Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gråa bilder under kopiering

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack så mycket! Men jag förstår inte riktigt siffrorna? Jag vet att på mitt färghuvud sitter tre rattar som styr de olika färgfiltrerna. Eller jo, det finns nog en siffertabell under rattarna har jag för mig.
Enkelt.
Y=Yellow, M=Magenta.

För att få hårdhetsgraden 00 ställer du in:
135 Yellow & 6 Magenta
För att få hårdhetsgraden 4 ställer du in:
10 Yellow & 95 Magenta

B eller Blå kanal påverkar inte bildens kontrast med svartvita papper.
Däremot så påverkar det blå ljuset alla kontraster lika mycket.
Det gör att OM man skulle vilja få en kortare tid så KAN man även lägga på blått.

Men i praktiken har jag aldrig hört talas om någon som använder det, så blått kan du stänga av.
Men OM man vet att man börjar få problem med slöja efter 7 minuter och har tider på 1 min i apparaten så kan man korta apparattiden genom att lägga på det blå ljuset också.

Och nu kan du också komma åt splitfiltrering om det behövs.
 
Kanterna ser ju inte ut att vara beslöjade så det är nog bara fråga om att du inte filtrerat för hårdare kontrast utan bara kört helt utan filtrering, och då blir bilderna från negativ med normal kontrast lite mjuka (ungefär som grad 2 med Ilford multigrade).
 
Kanterna ser ju inte ut att vara beslöjade så det är nog bara fråga om att du inte filtrerat för hårdare kontrast utan bara kört helt utan filtrering, och då blir bilderna från negativ med normal kontrast lite mjuka (ungefär som grad 2 med Ilford multigrade).

Men hur ska jag veta vad för hårdhet jag vill ha när jag kopierar? Är det bara en smaksak eller?

Skulle den gråa slöjan försvinna om jag filtrerar det "hårdare"?
 
Men hur ska jag veta vad för hårdhet jag vill ha när jag kopierar? Är det bara en smaksak eller?
Ja

Och med tanke på att dagens digitalfotografer väldigt ofta drar upp kontraster alldeles för hårt så hamnar vi analogister i ett lite mjukare läge.
Det är liksom en slags allmän hysteri att man SKA dra upp kontrasterna som då gör att gränserna flyttas.

Fast riktigt så enkelt är det inte.
Jag gissar att Nils kan ge en bättre beskrivning.
OM nu ett träd var svart då skall det bli svart på kopian. Nu är träd i verkligheten väldigt sällan svarta.
Om man tänker på att snö är vit redan när man fotograferar så bör den bli vit på kopian.
För kamerans ljusmätare kan garanterat inte klara av vit snö. I alla fall inte i alla ljussituationer.
Man måste exponera rätt. Och sedan framkalla till den kontrast man vill ha för att få de kopior man vill ha.

Om man säger så här, att när det som du vill ha svart på kopian blir svart och den ljusaste ton som du vill ha pappersvit (eller strax under pappersvit) blir pappersvit så har du fått kontrasten rätt.
 
Senast ändrad:
Här kommer ett tydligare exempel. Vit snö blir grå snö
Du skulle kunna testa att splitfiltrera denna bilden.
Sedan vet du vad som går att göra med den.

Leta upp vad i motivet du vill ha vitt men ändå teckning i, alltså strax under pappersvitt. Troligtvis är det de vita rockarna.
Ställ in minimalkontrast, kontrasten 00.
Gör en testkopia så du får en tid för att där du får den första vita tonen.

Belys nu ett helt papper i kontrast 00.
Leta upp i motivet vad du vill ha svartast.
Ställ in max kontrast, 5.
Gör en testkopia så du får en tid där du får maxsvärta där du vill ha den.

Ta fram ett nytt papper.
kontrast 00, belys med den ljusa tiden.
kontrast 5, belys med den svarta tiden.

OM dessa tider är lika, låt säga 10 sek, så kan du lika gärna ställa in kontrasten 2½, alltså mitt emellan, och belysa en gg i 10 sekunder.
Du kommer att få samma resultat som splitfiltreringen.

Det finns en fördel till och det är att du kan pjatta det ljusa & det mörka separat från varandra.
 
Ja

Och med tanke på att dagens digitalfotografer väldigt ofta drar upp kontraster alldeles för hårt så hamnar vi analogister i ett lite mjukare läge.
Det är liksom en slags allmän hysteri att man SKA dra upp kontrasterna som då gör att gränserna flyttas.

Fast riktigt så enkelt är det inte.
Jag gissar att Nils kan ge en bättre beskrivning.
OM nu ett träd var svart då skall det bli svart på kopian. Nu är träd i verkligheten väldigt sällan svarta.
Om man tänker på att snö är vit redan när man fotograferar så bör den bli vit på kopian.
För kamerans ljusmätare kan garanterat inte klara av vit snö. I alla fall inte i alla ljussituationer.
Man måste exponera rätt. Och sedan framkalla till den kontrast man vill ha för att få de kopior man vill ha.

Om man säger så här, att när det som du vill ha svart på kopian blir svart och den ljusaste ton som du vill ha pappersvit (eller strax under pappersvit) blir pappersvit så har du fått kontrasten rätt.

Tack! Det var en bra beskrivning. Jag förstår att snön inte skulle vara kritvit, men i det här fallet så tycker jag snön är på tok för grå. Jag får helt enkelt experimentera mig fram med mitt ljushuvud och se vad som händer, men jag har en väldigt bra tabell nu som jag kan gå efter.
 
Du skulle kunna testa att splitfiltrera denna bilden.
Sedan vet du vad som går att göra med den.

Leta upp vad i motivet du vill ha vitt men ändå teckning i, alltså strax under pappersvitt. Troligtvis är det de vita rockarna.
Ställ in minimalkontrast, kontrasten 00.
Gör en testkopia så du får en tid för att där du får den första vita tonen.

Belys nu ett helt papper i kontrast 00.
Leta upp i motivet vad du vill ha svartast.
Ställ in max kontrast, 5.
Gör en testkopia så du får en tid där du får maxsvärta där du vill ha den.

Ta fram ett nytt papper.
kontrast 00, belys med den ljusa tiden.
kontrast 5, belys med den svarta tiden.

OM dessa tider är lika, låt säga 10 sek, så kan du lika gärna ställa in kontrasten 2½, alltså mitt emellan, och belysa en gg i 10 sekunder.
Du kommer att få samma resultat som splitfiltreringen.

Det finns en fördel till och det är att du kan pjatta det ljusa & det mörka separat från varandra.

Tack! Det var något nytt för mig. Det kostar även lite papper att utföra den här metoden kan jag tänka mig? Vad menas med pjatta?
 
Ta reda på!

Tack! Det var något nytt för mig. Det kostar även lite papper att utföra den här metoden kan jag tänka mig? Vad menas med pjatta?

Tycker du skall lokalisera felet du gör / varför det blir som det blir. Uppenbarligen är det något som inte stämmer.
Har du kollat om det är ljusläckage. Lägg ett papper ca 5 min med en del av pappret täckt och framkalla sedan. Blir det skillnad mellan den täckta delen och den "exponerade" har du uppenbarligen för mycket ljus in i ditt mörkrum. Är det inte detta så kolla att du har spätt framkallare och fix rätt. Är det inte detta så får du först träna på att filtrera multigradepapperna rätt. När du behärskar detta kanske det är läge för att träna split.
 
Tack! Det var något nytt för mig. Det kostar även lite papper att utföra den här metoden kan jag tänka mig? Vad menas med pjatta?
Pjatta är detsamma som att skugga så att vissa delar av pappret inte får "full"belysning.
Ögat dras till ljusa partier i en bild och det är en kunskap som man kan använda för att få betraktaren att fokusera där DU vill.
Motsatsen är att efterbelysa.
 
Färgtonen antar jag uppstått vid scanningen? Och om du filtrerar lite hårdare (mera kontrats) än normalt så tror jag det räcker för att få fason på bilderna. Lär dig hur du filtrerar för olika grundkontrast först. När du tycker att du behärskar det kan du prova att även belysa samma bild med olika filtrering (om det skulle behövas), samt även lära dig pjatta och efterbelysa.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar