Annons

Ge mig en timme för bild(ur)val - prime time

Produkter
(logga in för att koppla)
Ulf Urbano Fågelhammar; skulle du inte kunna skapa en sådan forumtråd jag föreslog? URBANOS CORNER och en bild i veckan eller liknande, borde väl kunna hållas av alla? Söndag kväll kl 20.00 - 21.00 (eller annan passande tid) är det förbud att lägga in bilder. Då är det Urbano som dömer. Dessutom allmänt förbud att lägga in annat än bilder med titel och namn. Den enda som får skriva är Urbano. Skulle inte det kunna fungera?

Nja, skall vi göra detta så skall det vara via pooler, då poolerna har funktionaliteten för bildkritik. Jag tror dessutom att poolerna redan har funktionalitet så bara en kan skriva i poolen. Likaså välja ut vilka bilder som skall visas. Men jag måste verifiera detta.

Vi har internt diskuterat att leta rätt på erfarna fotografer som skulle ha tid och lust att ta hand om en ny pool (liknande detta förslag). Tanken med poolen skulle vara att de anlitade fotograferna avlöser varandra och att det bara är den anlitade fotografen som kan kommentera. OCh det är bara han/hon som kan välja ut vilka av de uppladdade bilderna som skall visas och få kommentarer. Lite som FOTO och K&B har i sin fototävlingarna.

Det tycker jag skulle vara en bra variant, men som fallit på tidsbrist. Men jag tror att det är en bra idé.

Vad tros?

elmfeldt skrev:
Vi har internt diskuterat att leta rätt på erfarna fotografer som skulle ha tid och lust att ta hand om en ny pool (liknande detta förslag). Tanken med poolen skulle vara att de anlitade fotograferna avlöser varandra och att det bara är den anlitade fotografen som kan kommentera. OCh det är bara han/hon som kan välja ut vilka av de uppladdade bilderna som skall visas och få kommentarer. Lite som FOTO och K&B har i sin fototävlingarna.

Det tycker jag skulle vara en bra variant, men som fallit på tidsbrist. Men jag tror att det är en bra idé.

Vad tros?

Jag tycker det låter som en fantastisk idée, men jag tycker det skulle vara kul om man kanske kunde "nominera bilder" också, eller är jag helt ute och cyklar då?

elmfeldt skrev:
Vad tros?
Bra!

och jag röstar för att bilderna ligger kvar för kommentarer även när nästa väljare kommer in och för all framtid (tills fotograf raderar själv.) Namnet vem som plockat in i poolen är kul att ha synligt isf så som man kan se att en viss bildväljare valt en bild i högra hörnet.

Jag tycker det låter som en kul idé, David. Jag håller också med Lotta om att bilderna får ligga kvar efteråt.

Om det ska vara en "kritikpool" antar jag att det är tänkt att bildväljaren också ska välja bilder han/hon inte tycker hålller måttet och förklara varför?

Nu blir jag upprörd i min bleka lilla själ.

Urbano har ett förslag som skulle ge en unik färg och lyster på fotosidan.

Det handlar inte om någon förbannad rättvis och korrekt cirkulation av "experter" eller "mycket erfarna" som ska avlägga korrekta bedömningar. Ni missar ju hela förbannade poängen.

Urbano är uppenbarligen en frivillig som ställer upp för att skapa något nytt och spännande, dvs en återkommande profil som man kan följa. Antag att det finns ett gäng sådana bildintresserade profiler som är beredda att lägga tid på att ge oss upplevelser genom att filtrera bildflödet efter eget huvud, och dessutom motivera detta för varje bild med kommentarer. Det låter ju skitintressant.

Antag att fotosidan släpper in kanske 10-20 profiler med varierande syn på bild och foto.
Antag att du fann några av dessa profiler intressanta. Du kommer då tillbaks, ofta, och du kanske lägger en bevakning på den profilen.
Och denna grupp profiler kommer ju av naturliga skäl att ständigt förnyas när gamla tröttnar och redaktionen plockar in nya profiler.

Fotosidan begriper säkert att allt som gör att medlemmar lägger bevakningar drar trafik till sidan.

Senast ändrad:
desktopmental skrev:
Nu blir jag upprörd i min bleka lilla själ.

Urbano har ett förslag som skulle ge en unik färg och lyster på fotosidan.

Det handlar inte om någon förbannad rättvis och korrekt cirkulation av "experter" eller "mycket erfarna" som ska avlägga korrekta bedömningar. Ni missar ju hela förbannade poängen.

Urbano är uppenbarligen en frivillig som ställer upp för att skapa något nytt och spännande, dvs en återkommande profil som man kan följa. Antag att det finns ett gäng sådana bildintresserade profiler som är beredda att lägga tid på att ge oss upplevelser genom att filtrera bildflödet efter eget huvud, och dessutom motivera detta för varje bild med kommentarer. Det låter ju skitintressant.
Denna grupp kommer ju av naturliga skäl att ständigt förnyas när redaktionen plockar in nya profiler, och gamla tröttnar.

Antag att det fotosidan släpper in kanske 10-20 profiler med varierande syn på bild och foto.
Antag att du fann några av dessa profiler intressanta. Du kommer då tillbaks, ofta, och du kanske lägger en bevakning på den profilen.

Fotosidan begriper säkert att allt som gör att medlemmar lägger bevakningar drar trafik till sidan.

Jo, du ar ju en som fattat min idé.
Jag har absolut inget behov av att havda min person.
Tanken var forstas att andra ocksa skulle vara med.
Men denna sajt driver mig till vansinne ibland.
Det finns sa mycket struntprat och trams att jag baxnar. Tack du okande i alla fall!
Ursakta att det saknas vokaler.

urbano skrev:
Jag har absolut inget behov av att havda min person.
En del av det som gör "profiler" intressanta, är just att de är lite av en posör i någon mening. De vill skapa något som ger andra upplevelser, och gärna att de själva också är synliga och en del av skapelsen.

En del tycker kanske att detta är samma sak som att hävda sin person. Det tycker absolut inte jag. Att hävda sig är att framställa sig som "mer duglig" på något vis. Att vara en "profil" är tvärtom, i mina ögon, någon som generöst bjuder på sig själv och sina åsikter, och skiter i vad det innebär för den egna personen.

Tack för ordet.

elmfeldt skrev:
Tanken med poolen skulle vara att de anlitade fotograferna avlöser varandra och att det bara är den anlitade fotografen som kan kommentera.
Vad tros?

Jo, det låter vettigt och intressant. Däremot den variant Urbano initierade har i mitt tycke för mycket Nordkorea-stuk över sig.

Visst skulle det vara ok med en pool där en separat fotograf kritiserar bilder.

Dock bör fotografen väljas om typ veckovis, och för att göra det intressant, bör fotografen tvingas kommentera alla inkommande bilder :)

Alltså, det här var inte ment som någon vanlig bildpool med "seriöst" upplägg utan som en högst subjektiv, kul sak, med ovanligt spontan inriktning. Ta helst inte välutbildade fotografer och konstkännare som bildbedömare utan kreativa, självlärda typer som Urbano (fast du har kanske utbildning ändå?), med lite kraftfullt Nordkorea-stuk, det gillar jag i en sådan här pool.

"Det handlar inte om någon förbannad rättvis och korrekt cirkulation av "experter" eller "mycket erfarna" som ska avlägga korrekta bedömningar. Ni missar ju hela förbannade poängen."

Var det inte så någon skrev och Urbano instämde?

Senast ändrad:
Arleklint skrev:
Dock bör fotografen väljas om typ veckovis, och för att göra det intressant, bör fotografen tvingas kommentera alla inkommande bilder :)
Vad är det som skiljer detta mot "Veckans bildväljare" som ju redan finns?

Bildväljarsystemet som fotosidan har idag är i mitt tycke ganska fånigt och själlöst.
Där får en okänd medlem EN chans att plocka ut några bilder som av någon anledning sedan ska ligga statiskt under några veckor innan proceduren upprepas. Mycket märkligt och helt ointressant, i alla fall för mig.

Det stora med Urbanos förslag är som jag ser det:

# dynamik. Ofta hittar man nya val under sina favoritprofiler. Om det går att lägga bevakning på enskilda profiler: desto bättre

# det finns profiler för alla smaker. Med kanske 10-20 stycken att välja mellan är det lättare att hitta någon som är intressant för mig.

# man kan följa profilen under en längre tid och lära känna den lite (inga one-week-static-stands alltså)

# De som ställer upp som profiler gör det gratis, vilket borde betyda att de har ett driv och intresse för saken. Och om det visar sig att någon profil inte har förväntat driv, så kan ju redaktionen enkelt byta ut profilen när som helst, och plocka in någon annan.

Så låt säga att fotosidan hade en "Profilsida" som listar kanske 10-20 "bildprofiler" där var och en helt kort presenteras med:
# sin profilbild
# sitt namn
# en "one liner"-beskrivning som redaktionen skriver.

Varje bildprofil på profilsidan länkar till dennes aktuella urval av bilder.
Varje bild i urvalen åtföljs av bildprofilens egna text runt bilden, dennes tankar och tyckande om bilden, kanske hur bilden relaterar till egna erfarenheter, etc (varför begränsa oss överhuvudtaget här?).

Lite som en bild-blogg, men med bildprofilens tankar runt andras bilder.

Urbano föreslår att medlemmar aktivt ska posta bilder som de skulle vilja ha med i detta äventyr.
Jag tycker istället att profilerna ska kunna välja helt fritt bland alla inkomna bilder på fotosidan.

Nej, det blir för mycket bilder att välja mellan och någon som inte vill vara med i leken, och därför kanske inte tål den, kan bli väldigt sur.

Tyvärr urvattnas det roliga förslaget av alla millimeterrättvisekrävande trâkmânsar.

Allt mâste inte vara sâ jäkla tillrättalagt o korrekt o passa alla, man kan faktiskt ha lite kul oxâ.

FS-Crew, ge ursprungsförslaget en chans pâ ett par mânader!

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto