Annons

Sigma 28-80 1:3,5-5,6 Macro. Hur tyda siffror?

Produkter
(logga in för att koppla)
Man kan faktiskt testa om man ställer kameran på ett bord och riggar upp objektivet en bit framför kameran med någon lämplig distans under, t.ex. en lagom tjock bok, så det hamnar på rätt höjd. På så sätt kan man få en idé hur det skulle fungera med olika tjocka mellanringar innan man beställer nåt.
Just det. Smart.

Jag har fotat rätt mycket makro på jobbet med min gamla Canon 500D, då med standardzoom EF-S 18-55mm på 10-20mm mellanringar. Funkade helt okej till en minimal kostnad :p Det blir manuell fokus förstås, (AF får frispel eftersom objektivets respons inte längre blir som kameran förväntar sig..) men mellanringar med elektriska kontakter gör att bländaren fungerar.

Sen blir ju skärpedjupet bokstavligt talat mikroskopiskt så man kommer rätt snabbt in på "focus stacking". Både Zerene Stacker (den använder jag) och Helicon brukar ha 1-månads gratis utvärdering om man vill prova.
Att blända ner under typ f/20 för skärpedjupets skull är no-no vid makro. Diffraktion gör att det inte blir ordentlig skärpa någonstans.. :oops:

Manuellt gör mig inget. Körde alltid manuellt fokus när jag hade ett makro till min Nikon.
Det med skärpedjupet har jag inte tänkt på. Hm. Hm. Jag får överväga en stund till på mellanringar.

Jag syftar på den förskjutning i fokuseringen som den infraröda filmen ger. Eller kanske gav - är det någon som använder sådan IR-film idag?
Förskjutningen kan bli olika lång vid olika brännvidder, kan man tänka sig. Därav att det finns olika märken för kompensering.
Jag fattar inte riktigt i alla fall :oops:men det spelar ingen roll. 😂
Har man en digitalkamera använder man ett filter på objektivet.
Jag var tvungen att googla. Det går att köpa IR-film i alla fall. 🙂

Olika våglängder av ljus bryts olika mycket av glaslinser. Det gäller ljus i det synliga spekrat också, förstås, så objektivkonstruktörer försöker kompensera för det med allehanda linskombinationer i objektivet, så att alla våglängder är fokuserade i samma plan (så mycket som möjligt). Däremot är det få objektiv som är korrigerade för andra våglängder än synligt ljus.

Ja, det är/var så att om man skulle fotografera med infraröd film, så fokuserade man först som vanligt. Sen tittade man på avståndsskalan. Om den stod på 5 meter, då flyttade man siffran 5 så den istället stod mittför IR-märket, som ofta var en röd prick, streck eller ett R.
För objektiv med variabel brännvidd kan det märket hamna på olika ställen, beroende på bränvidden. Då kan man sätta ut två, för kortaste och längsta brännvidderna, och sen får man själv interpolera där emellan.

Ja, det är/var så att om man skulle fotografera med infraröd film, så fokuserade man först som vanligt. Sen tittade man på avståndsskalan. Om den stod på 5 meter, då flyttade man siffran 5 så den istället stod mittför IR-märket, som ofta var en röd prick, streck eller ett R.
För objektiv med variabel brännvidd kan det märket hamna på olika ställen, beroende på bränvidden. Då kan man sätta ut två, för kortaste och längsta brännvidderna, och sen får man själv interpolera där emellan.
Jaha! Nu ja! Så intressant. Tack för det. Nu känns det klarare : D
Det hade alltså inget med Macro-fotandet att göra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar