Annons

Gratistidning vill använda min bild men inte betala, ska man våga "låna" ut el vad ?

Produkter
(logga in för att koppla)

TwO

Avslutat medlemskap
Gratistidning vill använda min bild men inte betala, ska man våga "låna" ut el vad ?

Det är en sport Tidning där alla tycks jobba gratis,och de vill endast låna bilden . Men man kan ju undra hur de har råd att trycka tidningen .
Som dessutom ökat i upplagor.
Hjälp mig ta ett beslut , ska man våga låna ut sina bilder , eller försöker de komma undan en kostnad ? Jag menar man blir ju lite hedrad att
de vill använda ens bilder, och att det skuggar vad man har rätt till eller borde begära!

Tacksam för snabba svar av alla som vet något!!

Mvh Tess

Suck, Jaa och det finns massor av företagare som vill att folk skall jobba gratis också, ju mindre utgifter dom har desto mer får dom i plånboken.
Göran

Det finns massor som jobbar gratis också. Är det åt kommersiella företag är det irriterande, är det ideéllt åt föreningar eller liknande är det förståeligt.

Vilken tidning är det? Vad är dess syfte? Är den gratis till läsarna eller kostar den pengar? Det finns många såna faktorer som skulle ha betydelse för hur jag skulle gjort i din situation. Kan det vara god reklam för dig (för ©Therese Westin ska väl absolut vara angiven) och om tidningen inte har någon intäkt samt om du gillar dess syfte så tycker inte jag det är fel att låta dem använda bilden mot att du kan ange dem som referens i framtiden.

Jag har nån gång lämnat bilder ideéllt beroende på syftet. Dock aldrig om någon skulle tjänat pengar på dem.

Så vad ska man göra , de behöver alltså inte betala mig för min bild ?? Eller vad ??
Tycker du jag är dum om jag lånar ut bilden ??
Finns det risker med ett sådant projekt?

// Tess

Jag tycker inte att du ska ge bort bilden om dom drar in + på tidningen.

Är det en tidning som knapt går runt och du känner att det skulle vara roligt att få en bild publiserad gör det. Det skadar aldrig och det kanske ger dig möjligheten att sälja bilder till tidningar som verkligen kan betala. Det är ju en "känsla" fråga.
Det är ju absolut inget fel i att göra endera.

Men skriv ett avtal om det så att bilden inte börjar hamna på andra platser förutom tidningen i den upplagan. I sådana frågor kontakta www.blf.se där kan du köpa en bra bok om priser och avtal. kostar inte mycket men är bra att ha i bagaget

Det är en sport/träningstindning som de ger ut på gym och sportanläggningar . De ska ha ett reportage om sömn, en fyra sidigt artikel.

Ja, man känner sig lite kluven i frågan, vill ju inte att man ser bilden i andra sammanhang då man ger sin tillåtelse, och visst skulle de införa mig som copyright och med mitt namn som fotograf i tidningen så det verkar ju reko .

Jag får väl fundera och boken ni talar om har jag redan beställt . Tack för visat intresse och råd!!

// Mvh Tess

jo , tänkte bara tillägga att tidningen ges ut i hela norden och trycks i 45000 ex.
Är inte det mycket. Den är tydligen helt ideel och så , den ges ut gratis på resturanger och sportanläggningar . Den heter Exheal.

Någon som sett eller läst den ??

Mvh Tess

Jo, jag har läst den. Det är nog sant att den är helt ideéll. Om Du vill låta dem använda din bild är helt upp till dig och kanske beroende på vad du tycker om tidningens syfte. Jag som träningsintresserad och f d gyminstruktör hade övervägt att låta dem använda den då jag gillar tidningens syfte och gärna skulle bidra till att de kan fortsätta..

Tja, så var det gratisjobb igen!!!?

Vet inte riktigt hur jag skall säga detta utan att trampa allt för hårt! Vet att jag får på skallen av ngon, men skit samma! Här är vad jag tycker!

Yrkesfotograf= ta betalt eller ingen bild alls.

Hobby, amatör, fritidsfotograf= visst det är ju kul att ha med sitt namn i en tidning. Iaf om den kommer ut i 45 Th ex. För e bilderna bra, så kanske du får pröjs nästa gång, vem vet?

Ilkka

Fast jag tycker nog att syftet är viktigare än tituleringen man har. Fast så lämnar jag bidrag till Rädda Barnen, Hjärt och Lungsjukas förening mm också.

Det är väl aldrig fel med välgörenhet för ändamål man tror på som man vill stödja oavsett vilken titulering man har?

Däremot läste jag en tråd här på FS där en företagare bad om hjälp med en sak. Denne skrev sedan också att den här hittat en webmaster som ev. skulle sponsra dennes företag. I såna fall blir jag riktigt irriterad då jag anser att detta är både fult av den som gratisarbetar och företagaren. Sånt gör marknaden hårdare mot seriösa som behöver försörja sig inom området..

Med andra ord, jag tycker det är åt helvete fel även av en amatör att göra gratisjobb för kommersiella ändamål.
Lotta (Frilansfotograf och företagare)

Senast ändrad:
Däremot läste jag en tråd här på FS där en företagare bad om hjälp med en sak. Denne skrev sedan också att den här hittat en webmaster som ev. skulle sponsra dennes företag. I såna fall blir jag riktigt irriterad då jag anser att detta är både fult av den som gratisarbetar och företagaren. Sånt gör marknaden hårdare mot seriösa som behöver försörja sig inom området och företagare med syfte att gå i vinst borde betala för sig..

Rättelse:

Den som sponsrar, sponsrar INTE mitt företag.Han sponsrar en ideel sida för att förhindra utnyttjande av modeller i sexuellt eller ekonomiskt syfte, som jag är chefredaktör på.

Kanske jag borde börja sponsra ditt företag med Glasögon?

Men Lotta LÄS noga på sidan och har du några frågor så kan du maila . okej?

Nåväl tillbaka till ämnet:

Att jobba gratis, är bara ett tecken på dumhet. Man skall alltid få betalt, punkt slut !!!

Jag tror inte att en styrelseledarmot i Cancerfonden får sig ett gratis "blowjob" av en prostituerad, bara för han sitter i en ideelt organisation!?!?!?!

Niklas, som alltid talar ut hjärtat ; )

"Skåningen" skrev:
Men Lotta LÄS noga på sidan och har du några frågor så kan du maila . okej?
Ok, jag erkänner att jag inte läste jättenoga och att jag inte orkar göra det nu heller. Skummade däremot prislistan och upptäckte att det tydligen var riktlinjer. Ska jag också tala ur hjärtat så hade Jag trots det ideélla inte viljat sponsra din sida då vi nog har vissa meningsskiljaktigheter om några saker på sidan.

Alltid få betalt? Det gällde alltså inte ideélla syften då?

Jag undrar var de får pengarna ifrån för att trycka 45.000 ex? Annonser? I sådana fall är tidningen inte baserad på ideel basis.

De kan få bidrag tror jag. Inom vattenskidförbundet har vi en egen tidning som heter vattenskidnytt och vi får 100000kr om året i bidrag som är öronmärkt till den. Vad bidraget heter eller exakt var det kommer ifrån kommer jag inte ihåg dock.

Therese,
jag antar att det är http://www.exhalemag.com som är intresserad av din bild. Det är en rätt trevlig tidning som finns gratis på det gym som jag tränar på, så att den är ideéll ska du nog inte tvivla på.

Jag har ingen aning vad dom tjänar pengar på men eftersom en av eldsjälarna på tidningen finns här på fotosidan så är det enkelt att fråga henne. Hon heter Nina Lätt och finns på http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=17328

/Micke

Vet själv inte så mycket om tidningen. Men de borde väl till viss del vara reklamfinansierad.
Hur är det med övriga bilder i tidningen är de också "lånade" av fotografer eller?

Detta resonemanget med att inte jobba gratis..

Jag funderar ofta på denna inställningen där många är så hårda på att ta betalt alltid. Självklart ska man ta betalt av kommersiella företag och i alla fall där någon person tjänar pengar på det man utför, men då det handlar om saker där det inte finns någon person bakom som tjänar på ändamålet då? Där det kanske t o m är du själv eller någon nära som tjänar på det geom att få något annat än pengar tillbaka (i form av en sysselsättning, tidning eller annat t e x?)

Varför skulle inte en yrkesfotograf kunna skänka en bild till välgörande ändamål nån gång? Varför skulle det vara mer rätt av en amatör att skänka en bild med bara ©märket som lön? Är det inte rent av så att denne i så fall gör det svårare för de som lever på det?

Ni som anser att man inte kan bidra med bilder i ideélla sammanhang, har ni någonsin varit medlemmar i föreningar, gett priser till barnens lotterier på skolbasarer, föreningar e t c? Skulle ni kunna tänka er att skänka en tavla på ett av era fotografier till en skolbasar t e x? Betalar ni inträde för att se Lucia i skolan då era barn går mot lite kaffe och att de ska kunna få göra något roligt med klassen?

Sen har inte detta inlägget att göra med hur Therese väljer att göra egentligen. Jag är bara så himla fundersam på varför man inte skulle kunna jobba gratis ibland. Trots det är jag affärskvinna också och hård i kommersiella syften, fast med hjärta då det gäller ideélla syften som ligger mig varmt om hjärtat. Det finns även annat än pengar i livet..
/Lotta (som jobbat massvis ideéllt både inom idrott och för barnaktiviteter och som skänkt tavlor till lotterier mm.)

Senast ändrad:
jag har skänkt en bild till tidningen situation stockholm.
dels för en god sak och dels för att även om jag inte fick några pengar för bilden så har jag en tidningsbild jag kan visa upp när jag söker andra jobb i framtiden.
det ser jag som en slags betalning när tidningen i sej är ideéll.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar