Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Graffiti projekt!

Produkter
(logga in för att koppla)

OldSchool

Aktiv medlem
Om jag skulle följa med ett gäng när dom målar graffiti och dokumentera, då bevittnar jag ett brott. Får man publicera bilder där brott begås eller bryter jag själv mot lagen då?

I boken "dom kallar oss klottrare/they call oss vandals" följer en journalist/fotograf svenska graffiti målade när dom målar! Så det skulle förvåna mig väldigt mycket om det var olagligt! Förövrigt en mycket bra bok om man är intresserad av graffiti!

//Mvh Viktor

ganska skrev:
I boken "dom kallar oss klottrare/they call oss vandals" följer en journalist/fotograf svenska graffiti målade när dom målar! Så det skulle förvåna mig väldigt mycket om det var olagligt! Förövrigt en mycket bra bok om man är intresserad av graffiti!

//Mvh Viktor

Jo den boken har jag haft i min ägo ett antal år. har själv varit aktiv målare för ex antal år sedan och dessutom nyligen skrivit en 22s rapport i ämnet....men jag vet att man kan beslag ta kameran om man misstänker att man håller på med förberedelse till brott (vissa målare dokumenterar ju sina målningar)...därför undrar jag hur det ligger till om jag som åskådare dokumeterar?

Senast ändrad:
ganska skrev:
...Så det skulle förvåna mig väldigt mycket om det var olagligt!...
//Mvh Viktor

Att följa med en grupp människor som man vet ska begå brott, utan att försöka förhindra brottet, sedan vara med vid brottets genomförande, igen utan att ingripa kan knappast vara lagligt för att inte tala om det moraliska i förfarandet.

o-laser skrev:
Att följa med en grupp människor som man vet ska begå brott, utan att försöka förhindra brottet, sedan vara med vid brottets genomförande, igen utan att ingripa kan knappast vara lagligt för att inte tala om det moraliska i förfarandet.

Om det är moraliskt eller ej är väll upp till var och en, pressfotografer ingriper väll aldrig när dom tar bilder av ett bråk misshandel osv?det är väll isåfall mer omoraliskt eftersom människor kommer till skada. Men det var nog korkat att ta upp ett så kontroversiellt ämne som graffiti. Aja om någon vet om det är lagligt eller ej kan ni ju svara.../Mvh/Tim

Tim_D70 skrev:
Om det är moraliskt eller ej är väll upp till var och en, pressfotografer ingriper väll aldrig när dom tar bilder av ett bråk misshandel osv?det är väll isåfall mer omoraliskt eftersom människor kommer till skada. Men det var nog korkat att ta upp ett så kontroversiellt ämne som graffiti. Aja om någon vet om det är lagligt eller ej kan ni ju svara.../Mvh/Tim

Att inte ingripa när någon blir överfallen/misshandlad tycker du är ok så länge man har en kamera i hand?

Om vi glömmer moralen för ett ögonblick, eftersom den tydligen är personlig, kan man ändå säga att genom att dokumentera brottet och visa bilder på graffittin hjälper du "konstnären" att visa upp sina alster, vilket är det som motiverar utövarna; att synas så mkt som möjligt.

o-laser skrev:
Att inte ingripa när någon blir överfallen/misshandlad tycker du är ok så länge man har en kamera i hand?

Om vi glömmer moralen för ett ögonblick, eftersom den tydligen är personlig, kan man ändå säga att genom att dokumentera brottet och visa bilder på graffittin hjälper du "konstnären" att visa upp sina alster, vilket är det som motiverar utövarna; att synas så mkt som möjligt.

om du läser mitt inlägg ser du att jag sa ju just d att det är mer omoraliskt att ta bilder på en tex en person som blir misshandlad istället för att ingripa. Jag tycker inte du ska dra alla målare över en kant, det finns många olika anledningar till att måla. Jag tror nog mer detta handlar om din inställning till graffiti inte till att dokumentera något som är en olaglig handling. Men jag kan ha fel.

Var ska man dra gränsen för vad som är moraliskt riktigt att dokumentera? Krig, huliganer osv osv i dessa fall finns det folk som kan dra nytta av att bilderna visas upp. Men folk får även upp ögonen för det som händer. Folk har väll rätt att få se vad som händer i samhället. Vi måste bortse från egna åsikter om graffiti är konst eller bara vandalism, annars blir det nog lite konstigt...

Om jag hade varit du Tim så skulle jag ställa en fråga till fotosidans expert Staffan Teste.

Det gäller ju speciella regler för journalister vet jag genom att de inte behöver lämna ut sina källor och det är dessutom olagligt att försöka efterforska kring journalisters källor, vet inte om det kan appliceras på dig som fotograf som inte har anställning som tidningsfotograf, kanske Staffan Teste kan svara på.

mvh Erik

Jag kanske missförstod men det lät som du försökte rättfärdiga att fota grafitti genom att säga att pressfotografer fotar t ex misshandel och det skulle vara ok.

Moralen lämnade jag åt sidan som jag skrev eftersom du tydligen har din egen uppfattning.

Att dra alla målare över en kam :) , nja yrkessmässigna målare vill nog inte förknippas med graffiti.

Och nej, jag tycker inte om ide'n att det skulle vara ok att veta att ett brott skulle begås men inte göra något åt det, och dessutom fotografera det i något syfte.

Tillägg: Någon stjäl din cykel, vilken bra bild det blir!

Ola, vill inte vara grinig men strunta i de moraliska värderingarna i det här fallet. Frågan handlade om en strikt juridisk bedömning, har du kunskap om det så får du gärna svara, har du det inte skulle det korta tråden avsevärt om du inte svarade.

Man kan tycka vad man vill om graffiti men i många fall kan man inte dokumentera allas vår verklighet utan att se på när brott begås, brott är en del av vår verklighet och kan man dokumentera det så det blir till allmän beskådning för oss andra som inte pysslar med det tycker jag det är ett viktigt inlägg i vår samtidshistoria.

xdork skrev:
Om jag hade varit du Tim så skulle jag ställa en fråga till fotosidans expert Staffan Teste.

Det gäller ju speciella regler för journalister vet jag genom att de inte behöver lämna ut sina källor och det är dessutom olagligt att försöka efterforska kring journalisters källor, vet inte om det kan appliceras på dig som fotograf som inte har anställning som tidningsfotograf, kanske Staffan Teste kan svara på.

mvh Erik

Jag tror du har rätt, en av de mest kända graffiti böckerna är dokumenterad av Malcolm jacobson, såg precis att han är både fotograf och journalist, tack för ditt svar kanske även ska överlåta till experten.

o-laser skrev:
Jag kanske missförstod men det lät som du försökte rättfärdiga att fota grafitti genom att säga att pressfotografer fotar t ex misshandel och det skulle vara ok.

Moralen lämnade jag åt sidan som jag skrev eftersom du tydligen har din egen uppfattning.

Att dra alla målare över en kam :) , nja yrkessmässigna målare vill nog inte förknippas med graffiti.

Och nej, jag tycker inte om ide'n att det skulle vara ok att veta att ett brott skulle begås men inte göra något åt det, och dessutom fotografera det i något syfte.

Tillägg: Någon stjäl din cykel, vilken bra bild det blir!

Kan ju berätta för dig att det finns en hel del yrkesmålare som är graffitimålare, finns dessutom konstnärer som även ställer ut på galleri när dom inte utövar graffiti och massa andra exempel...din jämförelse med en cykel va lite hmmm...tycker vi lägger ner denna disk.. om du inte vet lagen(pga off topic).

Nej du har rätt, så här kan man hålla på och diskuttera länge, jag kommer inte att påverka dig och du kommer inte att ändra mig, dags att lägga ner. För övrigt skulle jag stoppa cykeltjuven så du kan vara lugn :) men det hade du nog redan gissat.

Och vad det gäller sakfrågan, om du jobbar på uppdrag på någon tidning e dyl ska du nog klara dig strikt juridiskt men tyvärr är det alltid en tolkningsfråga när det är gränsfall.

Ladda upp bilderna när du är klar.

o-laser skrev:
Nej du har rätt, så här kan man hålla på och diskuttera länge, jag kommer inte att påverka dig och du kommer inte att ändra mig, dags att lägga ner. För övrigt skulle jag stoppa cykeltjuven så du kan vara lugn :) men det hade du nog redan gissat.

Och vad det gäller sakfrågan, om du jobbar på uppdrag på någon tidning e dyl ska du nog klara dig strikt juridiskt men tyvärr är det alltid en tolkningsfråga när det är gränsfall.

Ladda upp bilderna när du är klar.

Jag skulle me stoppa din cykeltjuv fast först knäppa av några bilder;)...detta projekt var bara en tanke jag låg och klura på, om det blir något av min tanke lägger jag självklart upp dem. men ja har så många andra ideer jag vill göra först, lagliga dessutom;-)

Det finns ingen skyldighet att ingripa mot brott i Sverige. Det finns ingen skyldighet att hjälpa nödställda heller.

Däremot vet jag inte hur lagen ser på att känna till, följa med på och dokumentera kriminell verksamhet. Det låter rimligt att det finns nåt kryphål för journalister, men jag skulle kolla upp det väldigt noga innan jag gick ut. Ring polisen och fråga. Eller något journalistförbund som har en juridisk hjälpavdelning.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar