Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gatufoto

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Digital mätsökarkamera

Sans skrev:
Är en digital mätsökarkamera något att satsa på?
Hur blir detaljer, färger, bokeh etc med en sån?

Svaret är nog ja, åtm med tanke på gatufoto.
Jag har kunnat öva på gatufoto på ett helt annat sätt (dvs utan att behöva "slösa" värdefull film).

Nu finns det dock bara två modeller, Leica M8 och Epson RD. Leican är ju rätt dyr och Epsonen har sina problem (vissa rapportera om mätsökarprobl o sånt), men jag har varit mycket nöjd med Epsonen.

Sensorn i Epsonen är väl av samma kaliber som D70 och D100. Men objektiven är helt andra. Det finns ett ENORMT utbud av dem. Och bokehn från tex en Jupiter-3 50/1.5 från 1960 (till ett pris av 50-70 euro) är i mitt tycke mycket tilltalande!

I jämförelse med en DSLR är dessa små och tysta. Och när man vant sig vid sökaren på en mätsökare så känns en DSLR-sökare ngt, ja ngt, si-så-där.

Och ... hehe!!! crop faktorn på 1,5 stör inte mig! Hellre det än en tex 5D med EF 24-70mm f/2.8L. Så modig är inte jag att jag med en sån maskin skulle känna mig tillfreds på stan sas.

Och när mätsökarna och objektiven är så små så kan man ha av dem båda i väskan! Och massor med FILM!

Du kan titta lite bland med mina bilder så ser du ngr ex.
Andra ex finns här:
http://www.epsonrd1.co.uk/portfolio/index.html
 
Jag vet Torbjörn, det är inte kameran det hänger på!

Det är dom som inte kan lära om.... ;)

Så jag fortsätter att vänta..
ett tag till i alla fall...
Hoppas ändå på en RIKTIG digital mätsökarkamera, med fullformatsensor till sist!
Annars måste väl även jag... Suck!! :(

Men fortsätter!
Att hålla ut, med min litet äldre,
men väl fungerande M Leica...

Kör fn mest med höftskott,
lättast så.
För sökaren är väl litet sisådär....... :)
 

Bilagor

  • leica m3f.jpg
    leica m3f.jpg
    52.4 KB · Visningar: 225
Senast ändrad:
Benganbus skrev:
Jag vet Torbjörn, det är inte kameran det hänger på!

Det är dom som inte kan lära om.... ;)

Så jag fortsätter att vänta..
ett tag till i alla fall...
Hoppas på På en RIKTIG digital mätsökarkamera, med fullformatsensor!
Annars måste väl även jag...

Men fortsätter, håller ut, med min litet äldre,
men väl fungerande M Leica...

Kör fn mest med höftskott,
lättast så.
För sökaren är väl litet sisådär....... :)

HEHA! den är ju vacker på sitt sätt! Men om tiderna fungerar så är det ju fint!

Men tänkt, på Epsonen så får man ju "ta fram filmen" också! En del önskade att M8:an skulle ha den funktionen, men nej.

Nu börjar listan på film ta form. Det skall nog testas med Adox, Foma och lite Classic Pan. Classic Pan 400 lär har riktigt bra med korn ...
 
davor skrev:
Är inte ADOX samma som Efke, eller är jag ute och cyklar?

Det skall det vara idag ja.

Från Adox sida (efke är väl de första):

ADOX CHS films (cubiy-crystal, heterodisperse, single layer) are still made acording to the recipes form the 1950ies and are coated slowly on a historic dip and dunk machine.

This gives them their special charakter which cannot be achieved by fast modern spray-coating machines and also enables us to porduce micro lots of only 10 000 films at a time.
This way we can keep exotic films like CHS 25 and CHS 50 in constant and fresh production.

ADOX CHM films (cubiy-crystal, heterodisperse, multilayer) are modern multi layer stabilised films coated for ADOX by Ilford.

ADOX CMS 20 (cubiy-crystal, monodisperse, single layer) is the highest resolving film in the world and can capture up to 800 l/mm in technical photography.
Together with ADOTECH developer it achieves a full tonal separation and up to 300 l/mm, which still exeeds the resolution all lenses available (except for scientific and NASA-space lenses).

ADOX ORTHO 25 Orthochromatic films for a slightly different view on the world.
 
