Annons

Ge mig en enda anledning att fortsätta med Nikon.

Produkter
(logga in för att koppla)
På Nikon toppmodeller kan du ställa in hur "snabb" fokusringen skall vara och åt vilket håll den skall gå. Videografer brukar ha en förkärlek till att fokusera bakvändt.
 
Hur fungerar elektronisk kompensation av focus breathing hos Sony? Kompenserar kameran med digital zoom?
Minns inte om det var en Sony jag tittade på, men en kamera som hade funktionen utförde den på det sättet, ja.
Brännvidden brukar bli kortare när man fokuserar närmaren, så för sådana objektiv spelar kameran in hela bilden på oändligt, men beskär mer och mer ju närmare man fokuserar.
"Riktiga" videoobjektiv med fast brännvidd brukar innehålla en "hemlig" zoomgrupp, som kompenserar genom att zooma in när man fokuserar närmare.
 
Hos Nikon får du stabilisering av manuella objektiv om du manuellt matar in i kamera vilken brännvidd och bländare du använder.

Hur fungerar elektronisk kompensation av focus breathing hos Sony? Kompenserar kameran med digital zoom?

Jag använder nästan alltid AF när jag filmar numera, i dom flesta fall gör kameran ett bättre jobb än vad jag själv gör.

De får man med Sony också men det var inte alls det jag menade. Jag gyrostabiliseringen av video. Sony har några ett videohanteringsprogram som är gratis och heter Catalyst Browse som kan använda kamerans gyroinfo för att stabilisera videon.

Sony GYRO DATA Stabilization - Catalyst Browse Beginner Guide - YouTube

Kolla ca 3 min. in i filen om du inte orkar se allt
OBS! När man tänker använda gyrostabilisering "in post" så stänger man av IBIS och optisk stabilisering innan man filmar.


Jag är osäker på hur villkorad den elektroniska kompensationen är för focus breathing men vad jag har för mig så funkar den inte med alla objektiv. I Sony har ju en funktion i sina kameror som heter Clear Image Zoom som inte ska tas för en enkel "crop zoom" som man haft i en del enklare systemkameror och kompakter tidigare men som nu finns i alla systemkameror också. CIZ är smartare än så och jag har använt den själv just ihop med video men jag vet inte om det är den mekanismen man använder för att motverka Fucsus Breathing. Ganska smart funktion annars som påverkar den tekniska kvaliteten förvånansvärt lite men jag brukar inte använda den annat än för video möjligen. Som vanligt - En del gillar den och andra inte.


"Clear Image Zoom" Zoom in Without losing Image Quality | Sony Professional - YouTube

AF för video har utvecklats en hel del på några få år. Jag tycker det är jättebra.
 
Senast ändrad:
Men du verkar ju återigen vara skeptisk till något utan att ha några argument eller felaktiga argument för det.

Då har du inte läst vad jag skrev, igen. Jag skrev att jag hoppas att den funkar bättre än min mobils funktion för att ta 60Mpix-bilder - de blir nämligen bara onödigt stora och hade förmodligen sett bättre ut om man skalat upp dom i PS/LR...
 
Då har du inte läst vad jag skrev, igen. Jag skrev att jag hoppas att den funkar bättre än min mobils funktion för att ta 60Mpix-bilder - de blir nämligen bara onödigt stora och hade förmodligen sett bättre ut om man skalat upp dom i PS/LR...

Att 60, 100 och 200Mpixel på en mobilsensor ger urusel pixelkvalitet (även om det kan höja bildkvaliteten) är klart. Mobilsensorer ligger idag på runt 70mm2, en fullformatssensor ligger på 860mm2. Så 100Mpixel FX motsvarar en mobilsensor på under 10Mpixel om vi skall titta på pixelkvalitet.

Panasonic lyckas få fram mycket mer detaljer i bilden med pixelshift, vilket jag hoppas och tror att Nikon också kommer lyckas med.
 
OBS! När man tänker använda gyrostabilisering "in post" så stänger man av IBIS och optisk stabilisering innan man filmar.

Låter helt idiotiskt att stänga av stabiliseringen, men jag antar att det blir för jobbigt att spara både hur kameran rörde sig och hur kameran försökte kompensera för det. Men som han säger på youtube så beskärs det en hel del för att stabilisera filmen på det viset. Förmodligen hade det blivit lika stabilt om du kört det genom DaVinci eller liknande utan gyrodata, men gyrodatat gör säkerligen att datorn slipper mycket av arbetet.
Jag tror, men har ingen sådan Sonykamera att testa med, att resultatet skulle bli bättre om han hade haft IBIS och VR på och sedan kört det genom Davinci eller liknande om det skakat mer än vad IBIS och VR hade klarat av och fått en video som beskurits betydligt mindre och som varit lika stabil.

Filmen han hade som demo verkar dock inte skaka mer än att IBIS och VR hade klarat det.

GoPro har också samma sak, men dom klarar faktiskt av att filma stabiliserat och sedan med hjälp av accelerometerdata (i princip gyrodata) ytterligare stabilisera i efterbearbetningen. GoPro tar dock betalt för att använda den funktionaliteten, så hatten av till Sony att dom släpper den gratis.

Videon har dock ett väldigt bra tips som verkligen hjälper när man stabiliserar efteråt, vilket inte alla tänker på. Skall du stabilisera i efterhand, se till att du filmar med tillräckligt kort slutartid så att alla frames är skarpa. Rörelseoskärpa kommer göra resultatet betydligt sämre.
 
Att 60, 100 och 200Mpixel på en mobilsensor ger urusel pixelkvalitet (även om det kan höja bildkvaliteten) är klart. Mobilsensorer ligger idag på runt 70mm2, en fullformatssensor ligger på 860mm2. Så 100Mpixel FX motsvarar en mobilsensor på under 10Mpixel om vi skall titta på pixelkvalitet.

Panasonic lyckas få fram mycket mer detaljer i bilden med pixelshift, vilket jag hoppas och tror att Nikon också kommer lyckas med.

Nu var aldrig intentionen att jämföra "60Mp" mobilsensor med xxMp något annat utan FUNKTIONEN att öka upplösningen - som jag hoppas är bättre hos Z f än min mobil...
 
Vad har du för mobil och vad använder den sig av för funktion för att öka upplösningen?

Någon OnePlus-grej och vet inte.

Mobiltelefoner är helt ointressanta ur teknisk synvinkel. Jag köper relativt billiga modeller och byter ca vartannat år så gör det inte så mycket om man råkar tappa eller bli rånad på den.
 
Jag tror att Nikon skjuter sig i foten genom att stänga ute tredjepartstillverkare av objektiv från Z-fattningen.

Visst, dom låter bl a Sigma och Tamron tillverka några (som dock inte konkurrerar med deras eget utbud) men verkar i övrigt inte licensiera fattningen. Kanske har jag fattat fel?

Om jag ändå kan adaptera objektiv med F-fattningen mha FTZ eller FTZII så varför köpa några Z-gluggar öht? Nikon kan ändå inte matcha pris/prestanda hos Sigmas ART-serie. Pålitligheten hos AF är ju inget problem med spegellöst (vilket med DSLR kunde variera lite trots noggrann kalibrering mha USB-docka).

Vill jag slippa adaptern eller gå upp på fullformatsensor kan jag lika gärna byta märke till t ex Sony till vilka Sigma har ett stort utbud. Det enda jag behöver byta är ju blixtutlösarna (Godox) och gluggarna måste jag ändå byta eftersom hälften är för APS-C.

Att byta från Nikon skulle man ju också kunna göra eftersom dom verkar fokusera mer på utseendet på kamerorna (fz=hipstermodeller) än funktionen. Och Z30 då som ju känns ganska överflödig. Istf att släppa en vassare Z70 eller vad den nu skulle kunna heta. Z50 är absolut en bra kamera men skulle man vilja ha vassare AF och högre upplösning så är det ju FF som gäller - och då kan man lika gärna byta till t ex Sony som verkar ha mera fokus på tekniken än utseendet.

Men jag är inte bitter :)

Skaffade en begagnad Sigma 35 f1,4 Art igår. Så mycket glas för slantarna man får mot att köpa Nikkor-Z. Dessvärre funkar inte autofokus på alla mina kameror inklusive Z6 med FTZ-adapter. Gissar att det kan lösa sig med en uppdatering från Sigmas USB-docka jag i nuläget saknar. Säljaren kunde demonstrera autofokus på en D600.

Även jag längtar efter möjlighet att komma över moderna Sigma med Z-fattning. Likt vad som erbjuds till andra märken.
 
Någon OnePlus-grej och vet inte.

Mobiltelefoner är helt ointressanta ur teknisk synvinkel. Jag köper relativt billiga modeller och byter ca vartannat år så gör det inte så mycket om man råkar tappa eller bli rånad på den.

Jag ser heller inga större skäl att lägga 20 000 på en mobil men att svepande påstå att mobiler skulle vara ointressanta "ur teknisk synvinkel" är väl verkligen att göra det enkelt för sig.

Hur många tekniska finesser har inte hämtats upp från både kompakter och mobiler till systemkamerorna de senaste 10 åren?
 
Det är mycket roligt som utvecklats till mobiltelefoner.
Jag köper tålig modell, så jag slipper byta bara för att den trillar i golvet och glaset spricker.
Dessutom vill jag ha Flir (värmekamera).
 
Det behövs bara bättre AI, så att kameran fattar var den ska fokusera, för att AF blir perfekt för video.
 
Intressant funktion, undrar om den går att kombinera med fokusskift? Resultat från sensorskift sparas kanske ner som jpg? Såsom multiexponeringar

Har man en väldigt hög upplösning kanske det är smartare att fota mer på avstånd och få bort en del av det korta skärpedjupet. Det finns ju även ai upscale program.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.