Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ge mig en enda anledning att fortsätta med Nikon.

Produkter
(logga in för att koppla)
Sony har varit öppna objektivtillverkare från början: Nu finns objektiv från en massa olika tillverkare med olika val av kvalitet, brännvidd och annat. Till varierande priser så klart.
Det där med för liten bajonettdiameter är rent ut sagt trams: Sonys allra bästa objektiv är lika bra som Canons bästa dessutom lite mindre och lättare.
Jag använder en Techart AF adapter LM till FE som ger mig AF till 4 objektiv: Jupiter 90/2, Voigtländer 75/1.9, Zeiss 50/1.7, Nikon ais 28/2.8 crc. Mungipa upp!
Dagen Sonykameror är fina att jobba med men här har Nikon och Canon fortfarande ett övertag.
Panasonic/Leica har jag ingen koll på.
MFT? För några år sedan använde jag både Olympus och Panasonic: Oly var "posh" med kaotisk menylayout, Pana riktigt användarvänlig.
Var jag djurfotograf skulle jag köra MFT.
Det viktiga är ändå alltid fotografen! Alla dagens kameror är jättebra för normala användningsområden. Kan du ett system är 1:a valet att bli kvar där!
 
Finns f.n. bara i Z f såvitt jag vet. Poängen är att man då automatiskt får fokuspunkten på t ex ett öga vid manuell fokusering, vilket bl a gör att om man zoomar in så kommer man till "rätt" ställe istället för att behöva ratta runt fokuspunkten manuellt (eller flytta den inzoomade sökarbilden i efterhand).

Precis :) tänkte först att det inte var så stor deal, men älskar det.
 
Det där med för liten bajonettdiameter är rent ut sagt trams

Sony måste välja komplexare konstruktioner för sina vidvinklar och tappar i transmission betydligt mer än Nikon. Skiljer oftast 1/6-steg på transmissionen mellan FE och Z till Nikons fördel redan vid 24mm.

Sedan är väl Sonys E bajonettdiameter ingen katastrof, det går ju att få till det där också, men att säga att det inte spelar någon roll eller att det skulle vara trams är inget annat än trams.

En till stor fördel är att en Nikon kamera kan utan problem med en billig adapter använda Sony-Objektiv, medans tvärtom går inte alls.
 
Finns f.n. bara i Z f såvitt jag vet. Poängen är att man då automatiskt får fokuspunkten på t ex ett öga vid manuell fokusering, vilket bl a gör att om man zoomar in så kommer man till "rätt" ställe istället för att behöva ratta runt fokuspunkten manuellt (eller flytta den inzoomade sökarbilden i efterhand).
Låter som en riktigt bra funktion, gillade redan tidigare manuell fokus på Z men detta är ju ännu bättre
 
En funktion jag saknar framför allt när jag fotar macro är att man kan ställa in kamera att automatiskt ta kortet när fokusen är rätt.
 
Sony måste välja komplexare konstruktioner för sina vidvinklar och tappar i transmission betydligt mer än Nikon. Skiljer oftast 1/6-steg på transmissionen mellan FE och Z till Nikons fördel redan vid 24mm.

Sedan är väl Sonys E bajonettdiameter ingen katastrof, det går ju att få till det där också, men att säga att det inte spelar någon roll eller att det skulle vara trams är inget annat än trams.

En till stor fördel är att en Nikon kamera kan utan problem med en billig adapter använda Sony-Objektiv, medans tvärtom går inte alls.

Grejen med Canons och Nikons större fattningar är att de rimligen har en väldigt stor frihet vad de kan göra optiskt eftersom det är som ett hål rakt in, medan Sonys mindre hål skymmer hörnen lite om man tittar på kameran framifrån.

Det är ju knappast en fördel att det ser ut så här:

Canon RF som jämförelse och Nikon Z är en mm större:

Precis som Nikon nog önskade att F-fattningen var större så gör nog Sony detsamma med sin FE-fattning. De slipper dock spegelboxen och tillhörande utrymme/avstånd.
 
För rättvisans skull skall man dock påpeka att från 85mm så spelar det mindre roll. Det är mest på vidvinkel det spelar roll.

Köper man Sigma, Tamron, Kinesiska etc objektiv spelar det säkerligen heller ingen roll eftersom det förmodligen är FE-konstruktioner i grund och botten.
 
En funktion jag saknar framför allt när jag fotar macro är att man kan ställa in kamera att automatiskt ta kortet när fokusen är rätt.
För länge sedan provade jag något på Nikon DSLR som hette focus trap. I skrivande stund kommer jag inte ihåg hur jag gjorde men man gjorde några inställningar, tryckte ner avtrycket och kortet togs först när det var fokus
 
Helst skulle jag inte ens vilja hålla avtryckare inne utan bara behöva aktivera att den tar när rutan är grön.

Jag har enbart Z makroobjektiv, dom passar eländigt dåligt på min D700.
 
Man kanske kan göra liknande trick med en Z-kamera?
F.ö. håller jag med. Riktig Trap Focus är bekvämt.
 
För länge sedan provade jag något på Nikon DSLR som hette focus trap. I skrivande stund kommer jag inte ihåg hur jag gjorde men man gjorde några inställningar, tryckte ner avtrycket och kortet togs först när det var fokus

Gå till AF activation (Custom Settings --> a Focus), ställ markeringen på AF-On only och tryck åt höger på styrkorset. Välj Disable för Out of focus release.

Se sedan till att valt fokusläge, dvs AF-S eller AF-C, står på ren fokusprio Focus.

Därefter kan man hålla ned avtryckaren utan att kameran tar en bild och sedan går den av när det som är under fokuspunkten kommer i fokus (enligt kameran). Detta har dock sina begränsningar eftersom det inte fungerar i inställt MF-läge, dvs man är rökt med objektiv utan inbyggd motor på FTZ då man automatiskt hamnar där. Dessutom får man inte grön ruta med objektiv som inte är av D-typ, så en hel del manuella skulle nog inte fungera ändå.

Helst skulle jag inte ens vilja hålla avtryckare inne utan bara behöva aktivera att den tar när rutan är grön.

Jag har enbart Z makroobjektiv, dom passar eländigt dåligt på min D700.

Se ovan. Vågar inte säga att det är likadant på Z6, men det är sannolikt.

Det kan gå att spärra knappen på en kabelfjärr, men då får man ju ha kameran i någon sorts serietagningsläge, om man inte vill ha en enstaka bild eftersom man annars måste "nolla" avtrycket efter varje tagen bild. Kan nog bli en del skräp då dock.
 
Senast ändrad:
Därefter kan man hålla ned avtryckaren utan att kameran tar en bild och sedan går den av när det som är under fokuspunkten kommer i fokus (enligt kameran). Detta har dock sina begränsningar eftersom det inte fungerar i inställt MF-läge, dvs man är rökt med objektiv utan inbyggd motor på FTZ då man automatiskt hamnar där. Dessutom får man inte grön ruta med objektiv som inte är av D-typ, så en hel del manuella skulle nog inte fungera ändå.

Jag har ett 1:1 med AF och ett 2.5-5:1 utan. Vid 5:1 så är skärpedjupet löjligt kort och där hade det varit bra om man kunnat hålla ett stadigt tag om kameran med bägge händerna och låtit kameran fota på så fort den lilla rutan är i fokus. Är ganska säker på att det inte går på vare sig min Z6 eller Z50, det hela var bara ett yttrande om ett önskemål på framtida funktioner från min sida.


Det kan gå att spärra knappen på en kabelfjärr, men då får man ju ha kameran i någon sorts serietagningsläge, om man inte vill ha en enstaka bild eftersom man annars måste "nolla" avtrycket efter varje tagen bild. Kan nog bli en del skräp då dock.

Vid 5x makro blir det en hel del skräp som det är nu också. Suddmesen finns ju redan här, kommer suddpistillen kan jag nog fylla den tråden om jag nu skulle vara på det humöret.
 
Jag har ett 1:1 med AF och ett 2.5-5:1 utan. Vid 5:1 så är skärpedjupet löjligt kort och där hade det varit bra om man kunnat hålla ett stadigt tag om kameran med bägge händerna och låtit kameran fota på så fort den lilla rutan är i fokus. Är ganska säker på att det inte går på vare sig min Z6 eller Z50, det hela var bara ett yttrande om ett önskemål på framtida funktioner från min sida.

Nej, det går som sagt inte i MF-läge. Kameran måste med denna variant vara i AF, vilket inte hindrar att man vrider på fokusringen på moderna objektiv eller gungar in skärpan. Därmed går det bara med ditt ena makro (om det faktiskt har autofokus på Z eller FTZ), men aktuella inställningar finns iaf i Z6 (kollade manualen nu). Z50 har jag inte kollat.



Rent tekniskt skulle det nog vara relativt lätt för Nikon att fixa med det D-objektiv i MF-läge, typ mitt AF 105/2,8D eftersom fokuskonfirmationen med grön ruta (och vrid höger/vänster/i fokus) redan finns där. Med objektiv som inte skickar fokusavståndsinfo får man inte det, så där skulle det kräva större ändringar i kamerans funktionssätt.
 
Jag har ett 1:1 med AF och ett 2.5-5:1 utan. Vid 5:1 så är skärpedjupet löjligt kort och där hade det varit bra om man kunnat hålla ett stadigt tag om kameran med bägge händerna och låtit kameran fota på så fort den lilla rutan är i fokus. Är ganska säker på att det inte går på vare sig min Z6 eller Z50, det hela var bara ett yttrande om ett önskemål på framtida funktioner från min sida.

Vid 5x makro blir det en hel del skräp som det är nu också. Suddmesen finns ju redan här, kommer suddpistillen kan jag nog fylla den tråden om jag nu skulle vara på det humöret.
Har också 2,5-5X makro, har haft liknade funderingar. Den ordningsamma tänker att man bygger en makrostudio och har kameran på en släde, men jag har inte lyckats så bra med detta heller. Varje gång man skruvar på släden så rör sig alltihop så det tar tid om man ska få ihop ett antal bilder för stackning. Det går iaf inte att ha en levande spindel som måltavla

Den spontana tänker spray and pray, har man lite tur så kan det bli något. När man får fokus så trycker man ner och kör de bps man har, med lite normal handskak så kan man få såpass många bilder så att det går att stacka dessa i PS.
 
För rättvisans skull skall man dock påpeka att från 85mm så spelar det mindre roll. Det är mest på vidvinkel det spelar roll.

Köper man Sigma, Tamron, Kinesiska etc objektiv spelar det säkerligen heller ingen roll eftersom det förmodligen är FE-konstruktioner i grund och botten.

Det är sant att man hade problem med bildkvaliteten som exv. de Leica-fotografer som ville använda en del vidvinkelobjektiv på den första mer proffsiga kamera som kom för E - Nex 7. Man fick i en del en form av rödförskjutning som var påtaglig och irriterande.

De problemen parerades väl dock till stor del snabbt med ny design av sensorernas mikrolinser. Det var en del Leica-fotografer som var intresserade av NEX 7 for att den annars höll upp så bra trots mindre sensorer. Leica FF hade väl då CCD-sensorer som var usla på högre ISO och NEX var ju som nästan alla andra kameror då utrustade med CMOS.

NEX 7 var det väl en del som testade som en billigare, mer modern och ofta mer kompetent andra kamera. Det är den hittills mest roliga spegellösa Sony jag använt. Den försvann tyvärr ur min värld när min son som lånat den glömde den på biltaket innan han åkte iväg :-(

Som användare är effekter av en liten fattningsdiameter inget som begränsar. Har sedan NEX 7 aldrig varit något problem rent praktiskt.
 
Det är sant att man hade problem med bildkvaliteten som exv. de Leica-fotografer som ville använda en del vidvinkelobjektiv på den första mer proffsiga kamera som kom för E - Nex 7. Man fick i en del en form av rödförskjutning som var påtaglig och irriterande.

Det är ett helt annat problem som inte har med storleken på Sonys fattning att göra, utan som hänger ihop med dessa objektivs konstruktion (sned infallsvinkel på ljuset, som film inte bryr sig om) i kombination med sensorns konstruktion där Sony bl a hade relativt tjock filterplatta. Hade man haft samma sensor i ett Canon RF eller Nikon Z-hus hade det blivit likadant.

Tillägg: Leica har väl aktivt ägnat sig åt att kompensera för en del objektivs egenskaper i sina egna hus, vilket väl också hör till saken.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.