Annons

Gratistidning vill använda min bild men inte betala, ska man våga "låna" ut el vad ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Håller med Camilla. Sen är bilderna som läggs ut här oftast så små och komprimerade att de inte är så där alldeles väldigt användbara i en trycksak t ex. Däremot kan förstås vem som helst pryda sin hemsida med en bild hämtad här. Risken för upptäckt är inte sååå stor... men vadårå, lite får man väl bjuda på...

För övrigt tycker jag det är helt rätt att inte skänka bort bilder hur som helst.

Hallstahammars Digitala Foto Sällskap
alla andra ståtar med fina förkortningar så vi ville inte vara sämre... sällskapet består av två medlemmar ;-)

Millacamilla skrev:
Jag ser det som att Fotosidan är en förening, som alla andra föreningar tar betalt av sina medlemmar för att kunna existera. I utbyte för pengarna jag betalar till FS räknar jag med att få konstruktiv kritik på mina bilder och utbyte av information och inspiration från andra medlemmar. Tyvärr är det inte alla som har samma uppfattning när det gäller sidan och det är väl lite tråkigt, men ingenting att göra någonting åt.
Nu handlar inte denna trad om Fotosidan, men OK:
Nej, alla foreningar tar inte betalt. Foreningar som har utgifter gor det (men inte alltid).
Nej, Fotosidan ar ingen forening. En forening med 20.000 medlemmar brukar ha en styrelse och redovisning av sin verksamhet och Fotosidan tycks inte ha nagotdera. Daremot finns en hel sida med information for hugade annonsorer (men ingen redovisning av ekonomin som jag kan finna).

Tanken med mitt tidigare inlagg var inte att diskutera (eller kritisera) Fotosidan, utan att hitta ett nytt perspektiv att se pa fragan om gratispublicering av en bild i en tidning genom att jamfora med nagot som fragestallaren gor utan nagra storre kval...;-) Darmed inte sagt att jag vet hur jag sjalv skulle gora!

Javisst är det svårt att veta vad man ska göra i en situation som denna. Jag är långt ifrån säker på att detta var det rätta att göra. Nästa gång kanske jag inte alls väljer att säga nej.

Mycket beror nog på att jag just nu går en fotoutbildning för blivande yrkesfotografer, där man får en "yrkesstolthet" som gör att man inte gärna vill ge bort ett jobb gratis. Kanske hade jag reagerat annorlund om jag "bara" var en glad amatör?

Millacamilla skrev:
Javisst är det svårt att veta vad man ska göra i en situation som denna. Jag är långt ifrån säker på att detta var det rätta att göra. Nästa gång kanske jag inte alls väljer att säga nej.

Mycket beror nog på att jag just nu går en fotoutbildning för blivande yrkesfotografer, där man får en "yrkesstolthet" som gör att man inte gärna vill ge bort ett jobb gratis. Kanske hade jag reagerat annorlund om jag "bara" var en glad amatör?
Yrkesstoltheten ar viktig! Och jag tror att vi egentligen ar overens om principerna, det ar gransdragningen som vi diskuterar. Alla kan nog tanka sig att ge bort en bild till sina anhoriga men ingen skulle gora det till exempelvis ett reklamblad for Coop Forum. Men hur gor vi daremellan? Och aven om K G Stolt kan tanka sig att bjuda pa sina bilder for webbpublicering sa tror jag nog att han skulle andra asikt om hans bilder hamnade pa Canons eller Kodaks webbsajt utan att han fick nagon ersattning! ;-) Bildens storlek eller upplosning spelar ingen roll for vilka rattigheter man far ta sig med den, den ar fortfarande upphovsrattsligt skyddad! DET tror jag ar viktigt att vi som fotograferar ar noga med.

niklasl skrev:
Och aven om K G Stolt kan tanka sig att bjuda pa sina bilder for webbpublicering sa tror jag nog att han skulle andra asikt om hans bilder hamnade pa Canons eller Kodaks webbsajt utan att han fick nagon ersattning! ;-)

Ja då jäklar! men då ökar förstås möjligheten att jag eller någon av mina kamrater på fotosidan o annorstädes upptäcker tilltaget. Men om Yxnarums Flugfiskeförening, sektionen för gäddflugor (!?), eller Elin 6 år skulle sno en av mina bilder till sin hemsida är risken för upptäckt liten och skadan måttlig. Det är den risken jag menar att man kan bjuda på...

/kg som inte behandlar alla lika

De utnyttjar att folk känner sig hedrade och utvalda om de får använda arbetsmaterial gratis...Finns ingen anledning för dig att ge bort något gratis utan gentjänster.

Precis. Som en vän sa till mig: "Om det hade varit Elle som kommit med frågan hade du förmodligen agerat annorlunda, men i det här fallet skulle du inte tjäna något på att göra det" (från en person som varit med om samma sak, men nu lärt sig att säga nej till okända tidningar).

Om man skall kunna jobba med det här i framtiden, måste man ju se till vad man tjänar på det också (i publicitet alltså, inte pengar).

Millacamilla skrev:
Precis. Som en vän sa till mig: "Om det hade varit Elle som kommit med frågan hade du förmodligen agerat annorlunda, men i det här fallet skulle du inte tjäna något på att göra det" (från en person som varit med om samma sak, men nu lärt sig att säga nej till okända tidningar).

