Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Gatufoto för nybörjare
- Trådstartare Makten
- Start datum
dJb
Aktiv medlem
På tal om tunnelbana och gatufoto så är Bruce Davidsons mästerliga subway-serie ett bevis för att det går att använda både blixt och kodachrome.. och även skjuta av blixten i nyllet på folk..
http://www.art-dept.com/artists/davidson/portfolio/subway/newportfolio.html
http://www.art-dept.com/artists/davidson/portfolio/subway/newportfolio.html
Makten
Aktiv medlem
Det var jäkeln! 1,6 "cropfaktor" (fan vad jag hatar det ordet) är ju helt ok. Det är bättre än den kamera jag har nu. Det är ju inte sensorstorleken i sig man är ute efter, utan vidvinkel, lite brus och kort skärpedjup när det behövs, och då räcker det ju mer än välGraal skrev:
Epson RD1 med Leica M-fattning är en digital mätsökarkamera som funnits ett bra tag. Dock med 1,6ggr sensor eller något liknande.
Benganbus
Aktiv medlem
Makten skrev:
Kul att det blev sån snabb respons på tråden!
Jag fastnade för en textsnutt i Jimmys länk:
”Att göra en SLR skjutklar på en buss, ett tåg, i en tunnelbana och liknande platser stör ofta de scener jag önskar fotografera....
En digital mätsökarkamera vore antagligen fenomenalt för gatufoto Undrar om vi inte får se något sådant inom nåt år från Leica eller annan förnäm tillverkare.
Att göra en SLR kamera klar....??
Nu låter jag väl som en "Messerschmidth" eller vad det nu heter!
Alltså, kameran måste vara beredd = filmen framdragen, bländare/tid inställda, och avståndet på 3 eller 5 meter..
och glömde att säga, kameran hänger innanför jackan!
Så blixlåset måste ofta ner nå'n decimeter kanske innan, men se'n!
Annars faller hela vitsen med gatufoto....
om man måste plocka fram kameran!
Tycker jag!
Och en Digital mätsökarkamera!
Vad tror ni jag väntar på??
Har kollat det mesta digitala för gatufoto..
men, inte nå't intressant ännu!
Så M6:an får hänga med ett tag till!
Senast ändrad:
Makten
Aktiv medlem
Benganbus skrev:
Att göra en SLR kamera klar....??
Nu låter jag väl som en "Messerschmidth" eller vad det nu heter!
Alltså, kameran måste vara beredd = filmen framdragen, bländare/tid inställda, och avståndet på 3 eller 5 meter..
och glömde att säga, kameran hänger innanför jackan!
Så blixlåset måste ofta ner nå'n decimeter kanske innan, men se'n!
Annars faller hela vitsen med gatufoto....
om man måste plocka fram kameran!
Tycker jag!
Jojo, men att ha "bländare/tid intställda" funkar ju inte direkt om man flyttar sig mellan olikt belysta miljöer. Med film är det ju inte lika noga att exponera rätt som med digital, då det dynamiska omfånget är mycket bättre. Att pressa en digitalbild blir nästan bara skräp tyvärr, i alla fall om det rör sig om mer än 1-2 steg.
Och en Digital mätsökarkamera!
Vad tror ni jag väntar på??
Har kollat det mesta digitala för gatufoto..
men, inte nå't intressant ännu!
Så M6:an får hänga med ett tag till!
Kolla för böfvelen in Epson R-D1:an då! Jag sökte just lite, och den verkar ju vara vad många söker. Leica M-fattning, relativt stor sensor, möjligheter till helt manuella inställningar, osv. Tyvärr verkar den kosta uppåt 30 mattor, vilket ju är trist och fånigt.
Uttryck
Aktiv medlem
Makten skrev:
Karin>>
Det där kuddprojektet skulle jag lätt vara med på, haha. Det sjuka är att jag inte alls skulle tycka att det var lika pinsamt att lägga mig att sova på gatan som att fotografera folk. Det är just att man tränger sig på som jag ogillar. Jag är väldigt ödmjuk av mig, och hatar att interferera med andras liv, särskilt när jag inte känner dem.
Ok då kör vi på att du lägger dig på kudden och jag fotar dig då! Perfekt här har jag ju nån som ställer upp t o m!
