Annons

Glas-/plastmaterial till UV-hus?

Produkter
(logga in för att koppla)

matknu

Aktiv medlem
Jag ska bygga ett UV-hus och en "påse" á la Ewa-Marine. Det jag inte har kläm på är vad för typ av plast/glas jag ska använda som frontlins i huset. Det måste vara helt klart och reptåligt vilket diskrimierar plexiglas. Är det någon som vet vad jag bör använda och var jag kan hitta det?

Hej Tobbe!

ett UV-filter...så cool är jag inte... Det lär ju gå sönder. Jag ringde en glasmästare som föreslog ett glas som heter opti-white och som är helt klart. Jag har dock bara hittat tyska webbsidor där opti-white beskrivs och min tyska är kass. Det lutar nog åt ett klart glasmaterial som lins och kapellplast till den mjuka påsen och metall/glasfiber/polyester till det hårda huset.
:)M

om du går in på babelfish.altavista.com så kan du översätta mellan många språk, bland annat från tyska till engelska..

babelfisk ska man nog inte sätta sina sista slantar på, den är bra på enstaka ord men hela meningar är den enligt min mening lite halvtaskig på.

Re: Hej Tobbe!

matknu skrev:
ett UV-filter...så cool är jag inte... Det lär ju gå sönder. Jag ringde en glasmästare som föreslog ett glas som heter opti-white och som är helt klart. Jag har dock bara hittat tyska webbsidor där opti-white beskrivs och min tyska är kass. Det lutar nog åt ett klart glasmaterial som lins och kapellplast till den mjuka påsen och metall/glasfiber/polyester till det hårda huset.
:)M
[/QUOTE

hehe... ja, vad vet jag. Vad är det för glas i marine-påsen man köper?

Tror att jag skulle kunna hjälpa dig lite här..

Jag arbetar på ett företag Glasteknik i Emmaboda AB , där vi bearbetar och säljer de flesta typer av glas.

Optiwhite låter som ett bra alternativ, då det är ganska så ofärgat, normalt floatglas (fönsterglas) har ju en grön ton som inte passar så bra för fotografering.

Sen finns det ett annat alternativ som heter borosilikatglas och det används mycket i laboratoriemiljö och liknande just för sina fina optiska kvalitér men är också lite dyrare.

Hur djupt räknar du med att dyka ?

Jag kan hjälpa dig med att räkna fram vilken tjocklek som kan tänkas behövas för glaset.

Vad det gäller plexiglas så är det en djungel men det finns plexiglas som går att böja relativt lätt med hjälp av en vanlig hårtork, sen måste du ha specielt plexiglaslim, eller måste och måste , men det finns iallafall ett sådant.

Förresten, vilken kamera har du ?

Jag har en EOS 5:a och en D30, och har haft lite funderingar åt detta hållet själv.

Jag har redan EWA-påsen men har inte haft tillfälle att testa den ännu.

Hör av dig om det låter intressant.

!

Hej Fredrik!

Tack för tipsen!
Så bra att du bekräftar att opti-white funkar!
Jag ska inte dyka med tub i första hand utan använda det för snorkling och fridykning ner till max 5 meter. 6 mm borde räcka gott. Det blir ett väldigt enkelt hus eftersom det är lite testbygge och får inte heller ta för lång tid. Jag ska tex ha magnetstyrda tungelement kopplat till avtryckaren så det blir inge genomföringar i kameran som för övrigt är en Minola 700si och en digital Sony 707. Jag kommer att göra huset så att det passar bägge kamerorna plus blixtar.
Linsen blir glas, själva huset i glasfiber och polyester förstärkt med metallskenor. Bakdelen ska jag göra av 8mm plexi som finns i lagom stor bit på hederliga Klasse-O.

Klistermässigt hade jag tänkt på Araldit, det verka inte finnas mycket annat som biter både på plast, glas och metall.
Nu bor jag ju i Stockholm så jag vill nog handla runt hörnet men undrar hur mycket en rund 100mm diameter 6mm tjock skiva skulle kosta? Jag ska ha tre stycken...två till mig och ett till en kompis.
Klasse-O har också kapellplasten som verkar funka bra som lågbudget-Ewa Marine alternativ.
:)Mats

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar