apersson850
Aktiv medlem
Det gör vi säkert. Jag har kvar en kamera som utseendemässigt påminner om Zf. Min står i en hylla och ser, tja, retro ut.... vi använder kameror på olika sätt.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det gör vi säkert. Jag har kvar en kamera som utseendemässigt påminner om Zf. Min står i en hylla och ser, tja, retro ut.... vi använder kameror på olika sätt.
Alltså, den är oergonomisk. Tycker jag att den är snygg? Ja! Skulle jag gärna ha en? Ja! Vill jag ha det som enda kamera att sätta ljusstarka normalzoomar, telezoomar på FTZ o dyl på? Nej! Och däri ligger problemet för min del, givet vad den kostar.Ärligt talat är jag mycket trött på folk som påstår att Zf är en hipster-accessoar eller oergonomisk, utan att reflektera över att vi använder kameror på olika sätt.
Jag förstår inte riktigt på vilket sätt det motsäger min kommentar, eller vad menar du?
Alltså, den är oergonomisk. Tycker jag att den är snygg? Ja! Skulle jag gärna ha en? Ja! Vill jag ha det som enda kamera att sätta ljusstarka normalzoomar, telezoomar på FTZ o dyl på? Nej! Och däri ligger problemet för min del, givet vad den kostar.
Du skrev tidigare att F4 inte heller var bra, men då kan det ju inte gärna vara rattfaktorn som var grundproblemet. Den har ju slutartidsratt också, på ungefär samma plats som FM2 och behöver bländarring för att kunna använda alla exponeringslägen. F-801 var väl den första som inte hade slutartidsratt, men den kamera som satte Nikons moderna utformning var F5.
I de lägen jag märkt att EVF släpar efter är det inte så mörkt att jag inte kan se motivet i en OVF. Men redan längs vägen till det mörkret börjar EVF bli så långsam att jag får problem att följa motivet.Även smetiga saker som rör sig lite hackigt i en EVF är bättre än en OVF som är helt svart.
Min erfarenhet av optisk och elektroniska sökare säger istället att det är när det blir mörkare som den elektroniska kommer till korta. Nu har jag förvisso bara provat ordentligt med en bra elektronisk sökare, den i R3. Jag har provat flera som varit så dåliga att man helt kan bortse från att jämföra med den.
Men nu är ju mitt användningsområde, där sökaren verkligen sätts på prov, inte ett där jag ska se var jag ska fokusera i detalj på något som står stilla. Där jag ser bristen är när jag ska följa ett motiv som rör sig och ljuset är dåligt. Då släpar den elektroniska sökaren efter på ett sätt som den optiska förstås inte gör. Den går ju bokstavligt talat med ljusets hastighet.
Detta gör det svårare att se precis när jag ska trycka för att få den bästa bilden. Det gör det också svårare att se precis var jag har fokus, för det rapporteras inte heller snabbare än vad sökaren hinner med. Återigen så sker det här med ljusets hastighet hos spegelreflexen.
Så det är snarare så att jag lägger den spegellösa åt sidan när det blir mörkare. När det blivit så mörkt att jag behöver blixt för att fotografera mina orienterare (jo, det finns nattorientering), då packar jag ner den spegellösa, för den är komplett oduglig till det.
De kameror jag främst jämför med här är alltså Canons 1DX Mark II och R3. Det är säkert annorlunda, kanske på båda hållen, med andra fabrikat. Kanske Sonys kamera med global slutare är bättre på det här?
Jag har gjort en hel del tester med detta själv när jag hade en av varje ett tag - i mitt fall min sista DSLR Sony A580 och Sonys SLT A55. Sedan dess har EVF-sökarna blivit väldigt mycket bättre.
Att jämföra med en SLT blir nog missvisande till EVFens nackdel. På en SLT så träffar inte allt ljus sensorn, dels är den som du skriver gammal men den är ju även som en spegellös med ND0.5-filter.
jag har alltså inte jämfört med något spegellöst av modernt snitt från någon annan tillverkare. Men det är heller inte sensorns mörkerprestanda jag inte uppskattar. Det är hur bilden visas i sökaren när jag panorerar under dåliga ljusförhållanden.Det kan självfallet vara så att Canon inte lyckats lika bra som Sony men jag skulle tycka det vara rätt förbluffande när det gäller just R3, som just är känd för sin sensors fina mörkerprestanda.
Tycker du att Sigmas ART-serie är bra då finns det liksom inte mycket att diskutera.
Visst är skärpan bra men vad gäller den oerhört viktiga bokehn så är ART-objektivet bland de värsta jag sett.
För att skapa rumskänsla i bilden är det helt avgörande hur mjukt oskärpan tecknas.
Och jag menar inte hur väl distinkta ljuspunkter formas som superskarpa och perfekt cirkelrunda ljuspunkter (även om den egenskapen följer med på köpet så att säga) utan just den silkeslena och distorsionsfria suddigheten. Hos ART-objektiven uppstår en risig och förvrängd oskärpa som blir väldigt störande när man fotar på f/1,4 och särskilt om bakgrunden redan är konstrastrik och orolig.
Nikons objektiv i Z-serien är marknadsledande över hela spektrat från vidvinkel till supertelen så hur du kan påstå att Nikon inte satsar på teknisk inovation förstår jag inte.
På kamerasidan har du dessutom mycket avancerade uppgraderingar på Z8 och Z9.
Att de skulle fokusera mer på utseende genom lanseringen av Zf-huset stämmer ju inte. Det är en oerhört kompetent fullformatskamera till ett mycket avancerat pris och attraherar dem som känner sig bekväma med fysiska funktionsrattar istället för reglage på en display.
Tycker absolut du bör hålla dig kvar hos Nikon!
Jag skulle säga att Nikon Zf är en kamera för genuint fotintresserade och som har erfarenhet och/eller genuint intresse för tiden innan de strömlinjeformade digitalkamerorna. De som uppskattar både processen och resultatet.
Hipsters använder Fuji X100? eller om de de är D.I.Y.-laggda analogt. Eller är höginkomsttagare då det lutar åt Leica. OBS, avslutningen är tänkt som skämt, så ingen tar illa upp Jag har ingen faktabaserad kunskap om vad hipsters använder för kameror.
Jag betvivlar att det kommer en premium DX från Nikon. DX kommer nog vara inriktat på lågt pris. Själv är jag helt ointresserad av en DX-kamera som skulle vara i närheten av vikten av en Z6 och en premium DX skulle säkerligen vara där.
Även om det gör lite ont, får jag nog säga att Sonys kompakta DX-kameror, där man slopat mycket av ergonomin och satt sökaren till vänster om objektivet istället för över hade varit mer lockande för mig.
Men för längre fotosessioner så åker oftast en FX-kamera fram för min del. DX handlar nästan enbart om lätt att släpa med för mig. Fast sökare vill jag ha.
Z-DX-Objektiven har imponerat på mig. Sedan är väl d610 inte jätteny numera, jag föredrar min Z50 före en D610 alla dagar i veckan.
Z-DX-Objektiven har imponerat på mig. Sedan är väl d610 inte jätteny numera, jag föredrar min Z50 före en D610 alla dagar i veckan.
D600/610 hade lite trist AF redan från början då det i princip är fokusmodulen från D7000, men sensorn är knappast särskilt dålig (för stillbild). Bör väl vara ungefär som en Z5.
Kolla med dom som kör roadracing hur dom skulle säga om att slänga ut all teknologi som är nyare än 2007 (då D200) kom ut.
Så du var en av dom! Oj vad jag trånade efter D200 när jag gick omkring och fotade med min D70.