Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

gammal framkallare?

Produkter
(logga in för att koppla)

elin f

Aktiv medlem
jag undrar hur jag vet när det är dags att byta pappersframkallare. den jag använder var inte nyinköpt men oanvänd när jag började använda den. har framkallat kanske 15 kopior och vätskan är väldigt gul. dags att byta?
 
Om det framkallar papperet så fungerar den.

Det är värre att veta om fixet är OK, det märks inte förrän kopian blev gul/flammig.
 
Gammal framkallare brukar bli brun, riktigt brun när den är gammal. Men som Erik sagt så kan du ju se om den funkar genom att köra ett exponerat papper i den.

Fixet kan man ju testa genom att lägga en filmsnutt i ett kärl med fix. Tar det ohemula lång tid innan den klarnar så är ju inte fixet i någon vidare kondition (läs 10 min och över...)

// A
 
Hur påverkas bilden av gammal gul framkallare jämfört med färsk framkallare?

Jag tycker att det tar längre tid att framkalla och att kontrasten blir sämmre men det kan bara vara inbillning. Hur är det igentligen?
 
Jomen så är det väl......ett tydligt tecken på att framkallaren sjunger på sista versen.....

// Axel
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.