Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gamla objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Snurren

Avslutat medlemskap
Jag har en del Pentax F objektiv som tidigare ansågs vara bra
gluggar. De har jag använt till min Kx. Har nu funderat på att
byta upp min till en K1. Min fråga är enkel: är dessa objektiv
tillräckligt bra eller utnyttjar jag inte huset om jag sätter på
de gamla gluggarna? Rada gärna upp för och nackdelar.
Tack på förhand.

Jag har en del Pentax F objektiv som tidigare ansågs vara bra
gluggar. De har jag använt till min Kx. Har nu funderat på att
byta upp min till en K1. Min fråga är enkel: är dessa objektiv
tillräckligt bra eller utnyttjar jag inte huset om jag sätter på
de gamla gluggarna? Rada gärna upp för och nackdelar.
Tack på förhand.

Hej!

Pentax F-objektiv omfattar 9 fasta brännvidder och 11 zoomar. Du skriver inte vilka du har, men generellt kan man säga, att om dom funkade bra på film, så funkar dom bra på digitalt också. Om du redan har objektiven kostar det ju inget att prova.

Du kan läsa mer här (F zoomar):
http://www.pentaxforums.com/lensreviews/SMC-Pentax-F-Zoom-Lenses-c45.html

och här (F fasta):
http://www.pentaxforums.com/lensreviews/SMC-Pentax-F-Lenses-c29.html

Jag har ett fast 135 mm, 100 mm macro, 70-210 zoom å lite annat. Frågan är ju om det är värt å bygga vidare på detta eller om man ska börja om? Om det funkar så finns det ju massor med pengar å tjäna. Vill gärna gå vidare med 24x35 så jag kan få bra upplösning även om jag är tvungen å beskära ganska hårt. Om gluggarna inte funkar bra ihop med huset så.....

Varför då? Fler pixlar på samma yta måste ju betyda bättre upplösning vid samma beskärningsyta.

Ja, K3 har 24 Mp på 23x16 mm. Om du beskär en bild från K1 till samma utsnitt har du mindre än 18 Mp kvar.

Det är ju inte det jag menar. Jag förutsätter självklart att motivet från början är lila stort på "kortet" och att beskärning utgår från att motivet är lika stort. Eller tänker jag fel?

Då måste du ju stå mycket närmare med K1 eller ha längre brännvidd. 200 mm på K3 ger samma utsnitt som 300 mm på K1.

Självklart men varför skulle det va bättre å komma närmare? Beror ju på vilket objektiv man har å vad det är man ska fotografera. Tack för svar.

Jag har ett fast 135 mm, 100 mm macro, 70-210 zoom å lite annat. Frågan är ju om det är värt å bygga vidare på detta eller om man ska börja om? Om det funkar så finns det ju massor med pengar å tjäna. Vill gärna gå vidare med 24x35 så jag kan få bra upplösning även om jag är tvungen å beskära ganska hårt. Om gluggarna inte funkar bra ihop med huset så.....

Jag tror du menar att ibland har man fel objektiv på och efteråt så kan man beskära bilden tex 50% med en APS kamera med bra resultat. Men med en 24X36 kamera i samma situation kan man kanske beskära ytterligare 25%.
Om man tar exemplet att du har Pentax K3 och 135mm på, så får du en bild på 24Mp. Om du skulle ha K1 och sätter på samma objektiv får du 36Mp men en vidvinkligare bild, om du sen beskär bilden på PCn/Macen till ca 15Mp så ser bilden ut som den första med K3an. Skulle du beskära lika mycket på en bild från K3 så blir bilden på ca 10-12Mp och då kanske inte kan göra en papperskopia i en "stor" storlek.

Dina 135 och 100 makro är riktigt bra, men är inte digitalanpassade, vilket kanske kan göra att du ser aningen CA i vissa bilder om du förstorar mycket. Samma gäller F70-210/4-5,6, men det finns lite vassare objektiv nu som är på f2,8. Men då får du bära på ett objektiv som väger mycket mer, och kostar oxå. Fördelen för dig med ett bra 70-200/2,8 är att du kan ta bilder med mycket kort skärpedjup.
Så 135an och 100 makron kommer du bli nöjd med, nya DFA100 makro har vädertätning men är inte så robust och saknar fokusbegränsare.

Utan att exakt känna till just de objektiven så fungerar de troligen bra även på en K1. Äldre teleobjektiv klarar sig ofta bra även med dagens högre krav.

Jämför du med moderna nykonstruerade objektiv av samma typ, dvs ett nytt 135-tele, ett nytt 100-makro en modern 70-200 så har de nya objektiven antagligen (notera, antagligen):
- lite bättre kontrast och lite bättre motljusegenskaper pga lite effektivare antireflexbehandling
- likartad mittskärpa, men kanske lite bättre kantskärpa
- lite mindre vinjettering
- Lite mindre kromatisk aberration (märks mest på ljusstarka objektiv)

Kort sagt, äldre teleobjektiv, makroobjektiv och telezoomar brukar klara bra. I synnerhet mer påkostade sådana. Äldre vidvinklar och äldre vidvinkel- och normalzoomar - i synnerhet billigare varianter - blir däremot oftare besvikelser på moderna kameror, även om det förstås finns undantag.

Jag har ett fast 135 mm, 100 mm macro, 70-210 zoom å lite annat. Frågan är ju om det är värt å bygga vidare på detta eller om man ska börja om?
Det kostar dig ju ingenting alls att använda de objektiv du redan har, så kör hårt!

Om du efter ett tag märker att du inte är nöjd så kan du börja komplettera med modernare objektiv (fast de flesta som oroar sig för objektivens kvalitet oroar sig i onödan, generellt sett - oavsett kameramärke).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar