Annons

Gamla objektiv på Nikon D300s

Produkter
(logga in för att koppla)

WilliamE

Aktiv medlem
Hej!
Jag har gått igenom mina föräldrars gamla fotoutrustning och hittade deras kameror och objektiv. Min pappa hade på den gamla goda tiden en olympus OM-1 och min mamma en Olympus Om-4.

Nu skulle jag vilja använde de objektiven på min Nikon D300s om det är möjligt.

Objektiven är:

Soligor, F2,5/3,5 35-70mm

Olympus 50mm, 1:18 Auto-s

Tokina SD, 70-210mm, 4-5,6

Expert, f=400 I:6,3

Vad är det för typ av adapter jag behöver för att kunna använda dessa objektiven?
Alla svar uppskattas

Sälj objektiven till någon som har t.ex. en Canon, u4/3 eller Sony NEX. På dessa kameror kan man använda billiga adapters som kostar mindre än en hundring.

Sedan använder Du pengarna till att köpa en nikonglugg som passar på D300.

Olympusoptiken är bra, men Nikons 50/1,8AF är billig och då får du autofokus på köpet. De övriga objektiven är dessvärre inga proffsobjektiv som motiverar inköp av en adapter.

Vore jag i din situation skulle jag lägga pengarna på en adapter, utan lägga några hundra på att plåta analogt, med OM4:an eller OM1:an. Mycket trevliga kameror. Själv luftade jag en OM10 igår.

Det går, men är varken enkelt eller billigt...

http://www.leitax.com/OlympusOM-lens-for-Nikon-cameras.html

En vanlig adapter som du sätter emellan objektivet och kameran fungerar tyvärr inte om den inte har linser, det blir ännu dyrare och dessutom sämre.

Fanken också, det är lite för dyrt/avancerat för mig, tyvärr.

Jag har ju å andra sidan ett Canon 350D hus hemma som tyvärr inte fungerar, får se om jag försöker få igång det på nåt sätt.

Olympusoptiken är bra, men Nikons 50/1,8AF är billig och då får du autofokus på köpet. De övriga objektiven är dessvärre inga proffsobjektiv som motiverar inköp av en adapter.

Jag ska spana in det objektivet, dock hade varit lite skönt ifall man bara inhandlat en adapter och sedan haft 4 nya objektiv att leka med. Har precis också börjat forografera så man är ju ingen expert.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar