Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Gatufoto
- Trådstartare Lasse H
- Start datum
pennywally
Aktiv medlem
Bara för att röra om lite i grytan och få oss alla att tänka efter litegrann...
Har följt tråden av och till sen den startade. Iakttagande. Lägger märke till att det är hundratals bilder som är avlägsna, tagna som genom ett kikhål. Ingen närhet. Oftast är folk totalt omedvetna om att de bli tagna bilder av. Inget fel med det, oftast. Men, är det gatufoto det ni visar i tråden här?
Känns som att de flesta kastar upp en bild tagen utomhus, det kan vara på i princip vad som helst, och sedan stolt kallar sig gatufotografer. Vart är modet? Viljan till att utmana sig själv? Är det ingen som vågar ta del i vad som händer på gatan? Ingen som vågar ta bilder i en dialog?
Tyvärr så ögnar jag fort igenom bilderna, och finner inget intressant. Med få undantag. Självklart finns det guldkorn, men de är oroväckande få och långt emellan.
Framöver antar jag att jag kommer få reaktioner för att jag inte själv bidragit till tråden, och då inte borde "klaga". Vill här förtydliga att jag inte klagar, bara ifrågasätter.
Har följt tråden av och till sen den startade. Iakttagande. Lägger märke till att det är hundratals bilder som är avlägsna, tagna som genom ett kikhål. Ingen närhet. Oftast är folk totalt omedvetna om att de bli tagna bilder av. Inget fel med det, oftast. Men, är det gatufoto det ni visar i tråden här?
Känns som att de flesta kastar upp en bild tagen utomhus, det kan vara på i princip vad som helst, och sedan stolt kallar sig gatufotografer. Vart är modet? Viljan till att utmana sig själv? Är det ingen som vågar ta del i vad som händer på gatan? Ingen som vågar ta bilder i en dialog?
Tyvärr så ögnar jag fort igenom bilderna, och finner inget intressant. Med få undantag. Självklart finns det guldkorn, men de är oroväckande få och långt emellan.
Framöver antar jag att jag kommer få reaktioner för att jag inte själv bidragit till tråden, och då inte borde "klaga". Vill här förtydliga att jag inte klagar, bara ifrågasätter.
Falkman
Aktiv medlem
Inte 17 kallar jag mig "stolt gatufotograf" Tror inte det är någon här som gjort det. Varför ska de som blir fotograferade vara medvetna om att de blir fotograferade? Att vara "gatufotgraf" kräver ett visst mått av mod, speciellt om man ska komma så "nära" som du påpekar. Jag är inte så mycket för att köra upp kameran i nyllet med mitt 12 mm på den jag fotograferar. Håller mig helst på lite avstånd. Det är ju när man kan ta en bild utan att personen/erna märker det man får bilder på roliga situationer. Tycker jag.
Benganbus
Aktiv medlem
Bra fundering...
Känslig fråga....!
Men det är klart, alla börjar väl litet trevande i sitt gatufuto...
Men håller med i stort...!
Ursäkta ni andra!
I Gatufoto måste man "våga" litet! (Tycker jag i alla fall)
Å andra sidan är det inte så farligt som många tror att våga litet.
Det är bara andra trevlig människor man fotograferar.
Och här gäller det som i all annan fotografi,
du bör vara nära,
fylla ut i bilden.
Men inte med teleobjektiv, DÅ KAN människor, eller motiven, känna sig osäkra varför man står på håll och fotograferar dom och kanske bli otrevliga...!?
Tips!
Titta på de länkar som finns i Poolen Gatofoto, titta hur HCB, Winogrand fotade, där finns massor av tips!
Och under de åren jag försökt "gatufota" så har jag aldrig mött någon som ogillat min fotografering, bara man gör det öppet, "som en turist", brukar jag säga!
