Benganbus
Aktiv medlem
eon skrev:
Ni som fotar svartvitt gatufoto (med film altså), använder ni något färgat filter på objektivet?
/Erik
Har alltid haft ett UV-filter på min Summicron 35:a.
Som skydd för frontlinsen.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
eon skrev:
Ni som fotar svartvitt gatufoto (med film altså), använder ni något färgat filter på objektivet?
/Erik
-Ale skrev:
Har för det mesta också UV på , men mest som Bengt sa för skydd . .. har även ett likadant på min Elmarit 90 . .
Makten skrev:
. Att framkalla själv vore ju nåt, men bara en förstoringsapparat kostar ju en månadslön. Sen ska man ha plats, och jag bor i en etta på 40 kvadrat. Funkar liksom inte.
"Skåningen" skrev:
När det gäller gatufoto och svart-vit film så finns det 2 filmer jag rekommenderar:
Kodak tri-x eller Ilford HP5.
Tri-x är klassisk och känd.
Ilford HP5 är kanske inte lika känd, men har lite större gråskala att leka med. Tri-x är en stor favorit pga pris och dess klassiska korn, men själv föredrar jag Ilford HP5 pga skalan och det faktum att den INTE suger till dig damm såsom tri-x gör
Bägge är på 400 ISO och kan pressas till minst till 1600 och kanske lite mer. Jag rekommenderar framkallare kodeak D76 till bägge filmerna. Om ni kör högre ISO ex 800 eller 1600 rekommenderar jag hellre x-tol (100 kr för 5 liter) då den ger avsevärt mindre korn, vilket är bra om man kör småbild.
Det var mina 5 öre och jag hoppas de var till hjälp (?). jag är långt ifrån expert på svart-vitt och framkallning och kopiering, men däremot så har jag testat och experimenterat
och kommit fram till det jag skrivit.
Ha det toppen !!!!!
Niklas
www.niklaswibom.com
Makten skrev:
Jag har tänkt tanken ja! Jag har dock funderat en del på om ISO-talen hos en digitalare verkligen stämmer med de hos en analog kamera. De borde ju göra det, men ibland undrar man ju när man ser bilder tagna i mörker med ISO 200 med analog kamera, utan värst kornigt resultat.
dobos skrev:
Funderar på att testa Tri-X även till Bladaren, heter väl ISO 320 då. Skulle du köra X-tol till det också, för att få fint korn? Pressat eller inte? Till småbild och street vill jag ha en skitig look (Tri-X + Rodinal), men till bladaren och "finfoto" vill jag hitta ett alternativ till T-Max 100 som jag är rätt trött på (känns så jäkla digital på nåt sätt) . Vill ha samma must och lågdagerseparering som Tri-X, men mindre korn. Går det att få Tri-X finkornig med rätt framkallare. "Fin" inom vissa gränser då, det är ju trots allt en traditionell 400.
//Lasse
dobos skrev:
Funderar på att testa Tri-X även till Bladaren, heter väl ISO 320 då. Skulle du köra X-tol till det också, för att få fint korn? Pressat eller inte? Till småbild och street vill jag ha en skitig look (Tri-X + Rodinal), men till bladaren och "finfoto" vill jag hitta ett alternativ till T-Max 100 som jag är rätt trött på (känns så jäkla digital på nåt sätt) . Vill ha samma must och lågdagerseparering som Tri-X, men mindre korn. Går det att få Tri-X finkornig med rätt framkallare. "Fin" inom vissa gränser då, det är ju trots allt en traditionell 400.
//Lasse
Graal skrev:
Om du vill ha samma lågdagerseparering som Tri-X 400 ska du inte kopa Tri-X 320. Tri-X 320 är raka motsatsen, hogdagerseparerande. Kop Tri-X 400 i 120-format. Den finns i dessa båda varianter 1 120-format.
Makten skrev:
Oj vilken filmhysteri det blev här, hehe;-)
Makten skrev:
Jag får nog lära mig att fota bättre innan jag ger mig i kast med nån analog kamera tror jag bestämt.
Makten skrev:
En hake med mitt kitobjektiv (som för närvarande är det enda vidvinkliga jag har), är att det inte finns någon skala för fokusringen, och att den går mycket lätt. Det är alltså stört omöjligt att köra manuell fokus. Man skulle i och för sig kunna ställa fokus med AF på något, för att sen koppla bort fokusfunktionen från avtryckaren. Då ska den vara låst, och ringen går heller inte att vrida. Frågan är om inte kameran är så tjurig att den vägrar trycka av utan att det är fokus? Har varit med om det förut, när jag försökte mig på att fokusera med AF-L-knappen. Men se det gick inte, för så fort man komponerade om bilden så gick det inte att trycka av:-(
Makten skrev:
Ska för övrigt försöka antingen bygga eller köpa en sökarlupp, så att man ser vad man pysslar med när det inte är ljust.
Uttryck skrev:
Nämen, grabbar nu tycker jag ni blir lite väl utrustningsfixerade va? Visst det är säkert hundra gånger skönare känsla osv i gamla fina kameror än i min plastiga 350D.
Uttryck skrev:
Tror nog också det var nån av de här grabbarna som försökte övertala mig att köra analogt när jag fick en hel väska av en kompis m gamla analoga prylar för ett halvår sen. 2 Canon-kameror AE-1 eller nåt sånt tror jag det var + massa objektiv. Inte intresserad av analogt var jag, sålde hela packet för 1500 kr tror jag.
Uttryck skrev:
Gatufoto handlar ju faktiskt inte bara om utrustningen heller. Mycket mer om att VÅGA ta bilden, GÅ nära, SE motiven, VARA där i rätt ögonblick osv.
Uttryck skrev:
Men men, det blir säkert snyggare korn o hit o dit m gamla fina kameror o analogt. Men ska man samtidigt lära sig fota rent tekniskt så är nog digitalt att föredra för en fattig student. KÖR DIGITALT alltså Martin!
Uttryck skrev:
Men vore ju bra att ha nån digitalare m STOOOR sökare o lättare att köra på MF då.
dJb skrev:
Visst har Karin rätt i det hon skriver. Nog kan man gott fota med en dslr. Vill minnas att Oddner använde nån slr och en Ricoh-kompakt vid gatufoto i filmen "närvarande".
Såna här mätsökardiskussioner är förvisso trevliga men det blir lätt lite "split-cane-stämning" om man ska ta en analog till flugfisket.
Men har man bara glimten i ögat så..
(Och för er som inte är bevandrade i flugfiskets ädla konst så är split-cane-spön svindyra handgjorda bambuspön med mycket känsla i.)
Och jag är precis tvärt om:-D Jag är inte direkt blyg i vanliga fall, men att "störa" folk gillar jag inte. Jag är en sån som iakttar hellre än deltar kan man säga.suzy n skrev:
martin
tänkte på det med att du känner dig olustig ibland när du ska fota folk o fä
själv känner jag att jag är skitblyg i vanliga fall men att jag blir en annan när jag får en kamera i handen
lite som Jekyll & Hyde
och på ngt sätt så käänns det som om folk accepterar att man trycker upp en kamera i ansiktet på dom om dom märker att man är seriös i att trycka upp kameran i ansiktet på dom.
ehh.... ja