Annons

Ge mig en timme för bild(ur)val - prime time

Produkter
(logga in för att koppla)
Kijana skrev:

Har man inte skapat några mästerverk innan så lär det inte bli några mästerverk i en sådan ny fas av sitt fotograferande heller. Såvida fotografen i fråga inte har en särskilt god talang för fotografi, och sådana stjärnor hade vi haft koll på.
Men för dig hr Urbano, så är förstås alla faser av utveckling då man lägger sin bild i en pool för konstruktiv kritik bara struntbilder. Ja, självklart, varför skulle det inte vara det? Du vet ju bäst.

Slappna av lite nu. Jag kollade dina bilder och fastnade for en som du kallade forsok till gatufoto. Den var inte dum. Fint perspektiv och
bra "placering" av den passerande unga damen.
Jag tycker du ska forsoka mer! Tjuffa upp lite fler bilder, prova dig fram. Det finns inget ratt eller fel. Egentligen. Det ar darfor det ar nastan omojligt att ge "konstruktiv" kritik.
Men jag tycker det ar viktigt att vara arlig mot sig sjalv nar man fotograferar. Det ska kannas "ratt" och det ska kannas som att du kan sta for bilden. (Nu pratar jag om bilder som blir publicerade tex pa fotosidan)

Jag vill verkligen inte sara nagon som har ett arligt intresse och lust for att skapa bilder.

Men det gar inte att komma ifran att det finns otroligt manga meningslosa bilder pa fotosidan och andra fotosajter.

Det kan man aldrig komma ifran helt tyvarr

Fridens
Hr Urbano

urbano skrev:
Jag tycker du ska forsoka mer! Tjuffa upp lite fler bilder, prova dig fram.

[ironi]Åh, tack för den.[/ironi]Snacka om intetsägande kommentar. Du vet inte ett dyft om hur mycket jag försöker. Snacka om att slå in öppna dörrar.

Det finns inget ratt eller fel. Egentligen. Det ar darfor det ar nastan omojligt att ge "konstruktiv" kritik.

Omöjligt? Absolut inte. Det blir lättare och lättare ju mer man samtalar/diskuterar med fotografen. Det är inte säkert att jag som betraktare till en början förstår fotografens intentioner med en bild, den kan vara otydlig, tekniskt dålig, gjord efter standardmall 1A et cetera. Men om då fotografen svarar på kommentaren och närmare förklarar syftet med bilden kan ju jag då kanske som kritiker/betraktare direkt ge ett konstruktivt förslag/tips/råd/delge erfarenhet av hur fotografen ska göra för att nå sitt mål.
Men det är jag det, och jag gör ju bara struntbilder och ger bara struntkommentarer som inte säger något. Ty hr Urbano säger att det är omöjligt att vara konstruktiv, jag gör som humlan och är konstruktiv i alla fall (hoppas jag).

Men jag tycker det ar viktigt att vara arlig mot sig sjalv nar man fotograferar. Det ska kannas "ratt" och det ska kannas som att du kan sta for bilden. (Nu pratar jag om bilder som blir publicerade tex pa fotosidan).

Ska du känna att jag kan stå för bilden? Varför skulle inte jag stå för mina bilder utan att du känner det? Vad vet du om jag står för dem?
Problemet i mitt fall är att de bilder jag verkligen står för visar jag inte här på Fotosidan i kritikpoolen. För mig är FS en experimentverkstad där jag kan ladda upp tidiga försök till gatufoto och rally utan att bara få höra att det är meningslösa bilder från en självutnämnd förståsigpåare.
Även om jag inte säger att jag står för bilderna jag laddar upp så är de ändå viktiga för mig i min utveckling som fotograf.
Om jag inte minns fel så hänvisas bilderna som vi bara vill glänsa med till MSN.

Jag vill verkligen inte sara nagon som har ett arligt intresse och lust for att skapa bilder.

Men det gar inte att komma ifran att det finns otroligt manga meningslosa bilder pa fotosidan och andra fotosajter.

Det kan man aldrig komma ifran helt tyvarr

Som sagt, bilder behöver inte vara jättelyckade i början, men genom dialog kan betraktare och fotograf höja bilden från familjealbum till portfolio. Till portfolion kommer man aldrig om man hela tiden säger att det är meningslöst och ointressant.
Nä, Fotosidan kanske aldrig kan komma ifrån medlemmar som inte är så engagerade i sina bilder. Men vi kan skapa en anda och kultur här som ökar glädjen och engagemanget för att visa bilder och prata om bilder, något som gör att nya fotografer dras med i bildsnacket. Där har både du och jag ett ansvar.
Problemet är att du sätter ett likhetstecken mellan bildens kvalitet och fotografens lust och intresse för att skapa bilder.

Hmmm..roligare an sa har blir det nog inte.
Varfor detta otroliga allvar och snusfornuft?
Morsning och goodbye.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto