ANNONS
Annons

Gråa bilder under kopiering

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har ett problem när jag kopierar mina bilder och det är nämligen så att i stort sett alla mina bilder får någon slags grå slöja. Bilderna blir inte alls så kontrastrika som jag vill att se ska bli.

Jag har provat att kopiera på olika filmer och samtliga filmer är framkallade på professionella labb. Negativen anser jag inte är något fel på.

Jag har även provat att testa helt nya papper utan några märkvärdiga resultat.

Kemikalierna har jag också provat använda helt nya utan några resultat.

Min förstoringsapparat är en Leitz Focomat V35 och jag har ett färghuvud till den, men jag har aldrig använt den. Jag antar att problemet sitter i att jag inte använder mitt färghuvud som graderar
hårdheten?

Lite tips och hjälp skulle varmt uppskattas av en nyligen upptäcksresanade analog fotograf!

För att reglera kontrasten med variabelt papper använder man filtrering. Antingen färghuvud/vc-huvud eller lösa filter (i apparat med kondesorhuvud). Annars finns även graderade papper med fast gradation, och då byter man helt enkelt papper för att få annan kontrast och använder det ofiltrerade ljuset..

Kan du ha ljusläckage i ditt mörkrum? Prova med att lägga fram ett papper *utan* att dra igång förstoringsapparaten.

Låt papperet ligga framme ett par minuter med något föremål (en ask eller vad som helst) över en del av papperet och framkalla det sedan på vanligt sätt. Får detta papper en grå slöja (lättare att se när man täckt en del av det enl.ovan) så har man ljusläckage och det är bara att börja täta.

Jag antar att alla vätskor är fräscha och papperet likaså. Om du kör multigrade utan filter bruka det motsvara graden "normal" och bli rätt OK under förutsättning att det passar tätheten på dina negativ.

Vill du testa mer sting så dra på litet magenta så får du hårdare kontraster.

Framkallar du ut papperen ordentligt? Om man underframkallar blir det gärna kontrastlöst också. Bara en tanke.

Vad har du för fotopapper?
Om du kör med Ilfords Multigrade papper så finns det med en instruktion om hur du ställer filtrena för att motsvara hårdhetsgraden från 0 till 5 (där 5 är hårdast). Tror det finns med även för papper för andra fabrikat.

Man brukar köra med en kombination av Y (gul) och M (magenta) för att få samma exponeringstid vid olika hårdheter annars gäller att ju mer magenta (M) ju hårdare (kontrastrikare) blir det och ju mer gult (Y) ju mjukare blir det.

Prova först att använda filtreringen i ditt färghuvud. Fungerar inte det så ligger problemet någon annanstans.

Kan du ha ljusläckage i ditt mörkrum? Prova med att lägga fram ett papper *utan* att dra igång förstoringsapparaten.

Låt papperet ligga framme ett par minuter med något föremål (en ask eller vad som helst) över en del av papperet och framkalla det sedan på vanligt sätt. Får detta papper en grå slöja (lättare att se när man täckt en del av det enl.ovan) så har man ljusläckage och det är bara att börja täta.

Jag antar att alla vätskor är fräscha och papperet likaså. Om du kör multigrade utan filter bruka det motsvara graden "normal" och bli rätt OK under förutsättning att det passar tätheten på dina negativ.

Vill du testa mer sting så dra på litet magenta så får du hårdare kontraster.

Framkallar du ut papperen ordentligt? Om man underframkallar blir det gärna kontrastlöst också. Bara en tanke.

Det kan vara så att jag har ljusläckage då jag har mitt lilla labb i en toalett utan fönster. Det finns en liten ljusspringa under dörren som jag inte har brytt mig särskilt mycket om men det kan säkert vara tillräckligt för att ge bilden en grå slöja. Jag ska prova ditt tips så fort jag kan och berätta hur det går! Tack så mycket

Vad har du för fotopapper?
Om du kör med Ilfords Multigrade papper så finns det med en instruktion om hur du ställer filtrena för att motsvara hårdhetsgraden från 0 till 5 (där 5 är hårdast). Tror det finns med även för papper för andra fabrikat.

Man brukar köra med en kombination av Y (gul) och M (magenta) för att få samma exponeringstid vid olika hårdheter annars gäller att ju mer magenta (M) ju hårdare (kontrastrikare) blir det och ju mer gult (Y) ju mjukare blir det.

Jag använder mig mestadels av Ilfords Multigrade papper, men har även lite gammla Agfa papper och jag har lite vetskap om det här med hårdhet på papper men jag är helt på det gröna när det gäller att använda färdhuvud. Är det så att, om man har ett hårt papper så blir det kontrastrikare och vice versa?

Men kan egentligen hårdheten ha någon påverkan om man får en grå slöja? Jag har provat att använda mig av olika exponeringstider och jag föredrar längre exponeringstider. På de flesta foton som jag har haft längre exponeringstid på, så blir de kontrasrika men för mörka då jag tycker det blir som en grå hinna över bilden.

Det känns som att ljusläckage skulle kunna vara problemet

Ja ladda upp en bild så blir detlite lättare att komma underfund med vad det är för fel. Först uppfattade jag det som om bilderna hade för låg kontrast, men kanske har de en slöja? Frågan är om slöjan fins på de vita kanterna utanför bilden också i så fall?

Tycker det verkar som du skulle behöva gå igenom det hela från grunden. Photax har nedladdningsbara filer om både filmframkallning och kopiering som är gratis. Kolla på deras hemsida www.photax.se

1:a test

Jag skulle kunna ladda upp en bild om jag får igång min scanner så kan ni erfarna få avgöra.

Har de vita kanterna (som ligger under linjalerna) grå slöja?
Om svar är ja så har du kraftigt ljusläckage in i ditt mörkrum.

Har de inte grå slöja men bilderna ändå ser grådaskiga ut så gör du generalfelet 1A!
(Du har för lång exponeringstid eller för stor bländaröppning (litet bländartal) och låter inte bilderna framkalla klart i framkallaren. (Du tar upp dem när du tycker de är klara och låter inte framkalla klart alla toner - kopian ska ligga kvar tills det inte händer något mer)).

Ett annat problem kan ju också vara ljusskadade papper eller gammal kemi, men det låter som mindre troligt! Ett annat fel kan vara att du totalt missuppfattat det här med multigradepapper och hur de ska filtreras!

Det räcker inte med ett par minuter för att testa ljuset.

MINST så lång tid som det tar att ta fram ett papper tills det har fixerats.
När jag gör ett sådant test så tar jag ett 18x24 & lägger en kartong med papper ovanpå.
Kartongen flyttas sedan var annan eller var tredje minut uder minst en kvart.
Då är det enkelt att avgöra hur lång tid som påverkar pappret.

Har de vita kanterna (som ligger under linjalerna) grå slöja?
Om svar är ja så har du kraftigt ljusläckage in i ditt mörkrum.

Har de inte grå slöja men bilderna ändå ser grådaskiga ut så gör du generalfelet 1A!
(Du har för lång exponeringstid eller för stor bländaröppning (litet bländartal) och låter inte bilderna framkalla klart i framkallaren. (Du tar upp dem när du tycker de är klara och låter inte framkalla klart alla toner - kopian ska ligga kvar tills det inte händer något mer)).

Ett annat problem kan ju också vara ljusskadade papper eller gammal kemi, men det låter som mindre troligt! Ett annat fel kan vara att du totalt missuppfattat det här med multigradepapper och hur de ska filtreras!

Jag har inte provat än om det är ljusläckage det beror och när jag kollar på de fotografier jag redan har tagit fram så tycker jag kanten ser vit ut. Men jag ska prova att lägga en ask över ett papper och låta det bestrålas av det lilla ljus som kommer in i mitt mörkrum och se om det bildas en grå slöja.

