Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gamla Nikonobjektiv på nya digitala?

Produkter
(logga in för att koppla)

J_son

Medlem
Jag har precis köpt mig en digital systemkamera och håller på och lär mig. Men undrar om min mors gamla systemkameras objektiv fungerar på min nya? Den var inte digital.
Tacksam för något svar!

Jag har precis köpt mig en digital systemkamera och håller på och lär mig. Men undrar om min mors gamla systemkameras objektiv fungerar på min nya? Den var inte digital.
Tacksam för något svar!

vad jag har förstått så ska alla gamla nikon-objektiv passa till moderna nikon-kameror.
Du kan se på bajonetten där bak. Är den likadan är det bara att tuta och köra.
Det kan dock vara så att du inte får någon ljusmätning, och därför behöver köra i manuellt läge! :)

Du kan använda i stort sett alla gamla objektiv. De som inte funkar är framför allt de som stöter i överläppen där blixten ligger. Det finns en lista i bruxisen om kompatibilitet med objektiv till kameran.

I listan framgår hur stor kompatibilitet det är. I regel har man inte några automatiska funktioner annat än nedbländningen från full öppning när man trycker av. Man måste alltså ställa in fokus (avstånd) själv och ställa bländaren med en bländarring på objektivet, och har inte hjälp av kamerans ljusmätning.

Du kan använda i stort sett alla gamla objektiv. De som inte funkar är framför allt de som stöter i överläppen där blixten ligger. Det finns en lista i bruxisen om kompatibilitet med objektiv till kameran.

I listan framgår hur stor kompatibilitet det är. I regel har man inte några automatiska funktioner annat än nedbländningen från full öppning när man trycker av. Man måste alltså ställa in fokus (avstånd) själv och ställa bländaren med en bländarring på objektivet, och har inte hjälp av kamerans ljusmätning.

Okej bra att veta! Tack!

Pre Ai

Passa dig för de äldre "pre ai" eller som de även kallas "non AI".
Dom kan konverteras för att passa, är det inte gjort ska du inte pröva.
Känns lättast igen på att det inte finns några hål i det lilla "örat" på bländarringen.
/ Mats G

Passa dig för de äldre "pre ai" eller som de även kallas "non AI".
Dom kan konverteras för att passa, är det inte gjort ska du inte pröva.
Känns lättast igen på att det inte finns några hål i det lilla "örat" på bländarringen.
/ Mats G

Okej det får jag kolla upp då! Tack!!

Använder självnågra gamla godingar, och det blev en av anledningarna till att jag bytte till ett semiproffs-hus (D200) då min förra D80 inte kunde ljusmäta med de gamla objektiven, Nu har jag åtminstonde kunnat använda bländarprio (A). Då var det bara D100/D200/D300 och uppåt som klarade detta, men har för mig nya D7000 fixar det nu med..?

OBS !
Du får inte autofokus på D3000, D5000, D40, D60 med äldre objektiv !!

På övriga, typ D50, D70, D80, D90, D7000, D2, D3, D1, D100, D200, D300 får du autofokus förutsatt att objektivet stödjer det såklart :)

/Patrik

Vilken kamera har du köpt? Vad för objektiv har du tillgång till?

Jag har Nikon d3000 som kamera hus. Vet inte vad jag ska kolla efter på objektiven, vad det är för sort. Men det står 70-300mm 1:4-5,6 D DL MACRO SIGMA på den ena. Den andra står det: SIGMA auto fokus 24-70 mm 1:3,5-5,6 D eller vad är det du vill veta? Jag är väldigt ny på det här som du förstår. Är dom här objektiven ens bra?

OBS !
Du får inte autofokus på D3000, D5000, D40, D60 med äldre objektiv !!

På övriga, typ D50, D70, D80, D90, D7000, D2, D3, D1, D100, D200, D300 får du autofokus förutsatt att objektivet stödjer det såklart :)

/Patrik

Jag har Nikon d3000 som kamera hus. Men på ena objektivet står det att det är auto fokus. Men det får jag ändå inte menar du?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar