Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gråskalan

Produkter
(logga in för att koppla)

Keller

Ny medlem
Hej
Jag har ett litet problem. Är inte så haj på efterbehandling i PS. Som gammal vän av s/v så vill jag gärna ta mina porträtt i s/v.
Med min nyinköpta 300D så kan jag ej ta s/v bilder utan får "fixa" till det i efterhand.
Nu behöver jag lite tips från er alla.
Tycker inte att jag har hittat tekniken för att få en snygg gråskala i bilden efter att jag har "tagit bort" färgen.
Har ngn ett bra tips för detta???

Richard

i ps finns en action/funktionsmakro som hjälper dig att göra RGB till snygg gråskala. testa den och dra lite i grönt åt höger för att få större skillnad i det röda i hudtonerna och anpassa kanalerna så gråskalorna blir snygga.
ev kontraster kan du sen finjustera med nivåer.
lycka till.

Blanda kanaler...

pröva med "Bild/Justeringar/Blanda kanaler", starta med färgbilden, kryssa i "monokrom" och lek med nivåerna. Ett tips som jag fick är att se till att summan av "blandingsnivåerna" är 100.

--jalle

Keller skrev:
Hej
Jag har ett litet problem. Är inte så haj på efterbehandling i PS. Som gammal vän av s/v så vill jag gärna ta mina porträtt i s/v.
Med min nyinköpta 300D så kan jag ej ta s/v bilder utan får "fixa" till det i efterhand.
Nu behöver jag lite tips från er alla.
Tycker inte att jag har hittat tekniken för att få en snygg gråskala i bilden efter att jag har "tagit bort" färgen.
Har ngn ett bra tips för detta???

Richard

Re: Blanda kanaler...

JalleS skrev:
pröva med "Bild/Justeringar/Blanda kanaler", starta med färgbilden, kryssa i "monokrom" och lek med nivåerna. Ett tips som jag fick är att se till att summan av "blandingsnivåerna" är 100.

--jalle

ville bara förtydliga att funktionsmakrot jag nämnde jobbar med just blanda kanaler (channelmixer). men den är lite förinställd åt dig redan i makrot. du behöver bara finjustera.

och att summan ska vara 100 stämmer inte riktigt på alla bilder. det hänger på hur hög kontrasten varit på bilden innan (helst kör man channelmixern på bilden innan man gjort nåt annat med den). och smakriktningen på hur stor och vilken slags kontrast man vill ha.
men visst, vill man skapa en större kontrast i det röda/magenta så drar man ner dom andra reglagen om man drar upp tex. den gröna så mycket att det börjar fräta ut.
så lite sanning ligger det allt i det. :eek:)

bäst blir om man kör på känsla och tänker äkta s/v kopior.

Det var som attan...

Det där kände jag inte till. Nu har jag lärt mig något nytt igen:)

--jalle

Estethia skrev:
ville bara förtydliga att funktionsmakrot jag nämnde jobbar med just blanda kanaler (channelmixer). men den är lite förinställd åt dig redan i makrot. du behöver bara finjustera.

Estethia skrev:
i ps finns en action/funktionsmakro som hjälper dig att göra RGB till snygg gråskala. testa den och dra lite i grönt åt höger för att få större skillnad i det röda i hudtonerna och anpassa kanalerna så gråskalorna blir snygga.
ev kontraster kan du sen finjustera med nivåer.
lycka till.

Tack för tipset. Skall prova mig fram.

Richard

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar