Annons

Gatufoto för nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag behöver tillägga lite om DSLR, eller snarare AF. Det jag finner störande är att om man stänger av AF så är skärperingen så lös att den lätt ändrar läge när den skaver mot jacken, eller i den allmänna hasten. Det tycker jag är mäkta irriterande. Att köra med AF på är helt hopplöst med den tekniken jag använder - skott från höften/magen. MF-gluggar har en trögare ring. Sen kan jag inte koma ifrån att analog s/v film ger så mycket mer möjligheter i detta sammanhang, som att man kan pressa under dåliga ljusförhållanden, kontrastomfånget m.m. Sen tycker i alla fall jag att kornet i Tri-X är väldigt snyggt just för street. Det ska liksom vara lite skitigt, om ni förstår vad jag menar.

Mätsökare eller inte: tja, jag har inte testat, aldrig haft nån faktiskt. För mig är TTL så självklart. Visst är M-Leicorna (och Bessa m.fl.)små och smidiga, men jag måste säga att min Contax 167 MT är tillräckligt liten för min del, trots att den har inbyggd motor - vilket ju är mycket bra att detta sammanhang. Inte för att skjuta serier, utan för att slippa ta uppkameran och dra fram. Min kompis köpte en motor till sin M6 just för detta ändamål.

//Lasse
 
dobos skrev:
Jag behöver tillägga lite om DSLR, eller snarare AF. Det jag finner störande är att om man stänger av AF så är skärperingen så lös att den lätt ändrar läge när den skaver mot jacken, eller i den allmänna hasten. Det tycker jag är mäkta irriterande. .

//Lasse

Högst medveten och artstistisk osärpa kallas det du beskriver här :)

Som nog sagts tidigare här finns det inga regler om hur utrustnineg skall se ut. Finns massor av exempel på bra gatufotografer som använder SLR, du själv till exempel.

En kamera som inte nämnts är Rolleiflex. Funkar väldigt bra med schaktsökaren eftersom man inte behäver ta upp den för att sikta. Eller så har man den stående på ett bord

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/307886.htm?set=lp

Men jag slutade medrollein. Den väckte till slut så stor uppmärksamhet pga av sitt ålderdomliga utseende att jag tyckte att det var ett hinder. "Åhh vilken fin lådkamera" var en kommentar som jag fick höra allt oftare :-(

/F
 
Analog film är inte aktuellt för mig. Jag har en känsla av att det bara blir skräp om man lämnar in svartvit film för framkallning när det gäller sånt här, då jag varken har råd eller tillräcklig kunskap om att framkalla själv. Att medvetet felexponera funkar ju inte om man ska lämna filmen till lab. Dessutom är jag fortfarande en för dålig fotograf för att det ska "löna sig" med film. Om det bara blir en bra bild per rulle så blir det för dyrt för att ens vara roligt.
Annars har farsgubben en Leica mätsökarkamera av nåt slag, med en 40/2,0 och en 90/2,0 som jag säkert kan låna om jag vill. Men jag känner inget större sug faktiskt, hur konstigt det än må låta;-)

Lars, fokusringen på mitt Sigma 24/1,8 är faktiskt ganska trög när den står i manuellt läge, så det är inget större problem. Jag ska testa din metod så snart jag kan. Just nu har jag inte objektivet, då jag lyckats pajja det (och hela kameran för övrigt), men ett nytt är på väg tack vare försäkring. Just nu idag har jag bara 50:an och kitobjektivet, 18-55/3,5-5,6 som är på tok för ljussvagt så här års, i alla fall om man inte är ute mitt på dan. Lagom omfång på brännvidden annars, och litet och nätt. Ger tillräckligt bra bilder också tycker jag.
 
Uttryck skrev:
Vad fasen är det som gör sånna här kameror så jäkla dyra eg? Det fattar inte jag som är totalnovis på mätsökarkameror, Leicor o Mamayor o allt vad det heter.

För 30.000 får du ju en riktigt fin dslr m ett bra objektiv.



Håller med,
men herrar marknadsförare vet att det ofta är herrar 55+ som tycker att Leica e bra och viktiga grejer... ;)

Och dessa herrar har inte fattat utvecklingen, utan skall absolut hålla kvar gamla kameror/tider!! ;)

Och dom har ofta skickat ut ungarna, köpt det mesta redan (bil och hus) och har litet pengar kvar i månaden...

Sannolikt intressant grupp för vissa företag! ;) ;)

Men nu måste nog Leica börja skärpa sig....
annars blir dom ordentligt akterseglade,
om dom inte fixar ett digitalbakstycke till M6:an! ;)


Ps.
Å så e de så här, en Leica, de e litet mytos om den...
speciellt för dessa äldre herrar!
Och så är den diskret, kompakt, kvalitet och med "skarpa" små gluggar...
Alla kan inte ha en Leica,
(eller Patek Philippe......) ;););)
 
dJb skrev:
Hehe här får du en bild på bessan Bengan. Liten och smidig med skarp optik och tidsautomatik. Nästan som en M7 fast 1/5 så dyr. :)



Tack David!

Skulle jag rekommendera en gatufotokamera i dag,
så skulle det bli den här!

Ett gatufotoverktyg!
Liten, kompakt och diskret!!

Mvh Bengan


Ps.
Du David, fin bild...
kanske onödigt fin bild.... ;)
Blir litet sugen...
 
Fredrikpersson skrev:
Spännande och inspirerande tråd.

Och vilka fina bilder ni tar. Ni vet väl - på tal om dyra kameror - att det pågår en fototävling på www.rangefinderforum.com där man kan vinna en Zeiss Ikon (finns en annan tråd om detta här på FS).

Visserligen måste bidragen vara tagna med en mätsökarkamera, men det finns faktisk en hel del billiga analoga sådana. Kunde själv inte låta bli att slå till på fyra gamla Canon Canonet (varav en svart vilket de ju skulle vara en ligt tidigare inlägg :)) på tradera. Enkla men robusta mätsökarkameror från sent 60-tal med utmärkt optik. Hyfsad ljusstyrka har de också (1:1.7). Tror faktiskt att en enkel mätsökarkamera av det här slaget är det bästa budgetsubstitutet för em Leica eller Bessa. Enkelhet är väl ett ledord för utrustningen vid gatufoto. Och dessutom..., en fotograf med nån gammal analog kamera från 60-talet kan väl inte upplevas som så hotfull.

http://www.cameraquest.com/canql17.htm


http://www.cameraquest.com/classics.htm

/F

Tack för påminnelse om rangefinderforum!


Nu börjar det bli en nostalgi-tripp, Canonet...

Håller med i allt du säger Fredrik..

Nästan i alla fall! ;)

Och "Enkelhet är väl ett ledord för utrustningen vid gatufoto".
Helt rätt!!!
Enkelhet och att man tar nycket bilder!!

Efter en dag på sta'n, så brukar jag framkalla två till tre rullar!
Se'n att det inte blir så många bra bilder, det är nå't helt annat!! ;)
/B


Ps. "en fotograf med nån gammal analog kamera från 60-talet kan väl inte upplevas som så hotfull"
Jorå,
de e dom som har koll på gatufotoleget!! :)
 
Makten skrev:
Annars har farsgubben en Leica mätsökarkamera av nåt slag, med en 40/2,0 och en 90/2,0 som jag säkert kan låna om jag....


Oj oj oj!!
Nu blev jag vaken!!
En Leica..som du inte vill låna!!??

Han har väl nå'n konstig italiensk bil också,
Dino heter den visst... ;)
Som du inte vill låna..
Och nå'n gammal motorbåt, Riva eller nå't sånt.. ;)
Gammal träbåt!! ;) ;)

Ok, tiderna förändras...suck! ;)
Dessa ungdomar!! ;)

Mvh från Bengan

Ps.
Å han farsgubben, har han inga bilder tagna??
Misstänker ett samband mellan den kameran och en del bra bilder...
 
Makten skrev:
Annars har farsgubben en Leica mätsökarkamera av nåt slag, med en 40/2,0 och en 90/2,0 som jag säkert kan låna om jag vill. Men jag känner inget större sug faktiskt, hur konstigt det än må låta;-)

Meh! :cool:
Gosse, du sitter ju på alla gatufotografers dogma-kamera nummer 1. Tänk om min pappa .... ;-)

Ok, jag håller med om att med s/v film bör man ha kontrollen hela vägen från exponering till papper. Jag framkallar hemma (inte alls dyrt eller svårt), men jag har också turen att ha tillgång till mörkrumsutrustning billigt via KTH:s fotoförening (jag pluggar där). Det brukar vara den sista biten i mörkrummet det är svårare att komma till om man inte kan bygga ett hemma.

Bra fotolabb kan visst pressa framkallningen, det är bara att säga till hur många steg, men hur som helst är det trist att inte kunna kopiera själv. Jag ska inte pressa dig mer. ;-)

Jag är ju digital jag också (har en D70), men det är med stigande förtjusning man ser folk, inklusive mig, som svartvitifierar digitalbilderna och slår knut på Photoshop för att få bilderna att se genuint analoga ut - gärna med Tri-X korn och allt. Då är det ju bättre att köra med originalet, så att säga, och scanna från papper. Jag är ser mig som lyckligt lottad som kan hoppa mellan teknikerna vid behov.

//Lasse
 
Haha, nu vaknade ni allt va!? :-D
Visst är det en fin kamera, vad den nu är för modell på Leican. Tror den är av det lite mindre slaget.
Men inte fan tror jag att jag bemästrar den, så det lär inte bli bättre bilder för det.
Jag har helt enkelt inte råd att fota analogt. Jag är student (också KTH), och lämnar man in film så blir man ju ruinerad om man fotar mycket, och det gör jag. Att framkalla själv vore ju nåt, men bara en förstoringsapparat kostar ju en månadslön. Sen ska man ha plats, och jag bor i en etta på 40 kvadrat. Funkar liksom inte.
Att vara med i en fotoförening vore förstås nåt, men jag skulle nog helst fixa med sånt hemma. Det är för begränsat att hela tiden behöva åka iväg och avsätta massa tid på annan plats för att framkalla.

Nåt som vore ball är om det kommer nån kompakt digital med svartvit stor sensor. Då kan vi nog börja snacka att gammgubbarna vaknar:-D

Sen förstår jag inte varför det ska vara så förbaskat svårt att göra en digitalkamera med lite känsla. Metallhölje tack! Rediga knappar och rattar tack! Visserligen gillar jag min D50, men om man klämmer på en gammal systemare (jo, farsan har två gamla Konica spegelreflexkameror också) så är det ju en sån brutal känsla i dem. Ser ut att gå att drämma i golvet ordentligt utan åverkan.

Ojoj, nu är vi visst lite ur spår här;-) Jag kanske ger mig ut och fotar i snöovädret strax. Lite vanskligt utan vädertätad kamera kanske. Har redan pajjat en, och det får väl räcka ett tag.
 
Makten skrev:
Jag är student (också KTH), och lämnar man in film så blir man ju ruinerad om man fotar mycket, och det gör jag. Att framkalla själv vore ju nåt, men bara en förstoringsapparat kostar ju en månadslön. Sen ska man ha plats, och jag bor i en etta på 40 kvadrat. Funkar liksom inte.
Att vara med i en fotoförening vore förstås nåt, men jag skulle nog helst fixa med sånt hemma. Det är för begränsat att hela tiden behöva åka iväg och avsätta massa tid på annan plats för att framkalla.

Men Martin, Martin!
Ja, vaffan, jag vet att jag börjar bli tjatig. ;-)
Men om du pluggar på Campus-Valhallavägen är du hjärtligt välkommen som medlem i Knepp - komplett utrustning för allt du behöver inom analogfotografi, svartvit som färg, mörkrum med två förstoringapparater, framkallningmöjligheter - allt för 500 bagis per år, och då ingår all kemi du behöver. Tillkommer kostnad för det papper du använder (självkostnadspris). Vette fan om jag håller med om kostnaderna - hur många rullar film får du för ett schysst minneskort?

http://www.e.kth.se/org/knepp/

//Lasse (d-99)

Edit: Föreningen kommer med stor sannolikhet att bli lite mer digitala också. Det lutar åt att vi skaffar in en riktigt bra Epson A3-skrivare, och kanske även en Epson negativscanner.
 
dobos skrev:
Men Martin, Martin!
Ja, vaffan, jag vet att jag börjar bli tjatig. ;-)
Men om du pluggar på Campus-Valhallavägen är du hjärtligt välkommen som medlem i Knepp - komplett utrustning för allt du behöver inom analogfotografi, svartvit som färg, mörkrum med två förstoringapparater, framkallningmöjligheter - allt för 500 bagis per år, och då ingår all kemi du behöver. Tillkommer kostnad för det papper du använder (självkostnadspris). Vette fan om jag håller med om kostnaderna - hur många rullar film får du för ett schysst minneskort?

http://www.e.kth.se/org/knepp/

//Lasse (d-99)

Edit: Föreningen kommer med stor sannolikhet att bli lite mer digitala också. Det lutar åt att vi skaffar in en riktigt bra Epson A3-skrivare, och kanske även en Epson negativscanner.
Aha, får ta och kolla in det:) För tillfället äger jag ca 200:- över huvud taget, som ska räcka till mat tills CSN behagar ge mig pengar, hehe.
Finns det möjlighet att köpa billigare film, eller kanske rulla själv?
Angående vad minneskort kostar, så räcker det jag har tillräckligt långt ännu så länge:)
 
Makten skrev:
Aha, får ta och kolla in det:) För tillfället äger jag ca 200:- över huvud taget, som ska räcka till mat tills CSN behagar ge mig pengar, hehe.
Finns det möjlighet att köpa billigare film, eller kanske rulla själv?
Angående vad minneskort kostar, så räcker det jag har tillräckligt långt ännu så länge:)

Jag vet hur det är med CSN, beleave me!
Film har vi inte, men det går att få bra film för typ 22-29kr rullen om man köper tio-pack från Nätet. Rulla film går bra det med (vi har en rullare), jag funderar på det själv.

Att framkalla s/v film är inte speciellt komplicerat - jag gör det hemma i köket. Det behövs lite spolar och dosor och kemikalier, men allt sånt finns på Knepp. Föreningen ger också en fri introkurs (ett par timmar, kvällstid) innan du bestämmer dig, där vi går igenom allt du behöver veta för att komma igång. Sen att det finns en hel värld att utforska utöver grunderna är en helt annan femma. Du kan alltså gå introkursen gratis utan att behöva bestämma dig för medlemskap. om inte annat så får du se hur det ser ut i labbet m.m.
Som medlem har du tillgång till labbet precis när du vill, dygnet runt, året runt, bara du bokar tid - funkar som en tvättstuga, typ.

Bara en tanke alltså - du kan ju gå in på webbsidan och kolla mera. :)

//Lasse
 
Uttryck skrev:
Vad fasen är det som gör sånna här kameror så jäkla dyra eg? Det fattar inte jag som är totalnovis på mätsökarkameror, Leicor o Mamayor o allt vad det heter.

För 30.000 får du ju en riktigt fin dslr m ett bra objektiv.

Tja , det märker du när du testat ..
En leica pallar typ 40 minusgrader , bateriellt oberoende , kvalitet som en stridsvagn , och för att itne glömma något av den bästa optiken för småbild . .
+ , inget "error99" här inte . .
Den funkar ALLTID , och skulle den inte göra det så hör du var felet är när du skramlar lite på den :D . .
 
Benganbus skrev:
Oj oj oj!!
Nu blev jag vaken!!
En Leica..som du inte vill låna!!??

Han har väl nå'n konstig italiensk bil också,
Dino heter den visst... ;)
Som du inte vill låna..
Och nå'n gammal motorbåt, Riva eller nå't sånt.. ;)
Gammal träbåt!! ;) ;)

Ok, tiderna förändras...suck! ;)
Dessa ungdomar!! ;)

Mvh från Bengan

Ps.
Å han farsgubben, har han inga bilder tagna??
Misstänker ett samband mellan den kameran och en del bra bilder...

Haha , hade jag fått reda på att min far hade en m6'a till under sängen hade jag svimmat och hamnat i koma .. haha ..
Alla är olika :D . .
 
dobos skrev:
Jag vet hur det är med CSN, beleave me!
Film har vi inte, men det går att få bra film för typ 22-29kr rullen om man köper tio-pack från Nätet. Rulla film går bra det med (vi har en rullare), jag funderar på det själv.

Att framkalla s/v film är inte speciellt komplicerat - jag gör det hemma i köket. Det behövs lite spolar och dosor och kemikalier, men allt sånt finns på Knepp. Föreningen ger också en fri introkurs (ett par timmar, kvällstid) innan du bestämmer dig, där vi går igenom allt du behöver veta för att komma igång. Sen att det finns en hel värld att utforska utöver grunderna är en helt annan femma. Du kan alltså gå introkursen gratis utan att behöva bestämma dig för medlemskap. om inte annat så får du se hur det ser ut i labbet m.m.
Som medlem har du tillgång till labbet precis när du vill, dygnet runt, året runt, bara du bokar tid - funkar som en tvättstuga, typ.

Bara en tanke alltså - du kan ju gå in på webbsidan och kolla mera. :)

//Lasse
Gissa om jag fick mina pengar nyss? :p

Jag ska helt klart kolla upp den där fotoföreningen, men först måste terminen komma igång, så att jag får lite styr på allt. Blir massa rolig termodynamik och annat tjafs som måste pressas in i min arma skalle.

Förresten är det väl inte 100 att gubben lånar ut sin kamera, hehe. Om jag minns rätt sade han att den mäter fel, så att man felexponerar, men det kan säkert vara batteriet till ljusmätaren som är kass. Får väl prova ett par rullar färg och se hur den ter sig först i så fall.

Bidde inget eftermiddagsfotande idag heller, för det hann bli mörkt som en säck innan jag kom ut.
 
Makten skrev:
Om jag minns rätt sade han att den mäter fel, så att man felexponerar, men det kan säkert vara batteriet till ljusmätaren som är kass. Får väl prova ett par rullar färg och se hur den ter sig först i så fall.

Inte behöver du film för att kolla om mätaren fungerar. Jämför med resultatet från Leican och din Nikon. Det ska vara lika. Ställ in allt på manuellt och ställ in samma ISO samt rikta kamerorna mot något enfärgat som täcker hela bilden, tex en husvägg.
/Erik
 
Ni som fotar svartvitt gatufoto (med film altså), använder ni något färgat filter på objektivet?

/Erik
 
eon skrev:
Inte behöver du film för att kolla om mätaren fungerar. Jämför med resultatet från Leican och din Nikon. Det ska vara lika. Ställ in allt på manuellt och ställ in samma ISO samt rikta kamerorna mot något enfärgat som täcker hela bilden, tex en husvägg.
/Erik
Jag har tänkt tanken ja! Jag har dock funderat en del på om ISO-talen hos en digitalare verkligen stämmer med de hos en analog kamera. De borde ju göra det, men ibland undrar man ju när man ser bilder tagna i mörker med ISO 200 med analog kamera, utan värst kornigt resultat.
 
eon skrev:
Ni som fotar svartvitt gatufoto (med film altså), använder ni något färgat filter på objektivet?

/Erik

Nej, oftast inte. Men jag ska testa med orange eller röd när det är blå himmel. I och med att jag pressar filmen får jag upp en bra kontrast i alla fall. Skulle jag inte pressa (soligt och fint) kanske det skulle bli bra med ett gulfilter.

//Lasse
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.