Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gamla Canonobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

cilla1

Avslutat medlemskap
Hej alla fotovänner!
När jag kollade min gamla canonväska med kameran EOS 500 N så upptäckta jag att jag hade 2 canonobjektiv i väskan. jag har inte fotat analogt på rätt så några år och nästan glömt bort den.
Där fanns 2 objektiv,,,,, ett Canon EF 80-200 1: 4,5-5,6 ii och ett Canon EF 28-80 1:3,5-5,6
I dag har jag en Canonkamera EOS 1000 D Frågan är nu ! är dessa objektiv kompatibla med min kamera.
Jag har snokat runt lite på nätet och kommit fram till att canon EF 80-200 nog är Ok ? Men hur är det med objektivet EF 28-80 ?

Kan nån hjälpa mig?

mvh/ cilla 1
 
Båda ska fungera.
Däremot så ställer digitala kameror lite högre krav på antireflexbehandling än de gamla "analoga" gjorde så de kan kanske ge lite reflexer sk flare i vissa situationer.
 
Objektiven skall fungera då de är EF objektiv.
Däremot lär inte den optiska prestandan hos dem vara något bra.
 
Kanske inte så dåligt?

28-80 vet jag inte så mycket om. Däremot var åtminstone vissa versioner av 80-200 inte alls så dåliga. Så det finns all anledning att prova det (och 28-80 också, förståss).

Med gamla objektiv som dessa kan man få mycket bättre resultat om man efterbehandlar bilderna i lämpligt program. En rejäl kontrasthöjning och skärpning kan om inte göra underverk så ändå ge en rätt bra förbättring. För den som inte har något sådant program finns det enkla gratisprogram som gör ett hyggligt jobb. Senaste versionen av tittprogrammet Faststone klarar t.ex. en hel del.

ALj
 
28-80 vet jag inte så mycket om. Däremot var åtminstone vissa versioner av 80-200 inte alls så dåliga. Så det finns all anledning att prova det (och 28-80 också, förståss).

Med gamla objektiv som dessa kan man få mycket bättre resultat om man efterbehandlar bilderna i lämpligt program. En rejäl kontrasthöjning och skärpning kan om inte göra underverk så ändå ge en rätt bra förbättring. För den som inte har något sådant program finns det enkla gratisprogram som gör ett hyggligt jobb. Senaste versionen av tittprogrammet Faststone klarar t.ex. en hel del.

ALj

Tack,,, Atotowi,,,,Dragoen och AndersLj
Där ser man det var kanske inte så dumt med en tur på vinden,,, det blev ju som en lille Julafton.
skall bli kul och testa dom Det är ju inte precis proffsgluggar, men ändå,,,, jag fick dom ju alldeles gratis.
Tack för hjälpen/FH .
 
jag har faktiskt båda objektiven bland mina finare gluggar. Det är fråga om de billigaste kitgluggarna och de funkar om du bländar ner till f/8, men annars är de väldigt mediokra och lägst på kvalitetsskalan. Däremot funkar de utmärkt om du inte skriver ut större bilder än A4 eller använder bilderna på nätet. De är inte gjorda för digitalsensorer, men funkar hyfsat för det. Beror på vilka krav man ställer, för en vanlig amatör duger de gott till att börja med. Sen är de ju små och lätta att ha med.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.