Benganbus
Aktiv medlem
Uttryck skrev:
Nämen, grabbar nu tycker jag ni blir lite väl utrustningsfixerade va? Visst det är säkert hundra gånger skönare känsla osv i gamla fina kameror än i min plastiga 350D.
Tror nog också det var nån av de här grabbarna som försökte övertala mig att köra analogt när jag fick en hel väska av en kompis m gamla analoga prylar för ett halvår sen. 2 Canon-kameror AE-1 eller nåt sånt tror jag det var + massa objektiv. Inte intresserad av analogt var jag, sålde hela packet för 1500 kr tror jag.
Gatufoto handlar ju faktiskt inte bara om utrustningen heller. Mycket mer om att VÅGA ta bilden, GÅ nära, SE motiven, VARA där i rätt ögonblick osv.
Men men, det blir säkert snyggare korn o hit o dit m gamla fina kameror o analogt. Men ska man samtidigt lära sig fota rent tekniskt så är nog digitalt att föredra för en fattig student. KÖR DIGITALT alltså Martin!
Men vore ju bra att ha nån digitalare m STOOOR sökare o lättare att köra på MF då.
Härligt Karin!
Du talar som en av mina magistrar!
"Gatufoto handlar ju inte om utrustningen...
Mycket mer om att VÅGA ta bilden,
GÅ nära,
E motiven,
VARA där i rätt ögonblick osv"
Fast jag måste nog...
få tycka litet i alla fall..
Tycker utrustningen måste underlätta fotograferingen...
då vara liten, "tystlåten" och "lättjobbad"...
Ursäkta!
Och vad gäller analogt, och pröva, och "Gatufoto handlar inte om utrustningen..." som du säger..
Så har jag frövat en FED, en Rysk Leica-kopia, köpt för 200:- som jag se'n kört gatufoto med!
Funkar, och det är kul!
Ett tips alltså för er som vill pröva analogt, mätsökarkamera
och gatufoto, till en blygsam kostnad.
Köp en rysk mätsökarkamera!!
Ungefär denna utrustning hade också några tidigare gatufotografer....
Ni vet vilka jag menar va!
Bifogar litet hopklippta rader från Stephen Gandy en annan "glädjeförstörare"
(Han äger Cameraquest.com)
"If you follow all the camera advertising thrown at you, you know in your heart that the latest All Everything Kiss Your Bank Account Good-by Firstflex with its 5-2000/f1.4 APO Zoom is your answer to Photographic Nirvana. Your shots will never look so good, or be so great, as when you possess this latest computerized wonder. You KNOW this is what you need. Your pics will be better, automatically, because that wonderful camera will be doing wonderful things without you even having to think about it.
I mean, after all, that's what the ads tell you, and they don't lie, do they??
So, you belly on up the camera counter, part with your hard won loot, and then go off to make the world forget Eugene Smith. So you and your all everything camera take more pictures faster ---- so what?
Are your pictures any better?? not likely.
Now comes the hard part. Place all your new wonder pics on a table, and open up books showing the works of Mr. Smith, or Capa, or Cartier-Bresson, Stieglitz, or Margaret Bourke-White. Now then, Do your pics compare well with theirs???... as though I didn't know. Possible of course, but not very damn well likely"