Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Givande Ljuskurs :-)

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Janne...

Janne H skrev:
Det sitter en diffusor innanför rastret på 44cm reflektorn.

/JH


Okej... men hur var det med 21cm, det var väl bara en raster i den och ingen diffusor?

Har testat att köra likadant som du visade men jag får fula flares eller vad det nu heter...


/ Tom
 
Bengus skrev:
Janne, hur öppnade du din RAW för att behålla det befintliga "mörka" ljuset? Min bild öpnnas "uppljusad" vilket ser helt tokigt ut? Har du något tips?

BAW


I ACR finns det en liten pil under histogramet klicka på den och välj bort auto-inställningar
så blir troligtvis bättre
 
Bild från 26/10

Verkligen en givande kurs.
Kul att komma hem med så många bilder och på så många ljusuppsättningar.
 

Bilagor

  • _dsc2379.jpg
    _dsc2379.jpg
    43.3 KB · Visningar: 3,471
Träning ger färdighet.

myomy.se skrev:
vore kul om Janne hade tid att säga något om repektive bild vad som kund har gjorts bättre osv.

Tycker överlag att ni jobbat bra, men ni behöver mera tid på er, mera träning för att lära er att knäppa i exakt rätt ögonblick,
 
VARING STUDIO FOTOGRAFERING KAN VARA ......

VARING STUDIO FOTOGRAFERING KAN VARA BEROENDEFRAMKALLANDE.

jo det är väl så övning, övning och ändå mer övning.

Det här med studioforografering är så otroligt kul när man börjat nosa på det att man nästan blir beroende av det. Jag byggde min studio i Feb i år och tillbringar så mycket tid jag kan där. Jag skulle utan tvekan kunna tillbringa 7 dagar i veckan i studion.

Men barn och firma tar mycket tid.
Så ni som är intresserade av att utvecklas som bildskapare och fotografer anmäl er till nästa kurs.


Ett stort tack till Daguerre som på 1830 talet uppfan förlagan till dagens kameror och tack till Calvin. ja liistan kan göras lång men det här är väl 2 av huvudfigurerna.
 
Det skulle vara kul att deltagare la upp sina första bilder de tagit i studiomiljö efter kursen och skriva om de ser någon skillnad på resultatet före kursen och efter.även om man tänkte anorlunda när man ljussatte bilden med den nya kunskapen.
 
Första bilden från onsdag eftermiddag tror jag

Här kommer den bild som jag spontant anser var min bästa för dagen.

Sören
 

Bilagor

  • malin_onsdag_em.jpg
    malin_onsdag_em.jpg
    8.9 KB · Visningar: 3,051
*ler*
Jag vill tacka alla på ljuskursen idag.
Ni var jätteduktiga å jag är jättenyfiken på at få se vad ni har åstakommit. Dom som vågar kan ju även maila mig om man känner att man har fler bra bilder. :)
 
RAW...hjälp

Tjena,
Tack för en givande kurs och en duktig modell:)

Måste erkänna att detta var första gången jag fotograferade i RAW (brukar annars bara köra bästa kvalitén på JPG...=lat-å-bekväm).
När jag öppnar dem i PS CS så får jag (givetvis) en skrälldus med spakar å rattar att fixa med...
Är det någon som har ett tips på hur jag på ett enkelt sätt konverterar alla automagiskt till JPG på samma sätt som kameran brukar göra för att snabbare kunna browsa igenom alla bilder för å se vad som är värt att jobba vidare med?
Nån sorts batchkonvertering sålunda.

(Min kamera sparade inte RAW:en tillsammans med en JPG-version, utan jag har bara en crw å en thm).

Mvh
-tomas.
 
Stort tack till Janne, Malin och AIFO - jag har inte haft så roligt på länge! Ser fram mot en eventuell fortsättningskurs... och så blir det väl att köpa raster, misstänker jag.

Ett bidrag från eftermiddagens session:
 

Bilagor

  • _mg_3279-01.jpg
    _mg_3279-01.jpg
    21.7 KB · Visningar: 3,005
Stort tack till Janne, Malin

Här kommer min första bidrag från eftermidagsövningen.
Det var rigtigt roligt och givande kurs, tack till alla som var med.
/simon
 

Bilagor

  • malin_01.jpg
    malin_01.jpg
    12.8 KB · Visningar: 3,029
Hej.

Tack Janne, Malin och Aifo för en lärorik studio-session. Mycket trevligt!

Vad tycker ni om bilden?


MvH
Mikael
 

Bilagor

  • malin.jpg
    malin.jpg
    55.8 KB · Visningar: 2,968
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.