Benganbus
Aktiv medlem
Makten skrev:
Jojo, men att ha "bländare/tid intställda" funkar ju inte direkt om man flyttar sig mellan olikt belysta miljöer.
Kolla för böfvelen in Epson R-D1:an då! Jag sökte just lite, och den verkar ju vara vad många söker. Leica M-fattning, relativt stor sensor, möjligheter till helt manuella inställningar, osv. Tyvärr verkar den kosta uppåt 30 mattor, vilket ju är trist och fånigt.
Martin!
Man ställer in det hela tiden...
Så fort jag byter "belysning" så fingrar jag på bländare/tid!
Blir som en vana, eller ovana!
Jorå, kollat Epson för några år se'n...
Gäsp!
Baby-sensor, och så verkar den var gjord av guld!!
Med den prislappen!!
Så, jag väntar!
Och kör som vanligt med M6:an och skannar, funkar bra tycker jag!
Mvh Bengan
Makten
Aktiv medlem
Haha, du bor ju bara 100 mil bort då å andra sidan;-)Uttryck skrev:
Ok då kör vi på att du lägger dig på kudden och jag fotar dig då! Perfekt här har jag ju nån som ställer upp t o m!
Jo, det är klart. Men då kan man ju lika gärna köra nån form av automatik.Benganbus skrev:
Martin!
Man ställer in det hela tiden...
Så fort jag byter "belysning" så fingrar jag på bländare/tid!
Blir som en vana, eller ovana!
Ja, den är ju fånigt dyr, men verkar å andra sidan vara precis vad vissa söker. Konstigt att det inte kommer fler liknande kameror.Jorå, kollat Epson för några år se'n...
Gäsp!
Baby-sensor, och så verkar den var gjord av guld!!
Med den prislappen!!
Så, jag väntar!
Och kör som vanligt med M6:an och skannar, funkar bra tycker jag!
Mvh Bengan
Det där med sensorstorleken är nog knappast en nackdel, i alla fall inte om man inte vill ha ordentliga vidvinklar. En sån där grunka och en normal (som då väl istället ligger runt 25-35mm) skulle ju vara guld
Uttryck
Aktiv medlem
Martin, min idé är ju annars en väldigt bra övning i att utmana sig själv att våga mer när det gäller gatufoto.
Jag får fixa någon på närmare håll som lägger sig på kudden utanför min närmaste butik. Så gör du det samma på ditt håll.
Den som sen tar den första sova-utanför-Hemtex-bilden o lägger upp den här på Fotosidan vinner... Vi säger ett hemligt pris. Kanske kan Fotosidan sponsra (alt Hemtex)? ;-)
Tävlingen är även öppen för övriga här på FS som råkar läsa denna tråd. Skulle kunna bli en rätt rolig utställning om inte annat!
Undrar vad Hemtex-butiks ägarna skulle tänka om man drog igång nåt sånt här...
Även om ni inte tror det så är jag faktiskt lite seriös m den här idén.
Förresten, mätsökarkameror. Är det sånna som har sån där cirkel m streck i sökaren?
Jag får fixa någon på närmare håll som lägger sig på kudden utanför min närmaste butik. Så gör du det samma på ditt håll.
Den som sen tar den första sova-utanför-Hemtex-bilden o lägger upp den här på Fotosidan vinner... Vi säger ett hemligt pris. Kanske kan Fotosidan sponsra (alt Hemtex)? ;-)
Tävlingen är även öppen för övriga här på FS som råkar läsa denna tråd. Skulle kunna bli en rätt rolig utställning om inte annat!
Undrar vad Hemtex-butiks ägarna skulle tänka om man drog igång nåt sånt här...
Även om ni inte tror det så är jag faktiskt lite seriös m den här idén.
Förresten, mätsökarkameror. Är det sånna som har sån där cirkel m streck i sökaren?
Gatufoten
Aktiv medlem
Uttryck skrev:
Perfekt här har jag ju nån som ställer upp t o m!
Nä men...han skulle ju ligga ned på kudden?
F. låt kunde inte låta bli. ''
Martin Hertsius
(Makten) skrev:
Jo, det är klart. Men då kan man ju lika gärna köra nån form av automatik.
Nja OK då, bara man vet vad kameran gör så .
Annars tycker jag en gammal K 1000 funkar fint. Det är spegeln då, men annars så har den allt,, ja sen beror det ju på vem som sätter kraven. Jag gillar att bli "ett med naturen" där man är, som Benganb sade om nya möten. Sen får naturen vara folksamlingen eller vad som helst.
Även i en grupp där några hatar kameran först så vänjer de sig snabbt och nonchalerar kameran..s ägare. Att gå och se planlös ut sikta överallt, i himlen, åt andra riktningar och sen pooof så passar man på och ingen bryr sig.
Missförstå mig rätt, det är manipulation av andra som jag gillar där, Ordet manipulation kan missuppfattas, Att klura ut vad man kan göra utifrån vad man har som teori av hur folk funkar och sen lyckas är tillfredsställande, inte bara bilderna. . .
Graal
Avslutat medlemskap
Om man väntar på en fullformats digital Leica M och tror den blir billigare än Epson RD1 får man nog vänta länge. Kan Cosina-Voigtländer i samarbete med Zeiss få fram något billigare fullformats i digital väg skulle jag däremot inte bli förvånad. En ny analog Leica M kostar mer än en Epson RD1 men en Bessa R2/3A bara 1/4 och en Zeiss Ikon halva priset. Men frågan är om de kommer att vara fullformats?
bapsan
Aktiv medlem
En mycket intressant och lärorik tråd det här, jag har nu i några års tid fotograferat Hindersmässan i Örebro för vår personaltidning. Jag hoppas få göra det i år också och har då tänkt rikta in mig mer på översikts bilder av folkvimlet och torgstånd. Jag brukar ha någon sådan bild och några bilder på torgknallar som jag intervjuat lite. Oj jag var väldigt blyg och nervös första gången men man blir modigare med åren.
Det jag tänker försöka med i år är att hitta lite roliga vinklar. Jag hoppas verkligen att jag får plåta i år också då många uppskattar att se vad som varit på mässan.
Siw
Det jag tänker försöka med i år är att hitta lite roliga vinklar. Jag hoppas verkligen att jag får plåta i år också då många uppskattar att se vad som varit på mässan.
Siw
Uttryck
Aktiv medlem
Graal skrev:
Om man väntar på en fullformats digital Leica M och tror den blir billigare än Epson RD1 får man nog vänta länge. Kan Cosina-Voigtländer i samarbete med Zeiss få fram något billigare fullformats i digital väg skulle jag däremot inte bli förvånad. En ny analog Leica M kostar mer än en Epson RD1 men en Bessa R2/3A bara 1/4 och en Zeiss Ikon halva priset. Men frågan är om de kommer att vara fullformats?
Vad fasen är det som gör sånna här kameror så jäkla dyra eg? Det fattar inte jag som är totalnovis på mätsökarkameror, Leicor o Mamayor o allt vad det heter.
För 30.000 får du ju en riktigt fin dslr m ett bra objektiv.
Graal
Avslutat medlemskap
Analoga mätsökarkameror är inte särskilt dyra i jämförelse med DSLR. Men då marknaden är betydligt mindre för mätsökarkameror blir utvecklingskostnaderna stora i förh till hur många kameror som säljs. Mätsökarfotografer är också mera konservativa och därför kommer betydligt färre digitala sådana att säljas varför få (en enda tillverkare) hittills vågat satsa på en sådan.
Martin Gunnarson
Aktiv medlem
Makten skrev:
..
Jo, jag skulle vilja ha alla tänkbara tips och trix som ni har att dela med er kring gatufoto!
Jag är nybörjare med några månader bakom mig, men har bra koll på det mesta rent tekniska när det gäller grundläggande foto, såsom hur bländare, tid, ISO, skärpedjup och dylikt påverkar resultatet. Jag fotar med en enkel digital systemkamera, men jag antar att det inte spelar så stor roll.
Jag tänkte beskriva mina trevande erfarenheter med gatufoto, inte eftersom jag känner mig fullödig på något sätt utan därför att jag är i liknande situation som du. Har relativt nyligen skaffat en DSLR och har väl hyfsad koll på bländare/tid osv. Så här brukar jag göra.
Jag tar med mig kameran med fast 35 mm (motsvarar 50 på min D70). Jag upplever inte att kameran är för långsam även om jag använder autofokus. Jag släpar inte på väska, stativ och dylikt. Kan säkert vara bättre med en klassisk mätsökarkamera men att använda en DSLR är inget som behöver hindra dig. Om du tycker att du kommer för långt ifrån med din 24, beskär efteråt eller prova med 50.
Jag brukar titta ut någon plats där folk passerar och stanna till. Om slutartiderna blir långa så lutar jag mig mot någonting, brukar funka ner till 1/20. Sedan gäller det vara beredd, ha tålamod och vänta tills bilderna dyker upp. Ibland försöker jag hitta ett tema som mobiltelefonprat eller andra som fotograferar.
Kul att så många intresserar sig för gatufoto och lycka till med bilderna.
Benganbus
Aktiv medlem
Makten skrev:
Jo, det är klart. Men då kan man ju lika gärna köra nån form av automatik.
Ja, den är ju fånigt dyr, men verkar å andra sidan vara precis vad vissa söker. Konstigt att det inte kommer fler liknande kameror.
Det där med sensorstorleken är nog knappast en nackdel, i alla fall inte om man inte vill ha ordentliga vidvinklar. En sån där grunka och en normal (som då väl istället ligger runt 25-35mm) skulle ju vara guld
Har kört med automatik med en SLR, Contax 137 MD,
men då blir kameran litet för stor, tycker jag.
Samma med RTS II..
Hade en 28 på dessa två.
Och så låter alla SLR!!!!
Så en Leica M7, eller liknande är nog ganska perfekt.
David Björkén här på FS har en häftig gatufotokamera!
En Cosina med en 1,4/40:a!
Hallå David!
Hallå David, berätta om din kamera!!
Å Epson....nja...
Blir konstiga värden då man sätter på Leica-gluggar..
1,3 eller vad det blir!
Och varför det inte kommer fler kameror av den här typen.
Marknaden är för liten!
Det här är en "udda sport", Gatufoto.
Gatufoto, endast för förryckta Aficionados!
Senast ändrad:
dJb
Aktiv medlem
Tekniken är ju egentligen underordnad. Trivs man med dslr så är det ju bra med det. Själv vill jag dock ha en liten smidig kamera med bra sökare och ljusstark optik med skärpedjupsmarkeringar, på stan och för det passar min bessa perfekt. Men självklart kan man använda vad man vill. Jag ställer in lämplig bländare för att få hyfsat skärpedjup, förinställt avstånd och tidsautomatik är kameran alltid redo och jag behöver bara rikta den mot motivet och trycka av. Det är praktiskt och har man fotat mycket med autofokus-slr´er märker man skillnad.
Sen märker man skillnad på hur folk reagerar på kameran. Med mellanformats-Mamiyan tror folk att jag håller på filmar. Jag vet inte hur många gånger människor kommit fram och frågat vad jag "filmar" med den. Stora slr-kameror drar också till sig blickarna men min lilla bessa verkar ingen bry sig så mycket om. Den ser nog för oskyldig ut. Som en ulv i fårakläder. Dessutom får den plats i min rockficka och jag kan ledigt hantera den med handskar på.
En digital mätsökare vore förstås inte så dumt men jag har inga planer på att lägga 30k på en Epson. Och Leicas digitala M kommer ju inte komma på frågan såvida jag inte av någon märklig anledning blir rik. Men förhoppningsvis kommer det intressanta modeller även i framtiden men tills dess använder jag film, som ändå ger det resultat jag är ute efter med tanke på snyggt korn och tonomfång.
Det viktiga är ju dock motivet i sig och utmaningen i att skildra det och som Bengt skrev så är det lätt att man ångrar att man inte tar en viss bild. Det händer nästan varje gång jag är ute och jag grämer mig fruktansvärt men blir förhoppningsvis bättre på att förutse och fånga de intressanta motiven. Sen finns det ju lite olika traditioner inom gatufotografin där HCB´s bilder mer kan stå för sig själva och stilen skiljer sig väl lite från t.ex. Robert Frank.
Jag tycker i alla fall att gatufotot är mycket inspirerande med närmast oändliga möjligheter och att varje promenad med kameran bjuder på nya intressanta möten. Dessutom har gatufotografin en oerhörd potential att bli spännande tidsdokument som skildringar av vår urbana samtid.
Sen märker man skillnad på hur folk reagerar på kameran. Med mellanformats-Mamiyan tror folk att jag håller på filmar. Jag vet inte hur många gånger människor kommit fram och frågat vad jag "filmar" med den. Stora slr-kameror drar också till sig blickarna men min lilla bessa verkar ingen bry sig så mycket om. Den ser nog för oskyldig ut. Som en ulv i fårakläder. Dessutom får den plats i min rockficka och jag kan ledigt hantera den med handskar på.
En digital mätsökare vore förstås inte så dumt men jag har inga planer på att lägga 30k på en Epson. Och Leicas digitala M kommer ju inte komma på frågan såvida jag inte av någon märklig anledning blir rik. Men förhoppningsvis kommer det intressanta modeller även i framtiden men tills dess använder jag film, som ändå ger det resultat jag är ute efter med tanke på snyggt korn och tonomfång.
Det viktiga är ju dock motivet i sig och utmaningen i att skildra det och som Bengt skrev så är det lätt att man ångrar att man inte tar en viss bild. Det händer nästan varje gång jag är ute och jag grämer mig fruktansvärt men blir förhoppningsvis bättre på att förutse och fånga de intressanta motiven. Sen finns det ju lite olika traditioner inom gatufotografin där HCB´s bilder mer kan stå för sig själva och stilen skiljer sig väl lite från t.ex. Robert Frank.
Jag tycker i alla fall att gatufotot är mycket inspirerande med närmast oändliga möjligheter och att varje promenad med kameran bjuder på nya intressanta möten. Dessutom har gatufotografin en oerhörd potential att bli spännande tidsdokument som skildringar av vår urbana samtid.
dJb
Aktiv medlem
Benganbus skrev:
David Björkén här på FS har en häftig gatufotokamera!
En Cosina med en 1,4/40:a!
Hallå David!
Hallå David, berätta om din kamera!!
Hehe här får du en bild på bessan Bengan. Liten och smidig med skarp optik och tidsautomatik. Nästan som en M7 fast 1/5 så dyr.
Bilagor
Fredrikpersson
Aktiv medlem
Spännande och inspirerande tråd.
Och vilka fina bilder ni tar. Ni vet väl - på tal om dyra kameror - att det pågår en fototävling på www.rangefinderforum.com där man kan vinna en Zeiss Ikon (finns en annan tråd om detta här på FS).
Visserligen måste bidragen vara tagna med en mätsökarkamera, men det finns faktisk en hel del billiga analoga sådana. Kunde själv inte låta bli att slå till på fyra gamla Canon Canonet (varav en svart vilket de ju skulle vara en ligt tidigare inlägg ) på tradera. Enkla men robusta mätsökarkameror från sent 60-tal med utmärkt optik. Hyfsad ljusstyrka har de också (1:1.7). Tror faktiskt att en enkel mätsökarkamera av det här slaget är det bästa budgetsubstitutet för em Leica eller Bessa. Enkelhet är väl ett ledord för utrustningen vid gatufoto. Och dessutom..., en fotograf med nån gammal analog kamera från 60-talet kan väl inte upplevas som så hotfull.
http://www.cameraquest.com/canql17.htm
http://www.cameraquest.com/classics.htm
/F
Och vilka fina bilder ni tar. Ni vet väl - på tal om dyra kameror - att det pågår en fototävling på www.rangefinderforum.com där man kan vinna en Zeiss Ikon (finns en annan tråd om detta här på FS).
Visserligen måste bidragen vara tagna med en mätsökarkamera, men det finns faktisk en hel del billiga analoga sådana. Kunde själv inte låta bli att slå till på fyra gamla Canon Canonet (varav en svart vilket de ju skulle vara en ligt tidigare inlägg ) på tradera. Enkla men robusta mätsökarkameror från sent 60-tal med utmärkt optik. Hyfsad ljusstyrka har de också (1:1.7). Tror faktiskt att en enkel mätsökarkamera av det här slaget är det bästa budgetsubstitutet för em Leica eller Bessa. Enkelhet är väl ett ledord för utrustningen vid gatufoto. Och dessutom..., en fotograf med nån gammal analog kamera från 60-talet kan väl inte upplevas som så hotfull.
http://www.cameraquest.com/canql17.htm
http://www.cameraquest.com/classics.htm
/F