Annons

Gatufoto för nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Digitalkompakt för gatufoto?

Dimage7d skrev:
Finns det någon bra digitalkompakt som skulle vara lämplig för gatufoto?
Med lite vidvinkel, gärna fast, tyst, diskret.

Ricoh GR digital kanske? Det verkar ju vara en smakfull liten kamera. Problemet med de digitalkompakter jag använt har dock varit att de är för långsamma och att de ger för mycket brus på högre känsligheter. Men har man bara ljuset så visst går det, men lite mer begränsad är man.

/D
 
Re: Re: Digitalkompakt för gatufoto?

dJb skrev:
Ricoh GR digital kanske? Det verkar ju vara en smakfull liten kamera. Problemet med de digitalkompakter jag använt har dock varit att de är för långsamma och att de ger för mycket brus på högre känsligheter. Men har man bara ljuset så visst går det, men lite mer begränsad är man.

/D



Har också kollat runt litet för att hitta en gatufoto-digital....men icke!

Allt är ju en smaksak,
men jag vill ha möjlighet att ställa in avståndet manuellt på tex 5 meter,
och sedan SE skärpedjupet lätt...
Den funktionen har jag ännu inte sett på nå'n digital än..!?

Se'n får kameran inte vara för liten, storlek som en Bessa 2 kanske?

OCH, fast optik!
Motsvarande en normal 35:a eller 28:a.
/B
 
Re: Digitalkompakt för gatufoto?

Dimage7d skrev:
Finns det någon bra digitalkompakt som skulle vara lämplig för gatufoto?
Med lite vidvinkel, gärna fast, tyst, diskret.


Tips! ;)
Inte digital, men kompakt! ;)

Har kört en rulle Tri-X på Söder/Slussen i dag med min "nya" kompakt! ;)
I Söderhallarna och Saltsjöbanan, det snöade mindre där! ;)

Kameran, den e litet begränsad, med tider och så'nt, ingen avståndsmätare, men allt är en utmaning!!

Tyst är den i alla fall! )
Diskret....nja.. ;)

Skall framkalla i kväll! :)

/B

Ps. Här e den http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=5548
 
Re: Re: Re: Digitalkompakt för gatufoto?

Benganbus skrev:
Har också kollat runt litet för att hitta en gatufoto-digital....men icke!

/B

Contax U4R (om du hittar en) eller Nikon Coolpix S4. Ingen fyller de krav du skrev upp, men de är perfekta för semi-diskret gatufoto. Optiken sitter på högkant, så man kan titta ner i sökaren och ta bilder i höfthöjd som på t.ex. äldre Hasselbladare.
 
Re: Re: Re: Re: Digitalkompakt för gatufoto?

paco skrev:
Contax U4R (om du hittar en) eller Nikon Coolpix S4. Ingen fyller de krav du skrev upp, men de är perfekta för semi-diskret gatufoto. Optiken sitter på högkant, så man kan titta ner i sökaren och ta bilder i höfthöjd som på t.ex. äldre Hasselbladare.


Coolpix känner jag igen,
har nog tittat på den..
men så är det hyperfokalen! ;)

Är det bara jag som fotar mycket med hyperfokal då jag har normal/vidvinkel-objektiv på?

Och jag gör det inte bara i gatufoto,
utan nästan hela tiden (i dagsljus)

Varför stå och ställa in skärpa, när det inte behövs??

/B
 
Re: Re: Re: Re: Re: Digitalkompakt för gatufoto?

Benganbus skrev:
Coolpix känner jag igen,
har nog tittat på den..
men så är det hyperfokalen! ;)

Är det bara jag som fotar mycket med hyperfokal då jag har normal/vidvinkel-objektiv på?
/B

Jag gör det oftast med bessan när jag vill vara snabb. Men det beror också på situationen. Ibland vill man ju ha större kontroll på skärpedjupet.
 
arnenym skrev:
ursäkta ett dumhuve som mig, men vad är hyperfokal?


Här finns nog inga dumhuven!!

Här finns bara nyfikna fotografer.. :)

Och den som inte frågar,
han får inget veta! ;) :)

Tex, bländare 8, då sätter jag avståndet på 35:an på 5 meter.
Då har jag en "skarp bild" mellan 2,5 meter til nästan oändligt.

Alltså, de e bare å rikta och trycka! :)


B)

Ps. Du verkar redan ha fått en del länkar.

Och vad gäller tidiga Nikon, (F, F2, F3 och deras gluggar) så lade Nikon olikfärgade streck i stället för siffror på gluggarna....
Suck!
Hur lätt är det att läsa dom här strecken/färgerna fort!!?? :(
 
Senast ändrad:
Benganbus skrev:
Här finns nog inga dumhuven!!

Här finns bara nyfikna fotografer.. :)

Och den som inte frågar,
han får inget veta! ;) :)

Tex, bländare 8, då sätter jag avståndet på 35:an på 5 meter.
Då har jag en "skarp bild" mellan 2,5 meter til nästan oändligt.

Alltså, de e bare å rikta och trycka! :)


B)

Ps. Du verkar redan ha fått en del länkar.

Och vad gäller tidiga Nikon, (F, F2, F3 och deras gluggar) så lade Nikon olikfärgade streck i stället för siffror på gluggarna....
Suck!
Hur lätt är det att läsa dom här strecken/färgerna fort!!?? :(

Jag tog fram min gamla Canon ftb och kollade lite!
Nu blev jag ju sugen på att köpa några Tri-x rullar och gå ut och försöka.
 
Måste bara provocera lite!
Varför tittar alla bakåt på det som var bra på dom gamla grejerna istället för att sen vad som är bra och kan göras bättre med den nya digitala tekniken?
 
arnenym skrev:
Måste bara provocera lite!
Varför tittar alla bakåt på det som var bra på dom gamla grejerna istället för att sen vad som är bra och kan göras bättre med den nya digitala tekniken?

Fråga tillverkarna varför dom inte vill satsa på att utveckla bra nya digitala gatufotokameror?
 
arnenym skrev:
Måste bara provocera lite!
Varför tittar alla bakåt på det som var bra på dom gamla grejerna istället för att sen vad som är bra och kan göras bättre med den nya digitala tekniken?
Det är ju det man gör. Det är helt uppenbart att det skulle gå att bygga en helt ultimat kamera för gatufoto med den teknik som finns.
Typ som Epsonkameran, fast med sensorn från EOS 5D, det vore väl nåt! :p
Sen vill man väl kanske hos en modern kamera ha full automatik valbart, men det bör ju inte ta nån plats. Saken är väl då att man måste utveckla en massa nya objektiv, som kanske blir större om de ska ha autofokus och sånt.
 
Japaner verkar inte ha några problem att ta bilder. Så mitt tips är att gå tillsamans med en gäng japaner, ingen skulle reagera mer än att du går med ett gäng japaner, inte att du fotograferar. hehe
 
m.thompson skrev:
Japaner verkar inte ha några problem att ta bilder. Så mitt tips är att gå tillsamans med en gäng japaner, ingen skulle reagera mer än att du går med ett gäng japaner, inte att du fotograferar. hehe

Jag tror japanerna skulle reagera. :cool:
Gick en runda från gamla stan (västmannagatan är tight och bra med folk, men taskigt ljus i det trånga partiet), via hela drottninggatan, till odenplan. Får se om det gav utdelning.
Jag kan varmt rekommendera Västmannagatan om man har snabb film/ hög iso. Det täta turiststråket gör att många fotar - det är inget konstogt alls att en snubbe fotar på den gatan. Dessutom är turisterna tacksamma måltavlor - de står ofta och pekar, gestikulerar och kollar kartan. Här finns dessutom en hel del stadsvandringgrupper som är lättfotade. Ha inte bråttom, gå sakta så upptäcker du intressant folk lättare.

Shit, den här tråden tog snurr - kul.
 
Apropå Japaner.. Jag och muna hundar är säkert med i drygt 100 Japanska fotoalbum...

Kan uppfattas som OT, men om man vill vara gatufotomodell så kan det ju vara ett tips,,,kanske.

Annars så skulle det faktiskt vara kul att ha några duktiga gatufotografer med sig på en sån resa till Gamla stan. Jag lovar att folk blir tokiga när dom får se två st bernhard på en gång. Det har tom varit nära krockar när bilar har tvärbromsat för att titta på dom.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.