Om man skall kunna jobba med det här i framtiden, måste man ju se till vad man tjänar på det också (i publicitet alltså, inte pengar).
Intressant aspekt. Om jag tolkat inlaggen ratt sa far vi foljande lista avseende gratis utnyttjande av bild:
1. Helt ideell tidning, t ex kartidning, skoltidning: OK
2. Halvideell tidning (som fragan gallde) med viss ekonomi men gratis att lasa: Tveksamt, troligen nej
3. Kommersiellt utgiven skrift, reklamblad, veckotidning: Nej!
4. Internationell kommersiell prestigeskrift, typ Elle eller National Geographics, med mojlighet for fotografen att bli kand: OK!

Eller? Skulle alla stalla upp med gratis bilder till Elle eller NG?!? ;-)

Min princip är att ta betalt för alla foton som folk vill ha. Det är min grundprincip.

Sedan finns det givetvis undantag. Jag levererar många bilder till föreningar jag är med i utan att ta betalt.
Jag rebatterar om det finns anledning. Olika tidningar har olika priser så man får ibland finna sig i sånt. Det kan vara stora skillnader.

Sedan blir man lite arg när företag, stora och omtalade, inte vill betala fullt pris för att dom inte anser sig ha pengar.....då blir det heller ingen leverans.

Så visst måste man behandla alla enskilda leveranser olika.
Men dom jag ger bilder gratis är föreningstidningar som jag vet vilka det är eller om jag har samma uppfattning som köparen och min bild kan föra fram åsikter jag känner starkt för.

/Efwa

Många olika inställningar till denna fråga.
Men mitt beslut är nu taget och jag har gett tidningen min tillåtelse att använda min bild . Jag bad om ett avtal och det accepterades utan snack. Jag anser att om samma tidning skulle återkomma gång på gång så skulle mitt svar bli Nej. Men jag tror inte det är troligt. Den bild jag lånade ut har ett stort värde och jag ser denna grej som en puff i ryggen på mitt utvecklande som fotograf. Då jag befinner mig i det glada amatör stadiet. För visst kan det vara roligt att visa upp en tidning där min bild finns med. Om man säger annat så lurar man sig själv. Men jag har lärt mig att värdra mina kunskaper, (då jag är frisör också) och ger inte bort det gratis om jag inte känner för det.
För ibland ger det mycket mer att ge än att ta betalt.
Man får helt enkelt gå på den känslan som någon benämnde tidigt i denna tråd.

Jag tackar för alla svar och intresset !!

Mvh Tess

ja, nu har jag ju inte läst alla inlägg, men...

som jag ser det är en publicerad bild man inte får betalt för betydligt bättre än ingen publicerad bild alls.

varför?

För att det ger reklam! Det kan göra att någon får upp ögonen för dig vilket i sin tur kan leda till fler jobb (betalda sådana).

Och visst är det bättre att de använder DIN bild än att de tar någon annan?

att en organisation är ideell betyder såvitt jag vet bara att man inte betalar löner och att man inte har vinstsyfte. inkomster måste man ha någonstans för att hålla igång det (ni tror väl inte att ideella föreningar inte har några utgifter?).

niklasl skrev:
Eller? Skulle alla stalla upp med gratis bilder till Elle eller NG?!? ;-)
Aldrig. De borde ha råd att betala..
Hellre då marknadsföring genom att skänka bilder till de som inte har det men som ändå har en verksamhet som man vill gynna..
/Lotta (som inte ser det viktigt att bli känd, men viktigt att marknadsföra sig och tjäna pengar på vettiga sätt;))

o nu såg jag ditt beslut också :)

har sett "tar man inte betalt förstör man för alla andra"-resonemanget på andra ställen. en styggelse. att som etablerad dumpa priser i syfte att krossa konkurrenter är inte samma sak som att som nykomling/amatör sätta låga priser för att slå sig in på marknaden.

men varför? det är ju inte så att man blir ett hot bara för att man låter bli att ta betalt för ett par bilder?

Ja, det är klart att Elle och andra stora tidningar betalar för bilder... men inte mycket. Enligt de fotografer jag har pratat med är det mode/reklamjobben som ger bra med pengar och sen gör man en del redaktionella jobb för att synas. Men de kan inte betala så mycket för detta. Istället får du en större konstnärlig frihet, dvs du är inte lika styrd.

Vad jag menade med tidigare inlägg var att om Elle och Exhale Magazine kom och frågade mig om jag kunde ta en bild (gratis) så skulle jag välja Elle för att jag tror (vet) att det skulle främja min karriär på ett bättre sätt än Exhale Magazine. Varför? Jo för att ALLA (de flesta i alla fall) vet vad Elle är, men få vet vad Exhale Magazine är = bättre ur marknadsföringssynpunkt.

PerKr: Jag tror inte att det är någon som tror att ideella föreningar/tidningar inte har några utgifter... du borde nog gå tillbaka och läsa alla inlägg! :)

Och jo, i vissa fall tror jag att företag som vill komma billigt undan utnyttjar det faktum att folk vill etablera sig på marknaden och därför får bilder gratis. På samma sätt som större företag väntar in i det sista med att betala fakturor för att det vet att de är en stor och oumbärlig kund för en frilansande fotograf. Hur vanligt det är vet jag dock inte...

Camilla: jo, det brukar vara en bra idé att göra det. men normalt är jag för lat för att orka med att läsa allt när trådarna blir så långa och jag inte hängt med från start :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar