Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gatufoto

Produkter
(logga in för att koppla)
En liten fråga, ny på gatufoto.

Ni som tar svartvita foto, ställer ni in kameran på sv eller ändrar ni det i datorn?

Re: En liten fråga, ny på gatufoto.

doris34 skrev:
Ni som tar svartvita foto, ställer ni in kameran på sv eller ändrar ni det i datorn?

Gör man konverteringen i datorn har man maximal kontroll över slutresultatet samt ett antal olika konverteringsmetoder till sitt förfogande, varje metod har sina för och nackdelar och påverkar också i viss mån slutresultatet.

Tar man bilden med S/V i RAW får man ju redan i kameran en idé om slutresultatet men man har ändå kvar möjligheten att göra bilden i färg och då via färgbilden via olika konverteringsmetoder stora möjligheter att styra det S/V slutresultatet.

Jag konverterar mina i datorn ...

Re: En liten fråga, ny på gatufoto.

doris34 skrev:

Jag ändrar i datorn (photoshop) vilket ger mig bäst kontroll över resultatet.
Finns många olika metoder att göra detta i photoshop men en av favoriterna är "channel mixer"

Händerna i hår på plattan igår :)

Bilagor

• 2990-händer-i-håret-plattan-50k.jpg
    2990-händer-i-håret-plattan-50k.jpg
    39.4 KB · Visningar: 520
Det här med gatufoto verkar kul och jag tror att den här bilden platsar här. Gatan hade varit avspärrad hela dagen för inspelning av scener till filmen 'Män som hatar kvinnor' och nu höll de på att ta bort alla avspärrningsgrunkor.

Bilagor

• img_5020.jpg
    img_5020.jpg
    97.9 KB · Visningar: 340
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar