dobos
Aktiv medlem
Jag behöver tillägga lite om DSLR, eller snarare AF. Det jag finner störande är att om man stänger av AF så är skärperingen så lös att den lätt ändrar läge när den skaver mot jacken, eller i den allmänna hasten. Det tycker jag är mäkta irriterande. Att köra med AF på är helt hopplöst med den tekniken jag använder - skott från höften/magen. MF-gluggar har en trögare ring. Sen kan jag inte koma ifrån att analog s/v film ger så mycket mer möjligheter i detta sammanhang, som att man kan pressa under dåliga ljusförhållanden, kontrastomfånget m.m. Sen tycker i alla fall jag att kornet i Tri-X är väldigt snyggt just för street. Det ska liksom vara lite skitigt, om ni förstår vad jag menar.
Mätsökare eller inte: tja, jag har inte testat, aldrig haft nån faktiskt. För mig är TTL så självklart. Visst är M-Leicorna (och Bessa m.fl.)små och smidiga, men jag måste säga att min Contax 167 MT är tillräckligt liten för min del, trots att den har inbyggd motor - vilket ju är mycket bra att detta sammanhang. Inte för att skjuta serier, utan för att slippa ta uppkameran och dra fram. Min kompis köpte en motor till sin M6 just för detta ändamål.
//Lasse
Mätsökare eller inte: tja, jag har inte testat, aldrig haft nån faktiskt. För mig är TTL så självklart. Visst är M-Leicorna (och Bessa m.fl.)små och smidiga, men jag måste säga att min Contax 167 MT är tillräckligt liten för min del, trots att den har inbyggd motor - vilket ju är mycket bra att detta sammanhang. Inte för att skjuta serier, utan för att slippa ta uppkameran och dra fram. Min kompis köpte en motor till sin M6 just för detta ändamål.
//Lasse