Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gråfilter

Produkter
(logga in för att koppla)

Bo Persson

Avslutat medlemskap
Jag har ett gråfilter som heter Nd 3 stop 10. När jag använder det på dagen vid mycket starkt solljus så ser man knappt motivet, betyder det att man skall ta ett ljusare gråfilter eller skall man göra en del inställningar.

Med ett sådant filter får du komponera och mäta ljuset utan filter. Sätt sedan kameran på manuellt och ställ in bländare enligt det mätta ljuset. Sedan får du räkna upp exponeringen tio steg. Om du mäter ljuset utan filter till 1/500 och bländare 5,6 får du ställa in tiden till ca 2 sekunder om jag har räknat rätt. Det blir bara ett riktmärke. Filtret är till för att du skall kunna ha långa exponeringstider även vid relativt mycket ljus. /Frode

Jag vet inte vad du har för kamera, men ett alternativ kan vara att använda Live View, dvs. att komponera bilden direkt på kamerans bildskärm. I fullt dagsljus kommer Live View-bilden att se bra ut även med ett mörkt gråfilter. Kameran kompenserar automatiskt för ljusbortfallet.

Vad är motivet? Styrkan på gråfiltret du ska ha beror helt på vad det är du vill göra, det är bara du som vet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar