självmord, altruism och vintersport). Även om det skulle vara möjligt att ge en biologisk förklaring finns är det inte säkert att den är bättre än godtycklig annan förklaring.

Johan, nej, jag har inte läst biologi annat än gymnasiets A-kurs. De där tre sakerna är väl ungefär det enda jag har för det... :)

De var alltså:
- Ämnesomsättning,
- Fortplantning genom ärftlighet och
- Förmåga till självkontroll.

Om jag nu skulle ge mig på dina exempel.

Materialism: Om du med detta menar fixeringen på egendom så går det utan vidare att hänföra till de tre kriterierna (i fortsättningen "de tre"). Materiell rikedom underlättar både ämnesomsättning och till stor del fortplantning.

Depression, självmord: Misslyckande med de tre, bland annat. Just depression är dessutom mig veterligen i högsta grad kemiskt/biologiskt betingat.

Altruism: Egoism enligt den gyllene regeln (därmed kommer "de tre" in), samt biologiskt betingad medkänsla för andra av den egna arten. Givetvis också kulturell påverkan.

Vintersport: Se "depression, självmord". Nej, jag skojar bara. Seriöst det svårare av de exempel du räknade upp. Det har att göra med sånt vi gör för nöjes skull. Detta får nog faktiskt ses som ett utslag av att vi som varelser med ett (iaf. på jorden) komplext medvetande vill ha något at sysselsätta oss med den tid när vi inte behöver arbeta konstant för att uppfylla basbehoven.

Poängen är hursomhelst att även om det mänskliga medvetandet och den mänskliga kulturen har vandrat en lång väg från de grundläggande livsegenskaperna som vi delar med den minsta amöban så ligger de nästan alltid och lurar någonstans. Ibland, som t.ex. när det gäller sexualitet och bröstfixering (som ju var vad jag ursprungligen försökte förklara, inte försvara) är de mer tydliga och ibland som t.ex. när man framför eller lyssnar på ett musikstycke, är de mindre tydliga till förmån för diverse andra betingelser som har att göra med vårt psyke.

Vad jag egentligen vill säga är bara att väldigt mycket blir betydligt enklare om man accepterar att vi är levande varelser per biologisk definition, att det återspeglar sig i vårt beteende samt att allt annat vi gör i samhället egentligen är artificiell konstruktion av den elektrokemiska process som utgör våra hjärnors aktivitet (lite Matrix-varning på den formuleringen men det får gå...). Att denna artificiella konstruktion spelar en gigantisk roll i livet är en annan femma men jag tror att människan generellt ofta gör sig själv en björntjänst genom att söka en "högre mening" i allt som utgör tillvaron. Det bidrar mest till allmän depression och förvirring.

Visst, tanken upplevs nog som skrämmande av många, men jag lovar att även jag som bär denna "insikt" anser ju inte att livet enbart handlar om att äta, ha sex och hålla detta under egen kontroll. Eller vänta nu... ;-)
Men nej, tillvaron är förvisso mer komplex än så.


Nu var det inte förklaring jag skrev utan försvar. Synonymt med ursäkt.


Det som föranledde min utredning av begreppen var att du angrep min förklaring som om den vore en ursäkt.

En samhällelig ton där mäns beteende ses som främst eller delvis djurisk instinkt kommer att påverka den sociala normen. Precis som du säger, en förklaring är en ursäkt med social acceptans.
Om tonen i samhället blir att män i mindre utsträckning ses som individer styrda av sitt intellekt och mer som instiktsvarelser kommer detta leda till högre acceptans för vad som anses vara beteenden styrda av instinkt, även om förklaringen är inkorrekt.

Eller så leder ökad förståelse för de biologiska betingelserna att vi lättare kan socialt kontrollera dem och därmed minimera de negativa följderna?

Vem har förresten sagt att det enbart är männens beteenden som är biologiskt betingade? ;-)

Om jag ska dra resonemanget ovan till sin spets så anser jag inte att det finns någon naturlig rätt till liv (titta på djuren, host, host...). Den rätten är en mänsklig rättskonstruktion som har kommit till på grund av alla individers, hyfsat själviska, genomsnittliga önskan att inte bli dödade av andra.
Likaså är äganderätten inget naturligt. Det tror jag att alla utom de mest religiösa libertarianer kan hålla med om. Men eftersom normalindividen finner det minst sagt störande att bli fråntagen vad den anser vara sitt så har vi rättsregler även för detta.
Så det där med att socialt reglera vad som pga. biologiska orsaker annars skulle urarta i rent barbari är inte speciellt konstigt egentligen. Det är vad samhällslivet har handlat om de senaste tusentals åren. Jag har för mig att det kallas för civilisation.


Vad jag menade med elementär logik är att om minst en sak (våldtäkt) av en given mängd saker (naturliga företeelser) är fel så innebär det ju helt enkelt att allt i den mängden inte är rätt (just eftersom den innehåller minst en sak som är fel). Det innebär givetvis inte heller att allt är fel utan bara att finns det ett fel så kan det förekomma minst ett fel, eller för den delen flera. Jag är personligen övertygad om att det finns fler naturliga företeelser som är fel...

Det var kanske så lätt att det blev krångligt. ;-)

Vitsen med det resongemanget var att påpeka att "naturligt" inte är lika med "rätt" men dock ganska definitivt och påtagligt. Per definition är det så att "det naturliga" vad det vara månne, existerar. Därför måste man vara medveten om det och vidta åtgärder mot det vid behov.
 
Senast ändrad:
Skurmedel skrev:
Nej men detta har diskuterats flera hundra gånger här och jag måste hålla med ulrika, jag tycker det är tydligt att bilder med en brud på fort får många kommentarer. Vare sig bilden är bra eller inte.
Får många kommentarer eller många visningar? Det är olika saker.
 
Tjejerna vet redan vad dom gör!

ma sumarum - bröstfixering är ett latent moderskomplex. Om vi tjejjer anammar detta och spelar på det kan vi nog upptäcka vem som har makten egentligen. :))))))))
Spela inte oskyldig, ni vet precis vad ni gör. Jag vet inte hur många gånger jag råkat ut för att när en tjej har velat fråga om man kan göra dom en tjänst, kryper ihop lite, böjer sig lite framåt, tittar uppåt med hundögonen och fladdrar med ögonfransarna så man nästan blåser bort. Det svåraste är att försöka hålla sig för skratt, men jag brukar göra dom tjänsten, snäll som man är, men det hade jag nog gjort ändå. ;)


Gå ut på vilken krog eller dansgolv som helst så är det rätt tydligt att tjejerna vet vad dom har på sig, men det är inte acceptabelt att titta om du inte är objektet varför kvinnar har klätt upp sig. Sen att jag tycker en dylik utfläkning är osmakligt är en annan femma. Att en de tjejerna jag var i sällskap med t.o.m. hade sytt igen nedre delen av den alldeles för djupa urringningen för att det tydligen inte går att hitta vettiga kläder att köpa är en annan femma.

En sak som därimot verkar vara utbredd är att tjejer faktiskt inte alltid reflekterar över det, dom bara gör, sedan grämer sig över att världen är sexisiskt för att dom kollar.

Fram för fler tjejer med integritet som vågar stå i sig själva och sin kvinnlighet utan att fläka ut sig. Det om något är sexigt.
 
Damer-de e fint de!

Jag har ju nått gubbåldern med råge. Och gubbsjuk är jag säkert också eftersom jag gillar och titta på vackra damer både i verkligheten och på bild.
Det skulle vara intressant och höra från någon mogen kvinna om det också existerar något liknande hos dom (tjärringsjuka).

"Young men want to be faitful and are not;
Old men want to be faithless and cannot".
/Oscar Wilde

carlzon
 
Re: Tjejerna vet redan vad dom gör!

kreatören skrev:
.....kvinna om det också existerar något liknande hos dom (tjärringsjuka).
(klippte till efter ordet mogen ur ditt citat;))

Det finns säkert en och annan bild som lockar fler än mig att öppna dem för ett vackert motiv, och som därmed säkert ger ganska höga tittarsiffror.

Minns någon bild som jag tror hette Tor, men den verkar vara borta nu. På nolltid hade massor av tjejer kommenterat den (inkl jag, jag erkänner..) och tittarsiffrorna var att jämföra med "flickbilder" om inte högre. (Någon mer än jag som minns den s/v bilden på en mörk kille, olivolja på läpparna och om jag minns rätt var den plåtad av en manlig fotograf?)

Den här har bara 732 tittar..
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=138762


Titta är inte förbjudet och antagligen är vi nog rätt jämställda i tittandet. Men att titta är väl inte sjukt, varken om man är gubbe eller kärring?
Sättet att uttrycka sig på om man kommenterar kanske skiljer lite mer, men det var ju en annan sak..
 
Senast ändrad:
jag borde inte...

men det är svårt att låta bli...

1, Intressant att denna diskussion så fort faller till sandlådenivå... inte populärt att ifrågasätta farbröder i alla åldrar.

2, Ditt påstående kan jag delvis hålla med om. Jag har inga problem med att det fotas naket-erotiskt.

Men det är ju inte heller det du skriver. Det du vänder dig emot och som jag tror är det som har upprört så många är att du kritiserar de fantasilösa bilderna.

Många bilder här,kör slitz konceptet..inte bara till ytan utan även med de underliggande värderingarna, man skildrar inte kvinnan i en varm och nära (het) situation utan som ett främmande väsen (djur) med distans och avstånd.

Flickorna på bilden är inga individer utan bara tomma kroppar att titta på och placera in i en vacker komposition. Jag skulle gärna se fler bilder med värme och närhet och färre med perfekt skärpa och utan innehåll.

/b
 
Re: jag borde inte...

Bertil Lindgren skrev:
men det är svårt att låta bli...

1, Intressant att denna diskussion så fort faller till sandlådenivå... inte populärt att ifrågasätta farbröder i alla åldrar.

/b

Den startade väl på sandlådenivå redan från första inlägget......
 
Re: Re: jag borde inte...

ThomasC skrev:
Den startade väl på sandlådenivå redan från första inlägget......

Tycker du?

svepande, generaliserande, ok!

sandlåda nja....

Tycker nog hon ifrågasätter ganska hårt...
men många svar handlar mer om annat än att besvara hennes påståenden...

har någon gått ut och motsgt henne om tex tråkiga bilder? det är många som har debatterat ordet gubbsjuk men..

/b
 
Re: Re: Gubbsjuka?

müsli skrev:
Förstår inte hur du kan komma med en sådan grov generalisering. Förbannat trist att höra.
Vadå bara gubbsjuka här? Har du kollat runt överhuvudtaget på sajten, eller?!
Du verkar inte ha mycket koll på vad som förekommer här.

Nu har jag kommenterat de två bilderna. Tycker du ska vara försiktig med generaliserande uttalanden, det är ju ändå 40000 "gubbsjuka" medlemmar här.

Självklart har jag kollat runt på sajten, och just därför skriver jag det här inlägget. Jag tycker det finns jättemycket fina bilder som håller hög klass här oxå..som inte är duktigt posserande modell mot trist fond, men nu var det inte det mitt inlagg handlade om..och hade jag skrivit ett sådant hade det nog inte blivit sju sidor svar på ett dygn heller...:)
 
Joakim A skrev:
Får man fråga varför du lägger ut en bild på dig själv som du själv tycker är porrig om majoriteten av de svenska männen gillar att kolla på snygga tjejer?

Du ser bra ut, det tycker många tydligen. Visst, bilden var väl inte den allra bästa, tycker "studenten" var bäst. Dock tycker jag en snygg tjej är mycket fin att titta på vilket höjer summan av bildens värde hos mig.

Motiv + kvalitet = summa

// Jocke

Jag tycker inte bilden på mig är porrig, som någon annan sa är jag ju så påkladd att den knappast kan kallas porrig..Att jag la upp den bilden var självklart ett litet test av vilka reaktioner den skulle få i förhållande till andra bilder som mer representerar min fotografi.

Att en snygg tjej höjer summan av bildens värde hos dig säger bara en hel del om ditt förhållande till fotografin.
 
Det intressanta här är väl att vi på Fotosidan säkert representerar det svenska samhället på något sätt, och där säljer ju allt som är naket och skandalöst - tänker bara på löpsedlar i kvälls- och veckotidningarna. Expressen i lördags, dagen efter finalen i "På spåret" (som jag såg, så gubbig är jag :) Då slår de upp "Vinnaren i På spåret dömd för sextrakasserier", och de säljer aldrig så bra efter en påsättnings-scen i BigBrother...

Så...min tes är...varför ska Fotosidans medlemmar vara speciellt annorlunda? Jag kan tänka mig att bilder som passar in i vecko-tidnings-stilen säljer även här - hur mycket konstnärlig ambition vi än vill få in.

När jag köper mitt nya nummer av Foto söker jag bland Foto och andra hobbytidningar, Slitz m.fl bläddrar jag inte runt. Samma är ju här, jag söker andra typer av bilder och upplever inte samma sak som Ulrika.

Men, som sagt, alla är vi olika. Och inget finns dett att göra åt det heller ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.