Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gatufoto

Produkter
(logga in för att koppla)
Din bild är bra Monica men det är lika underligt att kalla den för gatufoto som det skulle vara om jag sa att detta: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/143702.htm?set=lp var ett av mina mina bidrag till gatufotogenren.
Det är nog inte alltid nödvändigt att ha med folk i bilden vid gatufoto. Men det måste finnas något påtagligt spår av människor i bilden. Det räcker nog inte att det har varit människor där och anlagt gatan eller byggt något. Jag tror man bör visa upp ett gatan/platsen är något som ingår i människors liv, att gatan liksom.....fyller en funktion...... för folk. Om det sedan är en graffitimålning eller ett kvarglömt klädesplagg eller en leksak - eller någon snabbmatsutensilie någon ställt ifrån sig.....eller något annat spår, you name it - spelar kanske mindre roll.
Här: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/26304.htm?set=lp finns inga synliga människor men man kan ana deras närvaro och beroende av miljön genom de tända fönstren i såväl affären som i i lägenheterna runtomkring. Jag tycker att det är en tämligen godkänd gatufotobild.
Us
 
Senast ändrad:
Och nu när du har bedömt min bild är det väl inte mer än rättvist att du går igenom hela tråden och bedömer samtliga bilder? Eller hur?
 
TBStoor skrev:
Va, är inte det Holgan med 35mm Provia 100F ...
Man får ju så mycket med. På bredden iaf.
ööh.

Jag hittade en riktigt plastig kamera på Tradera, en Accent MX-V. Bländare Sol till Regn. :)
Funderar på om man ska använda Sunny 16-regeln.
Plåtar den i morgon när jag kommer hem från jobbet och lägger upp en bild här.
 
Detta är nog en lågbudgetvariant av Holga.
Fyra bländare, 16 11 8 6, och fixfocus.
 

Bilagor

  • accent.jpg
    accent.jpg
    78.5 KB · Visningar: 219
Observera cigarettpaketet.
Inte jag som har satt dit det. Det blev lite blickar från förbipasserande när jag stod där och plåtade.
 

Bilagor

  • cigarettpaket.jpg
    cigarettpaket.jpg
    79.8 KB · Visningar: 318
mohei skrev:
Detta är nog en lågbudgetvariant av Holga.
Fyra bländare, 16 11 8 6, och fixfocus.

Lågbudget! Denna ser ju att vara avancerad bara värre. T.o.m. fyra bländare!
Dom här är nog roliga. Man skulle egentligen behöva bara några dylika,
 
Thomas H skrev:
Just det Bengan, Olympusfotografen betonar med emfas:)

Men den där MP-snubben verkar inte gå på det:(


Ser fram mot fler emfas av den eminente Olympusgatufotografen!! :)

MP och M6-snubbar (med 15 mm) skall hållas kort! :)

Det var en spännande och kulturell gatufotoeftermiddag på Kulturhuset!
Mvh Bengan


Ps. Och ett av de mest viktiga gatufotoämnena vi diskuterade vid träffen i Kulturhuset,
det var att hitta ett bra fik med bra fika!
Kulturhusets fik, Panorama?
visar tydligt att entropin ökar... :(
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.