Jag är väldigt nogrann med att använda mig av lägsta bländare (16 eller 11) och belyser normalt runt 30s. Jag låter alltid bilden få ligga i framkallaren i minst 2 min med ständig agitering och även i fixeringen låter jag den ligga i närmare 3 min, så jag kan inte tänka mig att den är dåligt fixerad heller.

Det här med multigrade papper har jag ingen aning om jag gör rätt eller fel. Kan man ens göra fel? Förutom att vända pappret upp och ner

Kolla papper

Jag har inte provat än om det är ljusläckage det beror och när jag kollar på de fotografier jag redan har tagit fram så tycker jag kanten ser vit ut. Men jag ska prova att lägga en ask över ett papper och låta det bestrålas av det lilla ljus som kommer in i mitt mörkrum och se om det bildas en grå slöja.

Jag är väldigt nogrann med att använda mig av lägsta bländare (16 eller 11) och belyser normalt runt 30s. Jag låter alltid bilden få ligga i framkallaren i minst 2 min med ständig agitering och även i fixeringen låter jag den ligga i närmare 3 min, så jag kan inte tänka mig att den är dåligt fixerad heller.

Det här med multigrade papper har jag ingen aning om jag gör rätt eller fel. Kan man ens göra fel? Förutom att vända pappret upp och ner

Med dina papper kommer väl också en bruksanvinning om hur du ska filtrera för olika hårdhet (kontrast)! Använder du välkända papper finns också mycket att hitta på nätet om olika filtrering! När jag höll på använde jag mest ilford multigrade och det var inga problem fast jag använde lösa insticksfilter, Samma bör gälla för din fina föstoringsapparat.

För att reglera kontrasten med variabelt papper använder man filtrering. Antingen färghuvud/vc-huvud eller lösa filter (i apparat med kondesorhuvud). Annars finns även graderade papper med fast gradation, och då byter man helt enkelt papper för att få annan kontrast och använder det ofiltrerade ljuset..

Graderade papper känner jag till men har aldrig arbetat med det. Angående lösa filter, är det helt vanliga filter man "gängar" på objektivet på förstoringsapparaten?

Graderade papper känner jag till men har aldrig arbetat med det. Angående lösa filter, är det helt vanliga filter man "gängar" på objektivet på förstoringsapparaten?

Är det kondensorhuvud på apparaten så ska/bör det finnas en separat filterhållare där man lägger i filtrena. Oftast sitter den mellan lampan och kondensorn. Finns ingen filterhållare kan man fästa en anordning under optiken där filtrena appliceras. Finns såna från bl.a Ilford Multigrade.

Jag är väldigt nogrann med att använda mig av lägsta bländare (16 eller 11) och belyser normalt runt 30s.
En förstoringsapparats optik är inte riktigt som för en kamera.
Förstorigsapparatens optik är normalt optimerad för att ge maximal skärpa vid en viss bländare.
Det står i intruktionsboken vilken bländare det är.
Normalt brukar det vara när man bländar ner ett halvt eller ett helt hack.

Om man sedan vill arbeta med bilderna, framförallt pjattta, så är det inte ovanligt att man blädar ner ytterligare för att få mer tid på sig. Det är lite svårt att göra snygga pjattningar om man har belysningstider på 3-7 sekunder.

En förstoringsapparats optik är inte riktigt som för en kamera.
Förstorigsapparatens optik är normalt optimerad för att ge maximal skärpa vid en viss bländare.
Det står i intruktionsboken vilken bländare det är.
Normalt brukar det vara när man bländar ner ett halvt eller ett helt hack.

Om man sedan vill arbeta med bilderna, framförallt pjattta, så är det inte ovanligt att man blädar ner ytterligare för att få mer tid på sig. Det är lite svårt att göra snygga pjattningar om man har belysningstider på 3-7 sekunder.

Tack för tipsen! Det ska jag kolla upp.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar