ANNONS
Annons

Grepp för handhållet tele??

Produkter
(logga in för att koppla)

Kustbo

Aktiv medlem
Funderar på om det finns något form av grepp/handtag som man kan skruva fast i stativfästet för att få ett stadigare grepp vid handhållet med främst tele, ska sitta på ett 400mm.

Har sett något gammalt udda objektivfabrikat som hade ett "pistolgrepp" som nästan såg ut som på ett automatvapen, det verkar lite överflödigt men något som ger ett bättre grepp och stadigare handhållet vill jag gärna hitta.

Så vet någon om det finns och var eller är det att göra själv?

Hej igen Bo.

Det är säkert Novoflex du tänker på. Och något liknande axelstativ borde väl inte vara omöjligt att få tag i. Jag har själv ett äldre liggande i fotoskåpet.

Hoppas det kommer att fungera bra med nya objektivet.

Micke.

Bilagor

• novoflex[1].jpg
    novoflex[1].jpg
    13.3 KB · Visningar: 383
Hej

Jag använder Wimberley Sidekick med 300/2,8 på en RRS kulled. När jag använder objektivet handhållet lossar jag Sidekicken från kulan och använder den som hantag. Fungerar jättebra enligt min mening. Den är lite kall ocjh obekväm att hålla i som den ser ut i original, men lite pålindad vulktejp ger ett skönt grepp.

Hälsningar
Lars

På Novoflex fungerade upplägget med handtag på tänkt sätt då fokuseringen var inbyggd i det bakre pistolhandtaget. Dock tyckte jag att pistolgreppen var i vägen en hel del då man får en väldigt krånglig enhet att bära och hade inte fokuseringen inte varit inbyggd i handtaget hade jag inte önskat pistolgreppen ens av stabilitetsskäl.

På ett objektiv med manuell skruvfokus eller AF tycker jag att det fungerar bättre utan pistolgrepp. Du behöver rörlighet i handen för att fokusera alternativt justera fokus och stabiliteten tycker jag blir bättre om man vilar objektivets främre del eller stativfoten (beroende på hur stort objektivitet är) i handflatan med armbågen som stöd mot bröstet.

Hej Micke

Jo det var Novoflex jag tänkte på men tycker det ser lite väl "klumpigt" ut med de dubbla hantagen, ett mindre som bara är till att få bättre grepp än om snabbplattan till enbensstativet jag normalt har med mig men inte alltid använder.

Vad är det Du har då?

Fick hem paketet idag så nu är jag nyfiken på att testa, men ser väldigt bra ut hittils och sannolikt det mest välinslagna paket jag någonsin fått, väntar bara på lite dagsljus för att ta första testskotten ;-)

Bosse

Hej Micke

Jo det var Novoflex jag tänkte på men tycker det ser lite väl "klumpigt" ut med de dubbla hantagen, ett mindre som bara är till att få bättre grepp än om snabbplattan till enbensstativet jag normalt har med mig men inte alltid använder.

Vad är det Du har då?

Fick hem paketet idag så nu är jag nyfiken på att testa, men ser väldigt bra ut hittils och sannolikt det mest välinslagna paket jag någonsin fått, väntar bara på lite dagsljus för att ta första testskotten ;-)

Bosse

Rowi International heter det, köpt någon gång på 70-talet. Använt ett fåtal gånger.

Micke.

Rowi International heter det, köpt någon gång på 70-talet. Använt ett fåtal gånger.

Micke.

Verkar som den firman gått över till att bara sälja lyxiga fotoalbum, men det var ju några år sedan Du köpte den!

Skruvade på snabbplattan på Sigman och det funkar men som vanligt lite obekväm att hålla i men det får duga tills jag löser det om inget dyker upp.

Jag byggde om ett gammalt handhållet stöd för externblixt som man annars skruvar fast i botten på systemkameran och eftersom det är handtag på det så funkar det som en form av pistolgrepp som man lätt kan skruva fast i objektivets stativfäste och då få en betydligt stabilare manövrering av stora tunga objektiv.

/ Magnus

Testade liet nu ikväll och tror att jag gjort en liten "tankekullerbytta", mitt Sigma 400 5,6 APO Tele Macro har ju innerfocos och i AF läget så sköter det ju fokuseringen och då har det ingen betydelse att jag håller i fokusringen som är en skönt gummerad bred, och då blir greppet mycket bekvämt och lätt att hålla stadigt ;-)

Klarade tom att ta bilder inomhus i elsljus utan blixt med ISO 3200, såg bra ut faktiskt och tack vare Pentax K-5.s suveräna ISO egenskaper och extra läge TAV så kan jag styra både bländare och slutartid och låta ISO öka automatiskt vilket jag gillar, ser fram emot att testa detta mera i fält!!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar