Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Garantin gäller inte vid begagnatköp!?

Produkter
(logga in för att koppla)
Rohed skrev:
Detta kan vara värt att veta innan man köper något där man lovas garanti och kvitto av privatperson.

Hur ofta är det att företagen inte tar emot "andrahandsgarantier"?

Om namnet inte står på garantibeviset kan man ju alltid "glömma bort" att nämna att man köpt prylen i andra hand. Om det står där, då kommer förmodligen företaget hävda att du inte kan intyga att det inte är den ursprungliga ägaren som hanterat på ett sätt som gör att garantin inte längre gäller. Om företaget däremot försöker samma argument mot en ursprunglig ägare så finns starkare skydd i konsumentköplagen. Konsumentköplagen är rätt tydlig med att den bara gäller i fall mellan återförsäljare och konsument och att konsument endast är den som köper i första hand.

Däremot kan det ju vara bra att få kvitto, som en garanti för att grejerna inte är stulna. Skulle man ändå bli anklagad för häleri kan kvittot vara ett ganska bra argument för att man har handlat i god tro. Visst, grejerna kan ju ändå vara stulna, men hur många skurkar bryr sig om att förfalska ett kvitto? :)

Jag har hitills inte stött på att något fabrikat har avvisat garanti med hänvisning till att det inte är den ursprungliga kunden som lämnat in varan.

Vet inte om det finns nån osagd praxis som gäller. Men jag funderar på om det verkligen är ursprunlig köpare som gäller i alla lägen. Tänker på bl a bilbranchen som kallar tillbaka bilar med jämna mellanrum och där även andra garantiåtgärder förekommer upp till tio år efter inköp.

Gissningsvis så kan det vara så att man räknar med att ifall man vägrar en garantiåtgärd med hänvisning till att kunden köpt begagnat så har man iaf säkerställt att kunden inte kommer att gå och köpa en produkt av aktuellt märke utan vänder sig till en konkurrent.

Mvh
Maverick

Jag har aldrig hört talas om att man inom fotobranchen vägrat ta en garanti pga. att det står ett annat namn på kvittot eller garantibeviset. När det gäller kamerahus eller objektiv.

Man kan väl tänka sig att det kan uppkomma en tvist om det är ett garantifel eller skada pga. ovarsamhet. Då kan det ju vara svårt att som andrahandskund hävda att varan inte varit utsatt för våld eller olycksfall etc.
Men jag antar att verkstäderna ganska lätt kan avgöra om det är garantifel eller inte på de flesta fotoprylar.

Som köpare av begagnat gör man klokt i att avtala med säljaren om vilka garantier som gäller.
Det kan vara återköp om skicket inte var som utlovat. Eller att säljaren åtar sig att lämna in prylen om den måste in för garantiåtgärd strax efter köpet (t.ex två veckor när man testat prylen ordentligt)

Mvh J O

Senast ändrad:
En annan sak med garanti. Köper man en kamera till sin lilla firma, då gäller inte den lagstadgade garantin för privatkunder.

Maverick skrev:
Vet inte om det finns nån osagd praxis som gäller. Men jag funderar på om det verkligen är ursprunlig köpare som gäller i alla lägen.
Det enda som gäller är vad som står i respektive tillverkares garantiregler.

Sannolikt är det ytterst ovanligt att någon nekas en garantiåtgärd med hänvisning till att garantin bara gäller första ägaren men är garantianspråket tveksamt av andra skäl (t.ex. felaktig användning eller bristande underhåll) är det en möjlighet för fabrikanten att slippa tidsödande tjafs.

Som tur är har nog många seriösa företag generösare garantiregler än vad lagen kräver. Dels för att det är bra business att behålla nöjda kunder, samt för att vinna över konkurrenternas kunder.

Men det kan nog få betydelse ändå när det handlar om tveksamheter av andra skäl, som Pelle skriver. Därför är det nog ändå bra att läsa igenom garantivillkoren, istället för att lita blint på en andrahandsförsäljare som säger att det är si och så många månader kvar på garantin. Det kan ju vara så att den som säljer också tror att garantin gäller, även om den kanske inte gör det.

FILM) (ulltand skrev:
En annan sak med garanti. Köper man en kamera till sin lilla firma, då gäller inte den lagstadgade garantin för privatkunder.

Jag antar att du redan vet det men det finns ingen lagstadgad garanti. En garanti är något helt frivilligt från säljarens, tillverkarens eller importörens sida och denne är då helt fri att sätta vilka villkor som helst.

Konsumentköplagen däremot, det är en lag som skall skydda konsumenten. Kort sagt så ger den en reklamationsrätt under tre år där det under de sex första månaderna är säljaren som skall visa att en skada är kundens fel för att kunna vägra åtgärd medan det därefter är kundens sak att visa att felet är ursprungligt. Eftersom det är en skyddslag för konsumenter så är det ganska självklart att den inte gäller för näringsidkare.

Arctic skrev:
...det finns ingen lagstadgad garanti...

Eftersom Konsumentverket kallar det garanti så gör även jag det :)

Hm, vad är den praktiska skillnaden mellan garanti och reklamationsrätt?

Att det skulle vara självklart att den inte gäller för företagare stämmer inte med mina erfarenheter.

FILM) (ulltand skrev:
Eftersom Konsumentverket kallar det garanti så gör även jag det :)

Jag tvivlar på att de gör det men om de ändå skulle göra det så är det ett misstag ;-)

FILM) (ulltand skrev:Hm, vad är den praktiska skillnaden mellan garanti och reklamationsrätt?

En garanti är frivillig medan konsumentköplagen är tvingande. En garanti kan innehålla i det närmaste vilka villkor som helst.

En garanti kan inte ge sämre villkor än konsumentköplagen. Konsumentköplagen kan inte avtalas bort.

FILM) (ulltand skrev:
Att det skulle vara självklart att den inte gäller för företagare stämmer inte med mina erfarenheter.

Den första raden i lagtexten säger just att den bara gäller konsumenter:

Denna lag gäller avtalsvillkor som näringsidkare använder när de erbjuder varor, tjänster eller andra nyttigheter till konsumenter.

Jag frågade hur det var med garanti om det stod fel namn (varan såld begagnad) på kvittot igår när jag köpte en ny skärm på onoff i Malmö. Tjejen sa att det brukar inte vara några problem men att om man ville vara riktigt säker så kunde man höra av sig till huvudkontoret så kunde de ändra namnet på kvittot.

Tänkte fråga vad som gäller om man inte har orginalkvitto.
Om jag ska sälja två objektiv som jag köpt vid ett tillfälle hos en butik, vad gäller då om jag säljer de båda objektiven till olika köpare, det finns ju bara ett orginalkvitto? Räcker det om man får en kopia på orginalkvittot för att lämna in om det skulle behövas?
Sedan undrar jag om det spelar någon roll att det inte står vilken butik som sålt varan på garantisedeln?
Mvh
Victor

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar