Annons

Ge mig en timme för bild(ur)val - prime time

Produkter
(logga in för att koppla)
Gunnar D skrev:
Tyvärr urvattnas det roliga förslaget av alla millimeterrättvisekrävande trâkmânsar.

Allt mâste inte vara sâ jäkla tillrättalagt o korrekt o passa alla, man kan faktiskt ha lite kul oxâ.

FS-Crew, ge ursprungsförslaget en chans pâ ett par mânader!

Jag greppar bara inte riktigt förslaget. Vad görs bildvalet? I en ny pool som folk får ladda upp i och sen sållas bilder bort?

Ja om det går för domaren att sålla bort bilder, han skrev ju att han skulle utvisa en del direkt, men det vet väl redax bättre än jag om det funkar? Sedan kommenterar han de andra och nästa vecka är det ny uppladdning?

Ok, jo som jag skrev tidigare så har jag för mig att poolerna har funktionalitet där bilder laddas upp men "domaren" sen kan välja ut vilka som skall synas.

Ytterligare fråga, är det uppladdning under en hela perioden eller fram till en tidpunkt, och därefter sållas det, och sen publiceras en viss period?

Dvs:

uppladdningsperiod > sållning/kommentering av domare > publicering

?

elmfeldt skrev:
Ok, jo som jag skrev tidigare så har jag för mig att poolerna har funktionalitet där bilder laddas upp men "domaren" sen kan välja ut vilka som skall synas.

Ytterligare fråga, är det uppladdning under en hela perioden eller fram till en tidpunkt, och därefter sållas det, och sen publiceras en viss period?

Dvs:

uppladdningsperiod > sållning/kommentering av domare > publicering

?

David, detta löser du väl enklast direkt med Urbano, annars blir dte snart kaos igen kring förslagets innebörd.
Jag är säker pâ att ett par mail löser ev ?.

Enklast vore väl att ha vanlig uppladdning (publicerad men inte möjligt att kommentera) under en veckas tid och under den tiden kan domaren ta bort bilder utan förklaring. Söndag kväll 20.00 är det uppladdningsstopp och då dömer domaren bilderna som är kvar. Måndag kväll 20.00 kan man ladda upp igen. Veckans skörd kan finnas publicera fram till nästa domslut och sedan arkiverad om man vill titta tillbaka. Eller något i den stilen? Kan det fungera? Alla ska kunna lägga in bilder men får vara medvetna om spelets regler, att domarn dömer utan att man kan försvara sig, alltså lite Nordkorea-stuk.

Om nu inte Urbano vill vara kritiker hela tiden kanske det kan finnas andra med samma grundsyn (dock inte nödvändigtvis samma smak, det skulle bli tråkigt i längden) men med glimten i ögat och villiga att tala fritt ur hjärtat, utan att vara otrevlig (rå men hjärtlig)? Skulle kunna bli en kul pool med lite ovanlig inriktning och som kanske kan få oss att skratta, gråta, jubla bli förbannade utan att vi fördenskull behöver skriva sida efter sida i forumen för att dryfta våra känslor. Men sådant är ju svårt att gardera sig mot.............

Graal skrev:
Alla ska kunna lägga in bilder men får vara medvetna om spelets regler, att domarn dömer utan att man kan försvara sig, alltså lite Nordkorea-stuk.

Vad jag menade med Nordkorea-stuk var den personkult som råder kring den döde presidenten. I Urbanos förslag var det MITT bildseende, MIN smak, MIN kritik som gällde, och nåde den j-l som inte gillar det.
Jag uppfattar det ursprungliga förslaget inte som att det handlar om att kritisera bilder eller få till ett bra bildsnack i forumet och FS, utan om att en person ska få ett eget forum för att få spy galla över vad andra presterar inom foto.

Om nu inte Urbano vill vara kritiker hela tiden kanske det kan finnas andra med samma grundsyn (dock inte nödvändigtvis samma smak, det skulle bli tråkigt i längden) men med glimten i ögat och villiga att tala fritt ur hjärtat, utan att vara otrevlig (rå men hjärtlig)? Skulle kunna bli en kul pool med lite ovanlig inriktning och som kanske kan få oss att skratta, gråta, jubla bli förbannade utan att vi fördenskull behöver skriva sida efter sida i forumen för att dryfta våra känslor. Men sådant är ju svårt att gardera sig mot.............

Jo, med bildkritik "fritt ur hjärtat, utan att vara otrevlig (rå men hjärtlig)" är jag med, och kanske kan de vida svängarna bli både roliga och känslomässiga, men då Urbano inte direkt är nyansernas mästare när det gäller kritik så tror jag mer på 10-20 andra profiler.

Tror det är lika bra vi lägger ned det här projektet..............kommer aldrig att fungera om man ska ta det så allvarligt och seriöst kontrollerat, och då det alltid finns olika synpunkter om allting. Stackars den som ska vara domare...... mejlboxen kommer att bli full på nolltid. Anonym domare vore nog det bästa istället.

Men allt är inte enkelriktat och jag tycker iaf det är kul att vägarna är fler. Om allt bara accepterades och genomfördes efter första presentationen utan vidare reflektioner tror jag inte fotosidan skulle vara värst bra... Jag hoppas på resultat av något slag. Typ något i stil med det David tog upp som förslag eller inspirationspool med större jury (fler än en i stöten) som refuserar och bedömer bilderna

Kijana skrev:
Jag uppfattar det ursprungliga förslaget inte som att det handlar om att kritisera bilder eller få till ett bra bildsnack i forumet och FS, utan om att en person ska få ett eget forum för att få spy galla över vad andra presterar inom foto.

Men det hindrar ju inte att man vaskar fram guldkornen :)

Förslag:

Upplägg enligt bildväljaren, dvs man får maila sitt intresse och så slumpas en "domare" fram. Här ser jag gärna ett högre tempo, t ex varje dag.

Sedan:

uppladdningsperiod = hela tiden

och som delvis sagts

sållning/kommentering av slumpad domare (t ex under tre dagar) > publicering under en dag.

Skillnaden här är att bilder som laddats upp och refuserats av tidigare domare ligger kvar för senare domare att välja bland. Ser också gärna att publicerade bilder avpubliceras/tas bort ur poolen efter varje domare. Man ska känna att man har missat något om man glömt titta i poolen en dag.

Kijana skrev:
Vad jag menade med Nordkorea-stuk var den personkult som råder kring den döde presidenten. I Urbanos förslag var det MITT bildseende, MIN smak, MIN kritik som gällde, och nåde den j-l som inte gillar det.

Jo, du Eriksson. VEMS bildsyn tycker du jag skulle anvanda - Goran Perssons?

Spy galla, jomenvisst. Jag har gett fler an 3000 kommentarer pa fotosidan varav kanske 10 "stygga" . Hur manga promille blir det?

Min poang med att vara extra skarp i kommentarerna den senaste tiden, beror naturligtvis pa att det laddas upp massor av struntbilder (enligt min bildsyn-inte Goran Perssons) i poolen "mycket erfarna"

Detta drar bara ner fotosidan i ett bildtrask som de far svart att komma ur.

Det ar lite trist, faktiskt.

Min tanke med "Urbanos corner" eller "Davids corner" eller "Erikssons corner" var att gora det som en pool dar fotografer som vill ha feedback kan ladda upp sina bilder. Lat poolen
vara oppen for uppladdning standigt, till en borjan. Om det blir anstormning
kanske man kan begransa till fre-sondag eller liknande. Om det inte laddas upp
bilder - lagg ner!

Jag kommer naturligtvis att ge vettiga kommentarer och kanske lite roliga,
kanske lite syrliga ibland.

Det var idén jag hade i tankarna.

Men det ar mycket snack och lite verkstad, som brukligt.

Ulf, menar du att det bara handlar om att man ska kunna begära kritik av dig?

Det låter ganska ointressant. Då är det ju inte du som tar initiativet och fritt plockar ihop det till en presentation eller bild-blog efter ditt huvud. Jag kan nästan garantera att du inte får chansen att kommentera några intressanta bilder, och den som skulle tröttna först vore du själv.

Vad skulle du säga om att fritt få välja precis vilka bilder du vill av alla på sidan, när du vill, och skriva vad du vill om dem? (Naturligtvis under överinseende från redaktionen)

Varför tror du jag skulle komma tillbaks till Urbanos corner? Inte är det för att se vilka fotografer som lagt upp bilder i Urbanos corner.

desktopmental skrev:

Vad skulle du säga om att fritt få välja precis vilka bilder du vill av alla på sidan, när du vill, och skriva vad du vill om dem? (Naturligtvis under överinseende från redaktionen)

Varför tror du jag skulle komma tillbaks till Urbanos corner? Inte är det för att se vilka fotografer som lagt upp bilder i Urbanos corner.

Det vore ju fantastiskt kul! Din idé ar mycket bra. Och andra an urbano borde stalla upp!
Men for att det inte ska bli for trakigt vill jag ha friheten att valja bilder fran till exempel "mycket erfarna" och aven vara tuff i kommentarerna. Annars blir det nog lite enahanda. Eller hur?

Jo, och skillnaden mot "bildvaljaren" som jag tycker fungerar bra blir da att varje bild far kommentarer forhoppningsvis roliga, uppmuntrande eller kanske lite stygga ibland. Kan det funka?

Genom att välja ur en annan pool så kommenterar även andra. Det är ju vad den som laddat upp bilden där önskar då.. Så då faller väl grejen med att en kommenterar och väljer? Känns som olika profilers senast kommenteradelänk skulle kunna fylla samma funktion isf.

Jag skulle ställt upp med att plocka bland såna som folk placerade i en pool för ändamålet (och gärna anonymt) och tror knappt jag är ensam. Varför skulle det bli tråkigt? Att bedöma bilder, även om man inte valt 100% själv kan nog vara intressant och utvecklande.. Kanske upptäcker jag t.o.m. mer på så sätt än vad jag hade gjort genom att välja fritt själv också..

Senast ändrad:
lottawe skrev:
Genom att välja ur en annan pool så kommenterar även andra. Det är ju vad den som laddat upp bilden där önskar då.. Så då faller väl grejen med att en kommenterar och väljer? Känns som olika profilers senast kommenteradelänk skulle kunna fylla samma funktion isf.

Jag skulle ställt upp med att plocka bland såna som folk placerade i en pool för ändamålet och tror knappt jag är ensam. Varför skulle det bli tråkigt? Att bedöma bilder, även om man inte valt 100% själv kan nog vara intressant och utvecklande.. Kanske upptäcker jag t.o.m. mer på så sätt än vad jag hade gjort genom att välja fritt själv också..

Jo du kan ha ratt.
Tekniskt vet jag inte hur det skulle losas, men kan man inte separera fran andra kommentarer sa att bilderna bara hamnar i detta "corner". Jag menar att de lyfts ur sin pool och in i XYZ corner.

Tanken ar ju att det skulle bli underhallande!
Det roligaste vore ju och mannen/kvinnan i XYZ corner ocksa fick kabbla med andra om sin "recension" av bilder.

lottawe skrev:
Om det bara handlar om att personen ska ge kommentarer så håller jag helt med dig, det faller helt platt, oavsett hur avancerade reglerna görs med anonymitet, begränsning av urvalet bilder, eller annat.

Om en "corner" istället innebär att personen plockar ihop och presenterar bilder för att skapa något mer än vad en vanlig kommentar till en bild kan ge, dvs ett sammanhang, kanske som en jämförande personlig och lite vidare "analys", eller kåserande runt flera bilder, eller kanske att bilderna plockas in i ett yttre sammanhang, en aktuell händelse, eller en personlig erfarenhet, allt efter personens tycke och smak.

Det är väl detta som skulle göra det intressantare att följa över tiden än vanliga fristående kommentarer.

urbano skrev:
Jo, du Eriksson. VEMS bildsyn tycker du jag skulle anvanda - Goran Perssons?

Problemet med den bildsyn du ventilerar är att du samtidigt hävdar att det är den enda giltiga. Inte rakt ut, men jag kan inte tolka din beskrivning av struntbilder på annat sätt. För fotografen är bilden säkerligen inte strunt, men det verkar du inte ha förstått.

Spy galla, jomenvisst. Jag har gett fler an 3000 kommentarer pa fotosidan varav kanske 10 "stygga" . Hur manga promille blir det?

Min poang med att vara extra skarp i kommentarerna den senaste tiden, beror naturligtvis pa att det laddas upp massor av struntbilder (enligt min bildsyn-inte Goran Perssons) i poolen "mycket erfarna".

[ironi]Ja, självklart är det struntbilder. [/ironi] Fotografen som efter några års fotograferande tagit bilden kanske provar en ny stil, ett nytt motivområde, byter från digitalt till svartvitt, byter genre, går över från manuella analoga hus eller kompaktkameror till mätsökarkameror eller mellanformat...
Har man inte skapat några mästerverk innan så lär det inte bli några mästerverk i en sådan ny fas av sitt fotograferande heller. Såvida fotografen i fråga inte har en särskilt god talang för fotografi, och sådana stjärnor hade vi haft koll på.
Men för dig hr Urbano, så är förstås alla faser av utveckling då man lägger sin bild i en pool för konstruktiv kritik bara struntbilder. Ja, självklart, varför skulle det inte vara det? Du vet ju bäst.

Detta drar bara ner fotosidan i ett bildtrask som de far svart att komma ur.

Det ar lite trist, faktiskt.

Förstår inte varför du benämner Fotosidan som "de". Är du med på Fotosidan eller inte? Att försöka beskriva sig som någon utomstående konsult-Jesus med svaren på alla problem utan att erkänna sig vara en del av dem utvecklar inte Fotosidan, åtminstone inte uppåt. Troligen bara ner i träsket - och det är trist.

Gunnar D skrev:
Tyvärr urvattnas det roliga förslaget av alla millimeterrättvisekrävande trâkmânsar.

Allt mâste inte vara sâ jäkla tillrättalagt o korrekt o passa alla, man kan faktiskt ha lite kul oxâ.

FS-Crew, ge ursprungsförslaget en chans pâ ett par mânader!
Väl talat. Helt enig!

urbano skrev:
Min tanke med "Urbanos corner" eller "Davids corner" eller "Erikssons corner" var att gora det som en pool dar fotografer som vill ha feedback kan ladda upp sina bilder. Lat poolen
vara oppen for uppladdning standigt, till en borjan. Om det blir anstormning
kanske man kan begransa till fre-sondag eller liknande. Om det inte laddas upp
bilder - lagg ner!

Jag kommer naturligtvis att ge vettiga kommentarer och kanske lite roliga,
kanske lite syrliga ibland.

Det var idén jag hade i tankarna.
Lysande förslag tycker jag - väl värt att pröva. Heder för att du erbjuder din tid och ditt engagemang.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto