Annons

Gemensam kalibrerings profil.

Produkter
(logga in för att koppla)

CanonAE1

Avslutat medlemskap
Det kanske är en tokig idé, men skulle det inte kunna gå att ha en gemensam kalibrerings profil för just fotosidan? Detta skulle för de som är intresserade då, innebära att bilderna kommer att se någonlunda lika ut för alla.Nån typ av rekommendation för kalibreing?

Jag är inte så insatt själv på det här med profiler och sådant men det kanske finns någon annan som skulle kunna utveckla det här, eller iaf kritisera mitt förslag.

Mvh// Ola

CanonAE1 skrev:
Det kanske är en tokig idé, men skulle det inte kunna gå att ha en gemensam kalibrerings profil för just fotosidan?...
Det går inte att ha en gemensam profil för Fotosidan eftersom en profil beskriver hur en specifik skärm (skanner/skrivare) visar färger.
Jag kan inte som exempel skicka dig min skärmprofil för att du skall se bilder på samma sätt som jag gör...

Däremot finns det möjlighet att ha ett gemensamt mål att sträva mot för hur man kan ställa in skärmen.

Det finns en äldre tråd som är ganska intressant att läsa tycker jag;
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=19712&highlight=kalibrera

Skärm

Tack för ditt svar! Det kanske slår mig att det var inställning av skärm som jag menade. Om jag då formulerar om mitt förslag.

Det kanske skulle finnas med en rekommendation om vilken skärminställning man borde ha för bästa resultat för alla. Denna rekommendation skulle eventuellt kunna visas i sammanhang med att man t.ex laddar upp en ny bild?

Men länken du skickade verkar ju handla om samma sak. Det finns väl redan på tapeten.

Mvh// Ola

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto