gorse
Aktiv medlem
Jo, jag gör nog lite anspråk på att ha nämt svärta och kontrast ser skarpare ut.
Nu vrider jag mig en smula för jag hör mina äldre fotokompisar som bara kör analogt gnälla om överskärpta bilder och digital look. Jag tvivlar på att jakten på skarpaste bilden är den som vinner.
Min äldre fotokompisar brukar tala om mjuktecknande och skarptecknannde objektiv. Var kitobjetiven hamnar vete tusan? Jag tycker även mjuktecknande objekt kan ge ganska klara och till synes rätt skarpa bilder särkilt om man sätter lite svärta i bilden. Men skall det blir verkligen skarpt är det nog skarptecknande objektiv som gäller. Men, hur bra går det att kombinera egenskaperna ljustark och skarp? Jag har fått för mig att extremstora bländareöppningar rent fysikaliskt ger mjukare teckning?
Lite stickspår; Åter lite till hudutgämningen som Joakim visade exempel på. Jag har labbat lite i kväll och det är kanske inte så lätt att hitta lagom lägen på inställningarna men jag övar på. Jag gillar metoden för den sparar yt-texturer i huden och även små fjun. Tack för tipset. Hur ungefär skall det grå lagret se ut för att ge bra resultat? Första försöket gav bara till synes grå som om jag kört fill. Jag märkte ingen skillnad. Andra försöker blev lite som ett högpassfilter men då blev det inte riktigt heller bra.
Appråpå högpass: Vad är det som skiljer högpassfiltret från oskarp mask? I den senare finns det interaktiva reglage medan högpassfiltret känns lite som gissa och se vad det blev. Jag tycker principen är rätt snarlik, eller?
Nu vrider jag mig en smula för jag hör mina äldre fotokompisar som bara kör analogt gnälla om överskärpta bilder och digital look. Jag tvivlar på att jakten på skarpaste bilden är den som vinner.
Min äldre fotokompisar brukar tala om mjuktecknande och skarptecknannde objektiv. Var kitobjetiven hamnar vete tusan? Jag tycker även mjuktecknande objekt kan ge ganska klara och till synes rätt skarpa bilder särkilt om man sätter lite svärta i bilden. Men skall det blir verkligen skarpt är det nog skarptecknande objektiv som gäller. Men, hur bra går det att kombinera egenskaperna ljustark och skarp? Jag har fått för mig att extremstora bländareöppningar rent fysikaliskt ger mjukare teckning?
Lite stickspår; Åter lite till hudutgämningen som Joakim visade exempel på. Jag har labbat lite i kväll och det är kanske inte så lätt att hitta lagom lägen på inställningarna men jag övar på. Jag gillar metoden för den sparar yt-texturer i huden och även små fjun. Tack för tipset. Hur ungefär skall det grå lagret se ut för att ge bra resultat? Första försöket gav bara till synes grå som om jag kört fill. Jag märkte ingen skillnad. Andra försöker blev lite som ett högpassfilter men då blev det inte riktigt heller bra.
Appråpå högpass: Vad är det som skiljer högpassfiltret från oskarp mask? I den senare finns det interaktiva reglage medan högpassfiltret känns lite som gissa och se vad det blev. Jag tycker principen är rätt snarlik, eller?