Annons

Graflex 4x5 med blixt? Hur?

Produkter
(logga in för att koppla)

magsnus

Aktiv medlem
hej alla!
jag har precis köpt en Graflex 4x5 Speed Graphic (har inte fått den än!) tanken e att jag ska plåta med blixtaggregat... hörde tidigare att man, till den här gammla kameran, måste använda en liten "kontakt-adapter" för att kunna använda nutida aggregat. finns det någon som vet vad denna adapter heter och hur man får tag i en sådan?
tack på förhand!
magnus
 
Den Speed Graphic jag har använt hade en vanlig pc-kontakt på slutaren när man använder centralslutare och på sidan av kameran finns ett fäste för den dedicerade blixten som används för ridåslutaren. Den användes med lampblixtar typ FP, som jag gissar att man inte längre kan få tag på. Blixtens stav användes som handtag till kameran. Det var över fyrtio år sedan, så minnet är väl inte alldeles klart och jag är inte helt klar över hur synken funkade med ridåslutaren, för jag använde den aldrig med blixt.

Du får se när kameran kommer fram. Alla Speed Graphic kanske inte hade centralslutare, men om den har det, så är det den enklaste lösningen för elektronblixt, för då är kontakten standard.
 
Senast ändrad:
Har speed graphic med Kodak Ektar 127 objektiv. Det finns en blixtkontakt ("pc" kontakt) på kameran så alla vanliga blixtar funkar prima.


Använder nästan aldrig ridåslutaren (mest användbar om man vill få riktigt korta tider på 1/1000 eller så. Har därför aldrig grunnat över blixtsynk med den.
 
tack för svar! får se när den kommer.. det är en speed graphic med Kodak Ektar 127 så om jga har tur har jag tur! hoppas!
 
hej igen! nu har jag fått min kamera..
tyvärr hade den ingen blixtkontakt som funkar med blixtaggregat. finns det någon form av omvandlare/ adapter som man kan sätta på den här kontakten så att en funkar med nya aggregat? eler måsta jag hitta en glugg med rätt kontakt?
kamerans kontakt ser ut som på bilden. ( de två piggarna som sticker ut..)
tacksam för svar
magnus
 

Bilagor

  • bild.jpg
    bild.jpg
    17.7 KB · Visningar: 228
Det finns tydligen en del olika varianter av ektar. Det du behöver är förmodligen en synksladd (tror att det kan finnas en adapter också men den är mindrre vanlig) av det här slaget.

Sök på "graflex synch cord" så hittar du.

Det finns en fima som heter "paramount" som tillverkar och det säljs också på B&H.

En kul grej med paramount är att man kan beställa specialgjorda synksladdar.

http://paramountcords.com/Bipost.asp

http://www.bhphotovideo.com/c/product/164971-REG/Paramount_PMBPPF_Female_PC_to_Bipost.html
 
Finns det någon märkning att slutaren är synkroniserad för X-blixtar?
Syns inte riktigt på din bild.
Till exempel ett (X) inom parenteser, eller "Full Syncromatic".


Om inte så funkar den bara med blixtlampor. :-(


Själv har jag det problemet och funderar på att köpa mig ett nytt objektiv från flea-bay eller liknade...


-- Olof
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.