Annons

Gatufoto

Produkter
(logga in för att koppla)
För 50 år sedan tillbringade en mycket ung stockholmsfotograf,
Gunnar Smoliansky,
en timme på Stureplan med sin nya Leica.

Under timmen som gick lyckades han gestalta dåtidens människor i vardagen.
Människor som väntade på spårvagnar eller möten eller som bara var på väg.....

Utställningen fanns i Plan Ett på Birger Jarlsg. 32 i Stockholm någon månad 2006....

Genom dessa och liknande bilder,
så speglas begreppet "Gatufoto" i sitt "bildkonstnärliga" begrepp....
 

Bilagor

  • utställning2f.jpg
    utställning2f.jpg
    56 KB · Visningar: 328
Re: Monica

Sans skrev:
Bra jobbat, Monica! Gillade särskilt månpromenaden med sin snygga komposition! Hur länge fick du regissera killen tills han gick rätt? ;o)

Han var snäll och gjorde rätt på en gång. ;-)
Andra var mer motsträviga. :)))
 

Bilagor

  • missade.jpg
    missade.jpg
    58.4 KB · Visningar: 319
Ursäkta!!
Skulle visat denna bild för dryga månaden sedan...

Alltså,
Musiktomtar i Söderhallarna, Stockholm.
 

Bilagor

  • nu ere julf.jpg
    nu ere julf.jpg
    57.3 KB · Visningar: 284
Benganbus skrev:
För 50 år sedan tillbringade en mycket ung stockholmsfotograf,
Gunnar Smoliansky,
en timme på Stureplan med sin nya Leica.

Under timmen som gick lyckades han gestalta dåtidens människor i vardagen.
Människor som väntade på spårvagnar eller möten eller som bara var på väg.....

Utställningen fanns i Plan Ett på Birger Jarlsg. 32 i Stockholm någon månad 2006....

Genom dessa och liknande bilder,
så speglas begreppet "Gatufoto" i sitt "bildkonstnärliga" begrepp....

Gunnar Smolianskys utställning skulle vara riktigt kul för mig att se, jag har bara sett bilderna i bokform. Inspirerad av Gunnars Stureplansbilder tillbringade jag en timma på Drottninggatan i november 1994, denna timmas gatufotande resulterade i utställningen "Main Street Symphony" som visades på Kulturhuset i Jönköping 1995 och på Södra Vätterbygdens folkhögskola 1996.

Men jag hade inte någon ny Leica att tillgå, snarare en gammal hederlig manuell Konica T3 med 16 mm & 40 mm, kameran var laddad med Tri-X och givetvis så syftade jag ljuset.
 
Chasid skrev:
Gunnar Smolianskys utställning skulle vara riktigt kul för mig att se, jag har bara sett bilderna i bokform. Inspirerad av Gunnars Stureplansbilder tillbringade jag en timma på Drottninggatan i november 1994, denna timmas gatufotande resulterade i utställningen "Main Street Symphony" som visades på Kulturhuset i Jönköping 1995 och på Södra Vätterbygdens folkhögskola 1996.

Men jag hade inte någon ny Leica att tillgå, snarare en gammal hederlig manuell Konica T3 med 16 mm & 40 mm, kameran var laddad med Tri-X och givetvis så syftade jag ljuset.


Nu börjar det hända spännande saker!! :)
Var/hur får man se dina bilder???
/Bengan


Ps. Krister Kleréus har gjort nå't liknande! :)
http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=146037
 
Benganbus skrev:
Nu börjar det hända spännande saker!! :)
Var/hur får man se dina bilder???
/Bengan


Ps. Krister Kleréus har gjort nå't liknande! :)
http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=146037

Jag har haft lite problem med övergången från negativ till dator med bilderna, trots tillgång till en mycket, mycket bra och dyr scanner...
Men jag ska göra ett nytt försök framåt våren med en enklare scanner som ska vara bättre på att återge de olika nyanserna av grått men tyvärr på bekostnad av att den inte är lika bra på att återge det vackra kornet...

...Men när problemen är överbryggda så lägger jag upp en liten utställning här på Fotosidan!

Ps: Om jag inte minns fel fanns ett urval av bilderna även med på en samlingsutställning i Mainz 1996 och i Dijon 1997.
 
Chasid skrev:
Jag har haft lite problem med övergången från negativ till dator med bilderna, trots tillgång till en mycket, mycket bra och dyr scanner...
Men jag ska göra ett nytt försök framåt våren med en enklare scanner som ska vara bättre på att återge de olika nyanserna av grått men tyvärr på bekostnad av att den inte är lika bra på att återge det vackra kornet...

...Men när problemen är överbryggda så lägger jag upp en liten utställning här på Fotosidan!

Ps: Om jag inte minns fel fanns ett urval av bilderna även med på en samlingsutställning i Mainz 1996 och i Dijon 1997.

Låter spännande!
Vi väntar!!
/Bengan
 
Ser ju ut som Paggan som filosoferar över vad som gick snett, kanske synar en gammal budget...
/ Gustav

Lasse H skrev:
..en ensam konstnär sitter på en trappa på Riddarholmen och skissar i sitt block..

...jag skissar en bild i mitt huvud, lyfter kameran och knäpper....
 
Efter en eftermiddagsfika på gatufotofiket Puck, går Affe och jag på Hornsgatspuckeln mot Mariatorget.
Vi passerar ett gallerifönster,
som är immigt!! ;)
Klart att vi går in! :)

Det inne försigår en presentation av en väggbildhängare, vad vi förstår.
Fullt av bilder på väggarna, samt en massa mingel!
Vi får en information av en trevlig kille, kollar litet, samt tar självklart några bilder.

Här kommer några av bilderna jag hittade på en nyframkallad dia-rulle i går...
Nikon F3, Bl. 2,8 på en 28 mm!! :)
Och 100 ASA! :)
 

Bilagor

  • hornsg2f.jpg
    hornsg2f.jpg
    51.4 KB · Visningar: 272
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.