ANNONS
Annons

Glugg för porträtt mm.

Produkter
(logga in för att koppla)

Ludde78

Medlem
Jag har idag en E-510 med kitobjektiven 14-42mm och 40-150mm. Funderar på att utöka samlingen med ytterligare ett objektiv. Jag kommer främst att ta porträttbilder, men även vanliga semesterbilder. Det viktigaste är att objektivet är skarpt och ljusstarkt (och inte kostar en förmögenhet).

Min fråga är om man skall satsa på 50mm 1:2 Macro eller 14-54mm 2.8-3.5?

Har även sneglat på 12-60mm 2.8-4.0, men tycker att det är mycket pengar. Då kanske kombinationen 50mm + 14-54mm är mer prisvärd?

Behöver råd och tips från er som har erfarenhet av dessa gluggar.
 
Jag har nyligen köpt 50 mm 1:2 och är mycket nöjd.
Jag hade först bestämt mig för 12-60 men tyckte att den var för dyr. Samtidigt som jag tyckte att kit-gluggarna är användbara (nästan bra) för allmän fotografering.
När jag sedan fick känna på 12-60:an tyckte jag den var tung och stor. Risk att den blir kvar hemma.

Valde därför 50mm f1:2 och är förvånad och förkust över skärpan.
Vid porträttfoto som är ett intresse hos mig. Så blir ansiktsbilder enastående, nästan oartigt skarpa.

Visst saknar jag att kunna zooma ut för att kunna ta lite tuffare bildvinklar. Men kit-gluggen är ok som nödlösning.

Jag har inte använt 14-54 eller 12-60 vid fotografering men läst mycket gott om dom. Det ända negativa jag läst är att 14-54:an tappar lite skärpa i macroläget.

En iakttagelse jag gjort är att autofokusen är lite långsam om man fokuserar från macro till oändligt i ett svep. Troligen för att det är linserna måste förflyttas ganska mycket. Jag har hört att andra märken har samma nackdel med just macrooptik.

Ps. Jag har 410:an, den är en god jämförelse med din 510. Ds.
 
Jag har använt mig av 14-54 och Macro 35 mm vid porträtt fotografering och kan verkligen rekomendera den förra.

Flertalet av bilderna här är tagna med det.

/ Johan
 
14-54 2.8-3.5 är verkligen trevlig.

Annars kan du ju alltid titta på en äldre konica hexanon glugg. Tex 50mm 1.4. Kostar några hundralappar. FUngerar klockrent :)
 
Jag har både 50mm och 14-54mm. Jag skulle nog välja kombinationen 40-150 och 14-54mm och lämna 14-42mm hemma.

Kvalitén är så hög vid porträtt med både 50 och 14-54 att det går på ett ut. Dessutom behöver Du "bara" 2 objektiv på semestern för att klara de flesta situationer! /Tomas
 
Tack för alla tips. Låter som att 14-54mm är mångsidigast, men skulle inte vara helt fel med både 50mm och 14-54mm om man skulle vilja ta lite makrobilder också.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.