Annons

Gatufoto

Produkter
(logga in för att koppla)
Lämpligt pris

Jag nosar runt lite på nätet efter lämpliga objektiv att leka gatufoto med och är intresserad av Zeiss, Leica och Canon och ju ljusstarkare desto bättre. Vad är rimliga priser för exempelvis Planar, Summicron och Canons 50/0,95 och finns det adaptrar så man kan använda dessa till 350D eller Pentax Z-1? Jag har ju sett att ni ofta pratar om ryska objektiv, men jag kan ju inte alla dessa tjusiga benämningar och diverse tekniska uttryck, så tips på dessa och andra bra varianter och modeller emottages tacksamt.
 
Re: Lämpligt pris

Sans skrev:
Jag nosar runt lite på nätet efter lämpliga objektiv att leka gatufoto med och är intresserad av Zeiss, Leica och Canon och ju ljusstarkare desto bättre. Vad är rimliga priser för exempelvis Planar, Summicron och Canons 50/0,95 och finns det adaptrar så man kan använda dessa till 350D eller Pentax Z-1? Jag har ju sett att ni ofta pratar om ryska objektiv, men jag kan ju inte alla dessa tjusiga benämningar och diverse tekniska uttryck, så tips på dessa och andra bra varianter och modeller emottages tacksamt.

Jag tror tyvärr att du inte får fast sådana objektiv till Canonen eller Pentaxen.

Hur skulle det vara om du testar med en Voigtländer Bessa och tex deras ljusstarka 35 mm Ultron f/1.7.
Pris på alla modeller finns här (OBS mervärdesskatt måste du slå på på 17.5%):
http://www.robertwhite.co.uk/voigtlander.htm

Mao tror jag att du får räkna med att skaffa också en kamera om du vill använda de objektiv du tänker på. Leica och Zeiss objektiven går också till Bessan. Prisen på dem varierar från dyrt till dyrt ... Kolla här för Leica (beg.) och Zeiss priser på optik:
http://shphoto.de/cgi-bin/shphotou.pl?f=GRUPPE&start=1&dif=50&c=Leica-M+Lenses&t=temgroup

http://shphoto.de/cgi-bin/shphotou....gefinder+System+with+Leica-M+mount&t=temgroup
 
Re: Lämpligt pris

Sans skrev:
Jag nosar runt lite på nätet efter lämpliga objektiv att leka gatufoto med och är intresserad av Zeiss, Leica och Canon och ju ljusstarkare desto bättre. Vad är rimliga priser för exempelvis Planar, Summicron och Canons 50/0,95 och finns det adaptrar så man kan använda dessa till 350D eller Pentax Z-1? Jag har ju sett att ni ofta pratar om ryska objektiv, men jag kan ju inte alla dessa tjusiga benämningar och diverse tekniska uttryck, så tips på dessa och andra bra varianter och modeller emottages tacksamt.
Jag såg för någon tid sedan att Canon 0,95-gluggen kostar rund $650 och uppåt. Om det nu går att hitta någon..... den gluggen är sisådär på full öppning, det blir betydligt bättre resultat med att pressa filmen. Filmen? Ja, gluggen har "Leicagänga" men lär bara passa på Canon 7 så ett sådant hus lär du få skaffa också. Objektivet är m y c k e t stort i diameter så att det tar i utskjutande delar på gamla Leica med gänga eller Bessa eller Canon VI som var föregångaren till 7:an.
Det är deff! inget lämpligt objektiv till gatufoto, väcker alldeles för mycket uppmärksamhet.....det är rent löjligt stort.
Us
 
Kul att se lite bilder från Jakan. Jag är uppvuxen där och bor numera in till vänster vid allén (eller om det ska vara höger?). :)
 
Sonnaren skrev:
Ja visst ja, bild också. Så här såg det ut då det begav sig.
Us


Håller med Ulf, en gatufotokamera bör inte väcka för mycket uppmärksamhet, inte "blänka" för mycket! ;)

Här en annan bild då det begav sig,
men nu för en Ryss! ;)
http://www.cameraquest.com/ruskie_fed_95.htm

Och,
tror att en av de viktigaste punkterna för en gatufotokamera är att den har en sådan storlek, att den är lättburen,
och lätt att handha!!

Något som nog inte kommer fram så ofta i diskussionerna här på FS,
"gatufoto" är litet av det ständiga kamerabärandet.... ;)
Med få bilder!! ;)

I gatufoto kan du inte planera fotograferingen (som tex i en ateljé)
eller bestämma en dag/tid om att gå ut med kompisarna för att ta litet bilder....

Verkligheten, och då "Gatufotobilder" behagar dyka upp när du minst anar det, och på de mest "omöjliga" platser,
tyvärr,
och det betyder att du alltid måste ha en kamera med dig, och är den då inte lättburen,
då har du ingen kamera med dig! ;)

Men är man beredd på att "leva kameralivet" så här,
så kan det sannolikt bli en del spännande bilder under tiden! ;)

Det här är ett fotograferande för förryckta!! ;)
(Harry Haller) ;)
 
Och ibland,
på vissa platser,
under vissa tider,
behöver en gatufotograf livvakt! ;)
 

Bilagor

  • bengt12f.jpg
    bengt12f.jpg
    50.9 KB · Visningar: 342
Å så själva starten på Italienresan med "livvakt"... ;)

Ett självporträtt med min första gatufotokamera, en Leica I.

Har visst missat skärpan en aning! ;)

Men köpte Leican 1959 hos Öbergs Foto på ....?
Ja va va de nu!? ;)
Östermalm, Stockholm...!?

Hur som helst, priset va 100:-

Leica I hade ingen mätsökare, utan bara en 50 mm sökare.
Optiken satt fast på denna modell,
en Elmar 1:3,5/5 cm

Och filmen i detta fall,
Ferrania på c:a 21 DIN... :)

Ps. Sålde såklart Leican några år senare... :(
Ungdomligt oförstånd! ;)
Men,
då klokheten återvände ? ;)
någongång på 1990-talet, så va jag "tvungen" att köpa en liknande Leica igen... :)

En Leica Standard från 1932! :)

Och har tagit en del gatufotobilder med den...
Har en bild liggande i ett album! :)
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/598965.htm
 

Bilagor

  • bengt7bf.jpg
    bengt7bf.jpg
    51.9 KB · Visningar: 324
Senast ändrad:
En normal dag med SL. Tre inställda pendeltåg i rad i rusningstid. När ett tåg väl kom var det liiite trångt och vi var några som inte ens funderade på att försöka komma med.
Tåget som kom 10 minuter efter det var tomt. :)
 

Bilagor

  • trängsel.jpg
    trängsel.jpg
    49.5 KB · Visningar: 298
Idag på lunchen kändes det nästan som vår i luften, fast det är nog väl tidigt att börja hoppas ännu ...
 

Bilagor

  • valvet_070108_400.jpg
    valvet_070108_400.jpg
    60.2 KB · Visningar: 279
Benganbus skrev:
Å så själva starten på Italienresan med "livvakt"... ;)

Ett självporträtt med min första gatufotokamera, en Leica I.

Men Bengt, har den där gamla Leican verkligen en display, eller övar du bara på hur du ska hålla när du blir digital?
 
AFE skrev:
Men Bengt, har den där gamla Leican verkligen en display, eller övar du bara på hur du ska hålla när du blir digital?

Bra och kul fråga! :) :)


Kan väl så här efteråt tycka att jag va en föregångare....
på nå't sätt! ;)

Fast ingen märkte det då,
då skakade man bara på huvudet när man såg min kamerafattning! ;)
 
Benganbus skrev:
Håller med Ulf, en gatufotokamera bör inte väcka för mycket uppmärksamhet, inte "blänka" för mycket! ;)

Här en annan bild då det begav sig,
men nu för en Ryss! ;)
http://www.cameraquest.com/ruskie_fed_95.htm

....................
Det här är ett fotograferande för förryckta!! ;)
(Harry Haller) ;)
Ja visst tusan, det var Så den var, utvändig bajonett. Jag mindes att det var något myko med den där. Jag ägde aldrig någon sjäv men jag fick låna en av en jag kände som frilansade för Expressen (mestadels) och tog några rullar. Men jag hade aldrig av objektivet - men ägaren visade mig. Resultatet? Tjaaaa......bättre än vad som har skrivits om den i efterhand men väldigt väldigt mjuktecknande till 1,8. då är den riktigt hyfsad. Men inte alls i klass med den vanliga 1,8 gluggen som också fanns till den (samma optiska lösning som till Canon VI).
Us
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.