Och vad gäller närhet,
om man använder vidvinkel, så måste man vara ganska nära, då hjälper objektivet till att skapa en närhet, och bilden får ofta automatiskt en närhet och ett djup!
Många bilder från gatan som jag ser och som kallas "gatufoto",
är nog mera en dokumentation av händelser på stan! Karnevaler osv, osv.
Och vad gäller tanken i gatufoto...
"Ta del, och dialog" tycker jag är en bra arbetsmodell!
/Bengan
pennywally
Aktiv medlem
Inte 17 kallar jag mig "stolt gatufotograf" Tror inte det är någon här som gjort det. Varför ska de som blir fotograferade vara medvetna om att de blir fotograferade? Att vara "gatufotgraf" kräver ett visst mått av mod, speciellt om man ska komma så "nära" som du påpekar. Jag är inte så mycket för att köra upp kameran i nyllet med mitt 12 mm på den jag fotograferar. Håller mig helst på lite avstånd. Det är ju när man kan ta en bild utan att personen/erna märker det man får bilder på roliga situationer. Tycker jag.
Jag menar inte att köra upp nån kamera i nyllet på någon, det lär väl knappast du eller "objektet" bli gladare av.. Jag menar, som Bengt säger, en närhet där man är ärlig med vad man jobbar med. Jag vill tro att det skulle resultera i ENORMT mycket intressantare bildmaterial i den här tråden.
Jag utmanar er alla att vara just det, ärliga och mer öppna. Prova!
Folk är garanterat mer misstänksamma om du står med tele på avstånd, än om du går liiite närmare.
Erik_N
Aktiv medlem
Kunde inte låta bli att citera vad Micke Berg skrivit i sin mycket läsvärda blogg (se http://www.mickebergphoto.com/blogg.htm den 13/8):
"Jag är gatufotograf. En gatufotografs viktigaste egenskap är att kunna vara en del av gatan, blend in, som man skulle säga på engelska. Att synas, men inte ses. Ibland är livet en röd jacka som guppar framför en på Skånegatan, en katt som smyger längs golvet, ett ögonkast i ögonvrån, en snöig trottoar, ett självporträtt på fyllan.
Allt det som översätter ens inre bild av livet i just den stunden. Att vara gatufotograf är att ge, ge, ge och sno i rätt ögonblick. Att vara trevlig, god, hygglig, men ytterst närvarande.
Det finns dom som säger att fotografer använder kameran som skydd. Bullshit, bra fotografer använder kameran för att nå in, fördjupa, ge och ta. Kameran är hjärtats förlängning, kukens hyggliga brorsa och kärlekens konservöppnare. Tro inget annat.
I dåliga stunder, riktigt dåliga stunder, är den bara en jävla mackapär som det står Nikon på.Men då, då är det riktigt jävla illa."
"Jag är gatufotograf. En gatufotografs viktigaste egenskap är att kunna vara en del av gatan, blend in, som man skulle säga på engelska. Att synas, men inte ses. Ibland är livet en röd jacka som guppar framför en på Skånegatan, en katt som smyger längs golvet, ett ögonkast i ögonvrån, en snöig trottoar, ett självporträtt på fyllan.
Allt det som översätter ens inre bild av livet i just den stunden. Att vara gatufotograf är att ge, ge, ge och sno i rätt ögonblick. Att vara trevlig, god, hygglig, men ytterst närvarande.
Det finns dom som säger att fotografer använder kameran som skydd. Bullshit, bra fotografer använder kameran för att nå in, fördjupa, ge och ta. Kameran är hjärtats förlängning, kukens hyggliga brorsa och kärlekens konservöppnare. Tro inget annat.
I dåliga stunder, riktigt dåliga stunder, är den bara en jävla mackapär som det står Nikon på.Men då, då är det riktigt jävla illa."
Benganbus
Aktiv medlem
Kunde inte låta bli att citera vad Micke Berg skrivit i sin mycket läsvärda blogg (se http://www.mickebergphoto.com/blogg.htm den 13/8):
Nu e ju Micke litet speciell!
Å litet ungdomligt språkbruk har han, trots åldern!
Men det ligger nog ändå liiitet i det han säger!
Mycket av att vara sk "gatufotograf" är ändå att "leva med kameran".
Du kan inte säga: "På söndag, kan vi inte köra litet gatufo på plattan?"
Så funkar inte gatufoto,
möjligen stadsdokumentärfoto!
Och så måste man ha en bra och lättburen kamera, helst en M Leica! Skämt, skämt bara!!!
Men i alla fall en kamera som du kan ha med dig nästan jämt,
och som är "startberedd!"
Nå'n slags praktisk kompaktkamera alltså!
Se'n är det så här,
det kan gå dagar utan att nå't dyker upp....
Och se'n kommer allt på en gång!!
Oh försvinner lika fort!!
Men gatufoto är inte så svårt, man måste ge det litet tid bara,
å vara avspänd, gå en skön fotopromenad, även om det inte blir några bilder!
Och ju mer du går "på sta'n" (och fotar) ju mer avdramatiserar du det hela
Man skall gå och turista på nå't sätt!
Och du träffar trevliga människor!!
Så ibland blir det inte så många bilder, för du träffar nå'n att prata med i stället.
Hur som helst, ta det lugnt, stressa inte fram bilderna, för det funkar inte!
(Och kolla gärna på dom gamla gubbarnas bilder, HCB, Winogrand, Micke Berg
osv!)
/Bengan
Ps.
Tar chansen att visa några egna bilder
som kommit till i samband med en pratstunder...
Kanske inte "renodlad gatufoto" men i alla fall!
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/284468.htm
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/549688.htm
Här viskade jag till killen som vaktade...Jag tar en bild!"
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1288548.htm
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/420365.htm
Senast ändrad:
Benganbus
Aktiv medlem
Bra med diskussion om gatufoto mellan mer eller mindre bra bilder.
Då frågar jag är detta gatufoto?
Eva Dahlgren på Medis tidigare idag.
Allt finns i betraktarens ögon Lasse...
Å inget är rätt eller fel vad gäller smak..
Jag tycker,
alltså det är bara vad jag tycker
jag tycker att det är ett kändisfoto.....
Men nära taget, det gillar jag!
Å andra sidan har jag sett ett foto taget av Robert Doisneau på han Sartre,
det kanske också är ett kändisfoto!
Mvh Bengan
jido
Aktiv medlem
Bra med diskussion om gatufoto mellan mer eller mindre bra bilder.
Då frågar jag är detta gatufoto?
Eva Dahlgren på Medis tidigare idag.
Om vi struntar i att det är en kändis så har väl bilden tillräckligt med attribut för att kvala in som gatufoto. Dock saknar jag den viktigaste ingrediensen - att det händer något
Här har ni en från mig att fundera över. Jag tycker den närmar sig porträttet, men tack vara mannen i bakgrunden blir det gatufoto.
Vad tycker ni?
Bilagor
Lasse H
Aktiv medlem
Om vi struntar i att det är en kändis så har väl bilden tillräckligt med attribut för att kvala in som gatufoto. Dock saknar jag den viktigaste ingrediensen - att det händer något
Här har ni en från mig att fundera över. Jag tycker den närmar sig porträttet, men tack vara mannen i bakgrunden blir det gatufoto.
Vad tycker ni?
Naturligtvis var det meningen att min bild skulle bedömas utifrån om det var ett gatufoto eller inte helt oavsett vem som var med på bilden.
Jag tycker dock själv att det är gatufoto med en liten extra knorr eftersom det är en kändis med.
Din bild är bra Jimmy, den har flera huvudpersoner och är därför ej porträtt i alla fall, snarare gatufoto
Lasse H
Aktiv medlem
Allt finns i betraktarens ögon Lasse...
Å inget är rätt eller fel vad gäller smak..
Ja, det är sant även om det ju inom varje genre finns givna regler att följa eller bryta mot...
mackan
Aktiv medlem
Gatufoto är roligt och folk gör så gott de kan!
Att efterlysa och förespråka är ju lite gran att tala om att man är missnöjd och eller kanske rent av en försiktig strategi att lyfta fram sig själv.
Nivån och ribban här på sidan är där den ligger. Men om man nu har ambition att förändra i strävan att förbättra så skulle man kunna ge handfasta tips till fotograferna i ämnet som man vet kan förbättra bildskapandet och modet!
Som tex Björkbom ovan..
//M som också är lite snacksugen
Att efterlysa och förespråka är ju lite gran att tala om att man är missnöjd och eller kanske rent av en försiktig strategi att lyfta fram sig själv.
Nivån och ribban här på sidan är där den ligger. Men om man nu har ambition att förändra i strävan att förbättra så skulle man kunna ge handfasta tips till fotograferna i ämnet som man vet kan förbättra bildskapandet och modet!
Som tex Björkbom ovan..
Benganbus
Aktiv medlem
Som tex Björkbom ovan..
Jag e också litet snacksugen...
Å så har jag funderat, å det är väl bara bra!
Vad gäller gatufoto alltså!
Altså,
vad för typ av bild tycker jag själv om i gatufoto?
Har bläddrat i några böcker (Fotoböcker är också bra att ha!)
Kollat på några idolers foton, (Inte på Micke Bergs denna gång, ursäkta mig Micke!)
utan på klassikerna, ni har ju flera gatufotografer i ingressen till Gatufotopoolen!
En bra och intressant gatufotobild (är för mig) litet surrealistiskt, har nå't mystiskt i sig, något avvikande, kanske tragiskt, kanske existensiellt, men kan även vara humoristiskt, som gör att man måste titta litet extra på bilden, fundera på vad man ser, trots att bilden i första blicken ser ganska "vanlig" ut...
Och allt detta lagt i en bra och spännande komposition...
Ok, å då träna gatufoto, hur göra!?
Jag tycker om att återvända till "bra" fotoplatser.
Och då känns inte platsen helt ny för mig, utan jag känner mig litet hemma/trygg där.
Många gånger kan själva platsen vara en bra inramning för en bild,
och kommer det några människor, eller händer det nå't, så kan det bli en bra totalbild!
Så här har dom riktiga grabbarna också jobbat till och från!
HCB, Strömholm mfl.
Ok, nu är den här "gatufototipstekniken" inget man absolut måste följa för att ta bra bilder på stan'n, alla har sina tekniker,
men varför inte pröva!?
Å jag själv har en förkärlek till Slussen i Stockholm, och där nere vid Saltsjöbadstågen!
Känner mig hemma där, då tycker jag det är lättare att fota även om det är mycket folk!
Men som sagt,
det viktiga är att inte jaga bilderna, att inte känna tvång att "leverera" varje dag,
det skall kännas kul, vara avspänt att gatufotografera!
Så tror jag i alla fall!
/Bengan
Ps.
Ingen "ren gatufotobild", men från Slussen i alla fall!
http://www.fotosidan.se/pools/view/6439/1384684.htm
Å här e litet fler gatufotoslussenbilder!
Ett miniprojekt kan man kanske kalla det!
Och ha små projekt, "gatufotoprojekt" kan också vara bra!
http://www.fotosidan.se/blogs/straightphotography/18912.htm
HooX
Avslutat medlemskap
Jag försöker med en variant på gatufoto för å se reaktionerna
Tänkte att den var som en variant av denna http://www.fotosidan.se/cldocpart/22239.jpg?m=1.
fast med en bil istället för tåget
Tänkte att den var som en variant av denna http://www.fotosidan.se/cldocpart/22239.jpg?m=1.
fast med en bil istället för tåget
Bilagor