Jag var bara tvungen att skriva och säga att vilken enorm inspiration och glädje jag får när jag ser på era bilder.
Älskar sv/v och gatufoto verkar vara som gjort för det. Det blir en helt annan känsla som inte direkt går att beskriva. Nu blir jag nästan lyrisk.

Tack för att ni laddar upp bilder hit!

/Jocke H
 
TBStoor skrev:
HEHA! den är ju vacker på sitt sätt! Men om tiderna fungerar så är det ju fint!........


Jäpp, slutaren funkar!!
Å tiderna funkar! :)

Det är bara en liten hake...
Den lilla skivan med tidsmarkeringarna är ju borta, så man får syfta efter skruvhålet!

Men annars,
inga problem bortsett från ett ev sökarbehov!?

/B
 
Sent svar till Bengt

Benganbus skrev:
"Allt finns i betraktarens öga...." ;)
Tiden, rummet, ljusfarten och då även bilden... ;)

Undomar, ni är så hetsiga!
Bilder kommer! :)

Men måste ju först bestämma mig för vilken kamera jag skall använda! ;)
Eller hur Torbjörn? :)

Och,aktuell bildrapport!
Har nyss lämnat min Classe-film till den lokalamobiltelefonbutikenmedframkallningsmaskinockså...
Nice Color, Made in japan!
Framkallaren hade inte sett denna film förut! :)
Men han tyckte priset,
13:- rullen,
var onödigt lågt, då han själv säljer film! ;)

Rapport kommer om denna folkliga "Retrogradgatufotofilm!" :)

Och aficionados, tills jag får in nå'n aktuell bild,
kolla gärna på mina gamla bilder så länge! ;)
/Bengan
http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=60740

Jadu Bengt. "Ungdomar hetsiga".. Jag är varken ung (50 fyllda) eller hetsig. Eftersom det inte var någon ;-) efter som det brukar när du skrivit något så är det väl så du menar?

Jag vidhåller att tråden spårat ur för länge sedan med allt teknik/kamerasnack som kanske endast några få? av er tycker är intressant. Jag såg fram emot en bildtråd för att utveckla mitt gatufoto-seende med många fina bilder att ta lärdom av, och genom att själv lägga upp bilder. Heders till alla fina bilder som redan finns. Naturligtvis även dina Bengt.

Visst, det finns en pool för detta men i forumform är det mer direkt och tråden Lasse startade får ses som ett bra komplement i att snabbt lägga upp bilder och ge varandra kommentarer. Poolen är begränsad i den formen.

Jag har nu slutat att lägga upp bilder här då dessa snabbt försvinner i allt Leica hit- Bessa dit snack.

Om du läser vad Lasse-H skrev i sitt första inlägg, om sin intention med denna tråd så är det väl bilder det ska handla om?
 
Re: Sent svar till Bengt

Falkman skrev:
Jadu Bengt. "Ungdomar hetsiga".. Jag är varken ung (50 fyllda) eller hetsig. Eftersom det inte var någon ;-) efter som det brukar när du skrivit något så är det väl så du menar?

Jag vidhåller att tråden spårat ur för länge sedan med allt teknik/kamerasnack som kanske endast några få? av er tycker är intressant. Jag såg fram emot en bildtråd för att utveckla mitt gatufoto-seende med många fina bilder att ta lärdom av, och genom att själv lägga upp bilder. Heders till alla fina bilder som redan finns. Naturligtvis även dina Bengt.

Visst, det finns en pool för detta men i forumform är det mer direkt och tråden Lasse startade får ses som ett bra komplement i att snabbt lägga upp bilder och ge varandra kommentarer. Poolen är begränsad i den formen.

Jag har nu slutat att lägga upp bilder här då dessa snabbt försvinner i allt Leica hit- Bessa dit snack.

Om du läser vad Lasse-H skrev i sitt första inlägg, om sin intention med denna tråd så är det väl bilder det ska handla om?

Hej Sven

Inget illa menat med hetsiga ungdomar ;)
brukar kalla de flesta så... ;)
Klart att det alltid e en liten chansning,
men ofta är jag nååågot äldre än de flesta här på FS! :)
Jag är född 1940 :)

Och min förhoppning då är ju att de flesta skall känna sig litet "hetsigt yngre" i sinnet vid mina "föryngringspåhopp"!! ;)


Och att tråden har spårat ur..!?
Tråkigt att du tycker så...
Hoppas inte alla tycker så??

Men det känns inte så...


Och det är väl det som är finessen med hela livet,
att alla kan vi tycka olika,
både vad gäller trådar och bildsmak och annat!! ;)

Som vår vän Albert (nästan) sade: Allt finns i betraktarens öga! ;)
Skönheten, tiden, smaken och ljusfarten! ;)

Och att utveckla sitt gatufotobildseende.....
Tänk om jag kunde svara nå't klokt på det Sven...! ;)

Tror att nyfikenhet, vilja, intresse är bra förutsättningar....
Så tycker jag det känns för mig i alla fall!?

Tar tex ofta pendeltåget in till stan för att "öva" mig mera i gatufoto.....
Man blir aldrig nöjd! ;)


Och jag tycker du skall komma igen med bilder Sven :)

In med några bilder och pressa undan litet av Leica-Bessa snacket! ;)

För ju fler som lägger in sina bildberättelser,
ju mer "riktigt" gatufoto blir det ju i gatufototråden! :)

Mvh Bengan
 
Senast ändrad:
Är det inte så att trådarna generellt spårar ut förr eller senare.

Men är det farligt. Är det inte en utveckling i sig. Inget är ju statiskt. Som vi så många gånger på alla kurser har fått lära oss "att det enda bestående är den ständiga utvecklingen".

Och kanske hellre en lång, levande tråd, än en kort och död. Länge leve bilden (och kameran).

Och man kan väl också ställa frågan, om huruvida den som startat tråden äger den. Äger vi inte alla en del av det andliga och bildliga kapital som vi investerat i den. Den som inte bidrar äger väl inget i sig. Han äger högst sin tystnad. Ett tungt ansvar som man inte kan dela. Tja, en frågeställning som kanske förtjänar sin egen tråd och andra råd.

Det att vi lite diskuterar kameror och mätsökare är väl inte så farligt. En mätsökare är ju helt klart traditionellt starkt förknippad med gatufoto. Är det inte fint att vi kan hålla den traditionen vaken och livskraftig i dessa spegelreflexiska och kompaktdigi- samt mellanformatsbejakande tider. Det finns ju yrbollar som planerar att använda mellanformat till gatufoto (bara nu den där säljaren skulle få paketet till posten. Pengarna är ju deponerade redan. Irriterande).

MEN MEN.
Jag tror att det upplevda problemet med denna tråd de facto INTE har sina rötter i det sk kamerasnacket. Jag tror att orsaken till att man eventuellt upplever tråden som icke-bild-uppladdnings-stimulerande vilar i det faktum att gatufotobilder generellt får lite feedback och kommentarer över-huvud-taget. Titta på bilderna i poolen. 1-4 comments i snitt per bild? I detta sammanhang kan man väl bara tröttsamt och resignerande och med avund konstatera att de som gärna fotar frysande och fattiga damer (dom har ofta inte råd med kläder) i studio och på stranden och på bilar och i rivningskåkar måste utvecklas på fotosidan något enormt, ehuru de får kommentarer så att det skulle kunna dela med sig åt de nyttiga idioter som gärna fotar vardaglig realism från urban miljö som dokument och gåva för kommande generationer.

(OCH jag tror inte att bilderna får mera comments i tråden. Bilderna är ju ganska små och länkar till bilderna är lite krånliga och oinbjudande ur comment synvinkel.

MEN MEN MEN. Möjligheten i denna - just denna - tråd till spontant kamera- och fotografiliv genom att ladda upp bilder, genom att commentera dem, genom att låta bli att commentera dem, genom att titta på dem och då och då också genom att utbyta tankar och slå fast faktum om utrustning och kameraväskeinnehåll, är ju underbar.

Vi kan utveckla klimatet i tråden. Vi kan se till att det i tråden finns rum. Att det är högt till tak och långt mellan väggarna.

Det skulle var synd att se den död. Länge leve bilden (och kameran).

Bilden och kameran.

Och vi.
 
Och jag får inspiration i Slussen...! :)

Slussen i Stockholm, och hur länge finns det kvar i sin nuvarande form...
Så det gäller att fotografera!

Det är inte bara spännande gångar, och människor,
det finns spännade verksamheter fördolda bakom hemliga dörrar...;)

Jag vet inte om det är någon verksamhet här längre, men Manometerfabriken har legat länge i Slussen...
Minst sedan 1935...

Och så kommer den "moderna konsten" krypande och smygande fram på allas våra "offentliga ytor"....

Ps. Tack Torbjörn! ;) :)
"....idioter som gärna fotar vardaglig realism från urban miljö som dokument och gåva för kommande generationer".
 

Bilagor

  • sluss1f.jpg
    sluss1f.jpg
    56.5 KB · Visningar: 250
Å så en annan slags Slussbild... :)

Har ni sett den förut kanske!? ;)

Men,
det här är Slussen under marken, med alla spännande gångar...
Och det lockar ju såklart till att ta bilder!

Tror jag har någon/några likande bilder från 1960-talet!
Visst utvecklas man som fotograf!! ;)


Ps. Åså, kan jag väl, när jag kommer ihåg det, berätta litet om tanken med den här bilden... :)

Ville dela upp bilden i en mörk del/ljus del.

Å så vänta in en människa....

Och tyckte/trodde att vätskan i förgrunden skulle synas mer/bättre än vad den gör nu! ;)

Så va nog hela tanken med bilden! :)
 

Bilagor

  • sluss3f.jpg
    sluss3f.jpg
    57.2 KB · Visningar: 243
Senast ändrad:
Med risk för att ...

Men ironiskt nog, kom det ett brev i dag från USA med nya kläder ...

Otestad camera, men kanske en rulle Neopan 1600 skulle sitta fint. Det snöar här i Åbo för fullt.

Och det var så synd att det var så mörkt i Stockholm vid mitt besök. Vi var nära slussen på ett mycket trevligt ställe, under Gondolen, med några glas fin och en Jupiter-3.

Mvh, en nyttig idiot, hehe!
 

Bilagor

  • _c181650.jpg
    _c181650.jpg
    63.4 KB · Visningar: 234
Åter till bilder: Möte i natten.

(Även om kameradiskussionerna inte stör mig det minsta.. - fast ehhrm jag är nog en av de skyldiga..)

/Anders
 

Bilagor

  • img_2410.cr2.micro.jpg
    img_2410.cr2.micro.jpg
    37.8 KB · Visningar: 224
Peter Henry Emerson ja :)

Emerson står som en skiljelinje/vattendelare inom fotografin....

Nutida betraktare kan väl undra vad en 1800-tals fotograf har med oss att göra på 2000-talet.

Sannolikt mer än vad de flesta anar,
just för Vi fortfarande tar bilder,
eller hur!? ;)

I fotografins barndom, så fanns det även då diskussioner tex om fotografi var konst! ;):)

De tongivande fotograferna ville skilja sig från "amatörernas" vanliga bildknäppande genom att beskriva sitt konstnärskap som stor konst,
som Picture-Making!

Genom att "bygga sina bilder", ofta i atelje´, både inom och utomhus, bla genom att först skissa upp bilden i blyerts,
sedan bygga upp motiven, och sedan efter framkallningen kopierade man ofta bilden från flera negativ/lager, och kunde sedan visa upp sitt stora "konstnärsskap!"
Man skapade bilder!
Man skapade stor konst!

I hela Europa lästes läroböcker om detta bildskapande,
med balanserad komposition, viktiga linjer som måste finnas i bilden, med "ett gyllene snitt" osv, osv......

Att bara ta en bild,
nej så enkelt är det inte kära amatörer, detta är mycket svårare,
här gäller det att "skapa" en bild, ett konstverk!!

Då kom Emerson in i bilden. Han gav ut en stridsskrift, där han fördömde "Bildbyggar-skolan"....
Han övertygade ett stort antal fotografer om att byta kurs.
Han startade en "folklivskildringstrend".

Men även här kom snart "bildbyggandet" tillbaka in i fotografin igen.
Den sk "konstnärliga fotografin" började igen fira orgier i "själfullhet",
men nu i dokumentär/folklivsskildringsanda...

Så Emersson tog ett djup andetag igen, och skrev: Vid mina sinnens fulla bruk avsvär jag mig mina tidigare åsikter....!"

Och Emerson står som en korsväg för fotografin,
bla mellan det man kan kalla "Picture-Making" och "Picture-Taking" :)

Konstigare än så här va det nog inte! ;) :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.