Annons

Gallerisvängningar..

Produkter
(logga in för att koppla)
I USA finns ett...

populärt uttryck bland landets vapenlobby som lyder så här: "Guns don´t kill, people do" (eller iaf något åt det hållet). Och även om jag inte riktigt delar deras inställning så skulle jag vilja överföra själva tanken till fotografi: Det är inte kameran som tar bilden, det är människan.

Med det menar jag att om man riggar upp en kamera på stativ och ställer den i valfri miljö så kommer den inte att ta en endaste bild förren någon människa ser till att den gör det. Det är alltså upp till människans kunskaper, fantasi och kreativitet att få till själva bilden.

Därför kan bilder tagna i fotoautomater absolut räknas som god fotografi enligt min mening. Jag skulle tom vilja påstå att det krävs mer av en person som tar roliga/snygga bilder i en fotoautomat än av en fotograf som kör med en vanlig kamera. Och detta eftersom det krävs avsevärt mycket mer fantasi och kreativitet för att ta intressanta bilder med en så pass statisk och begränsad utrustning som en fotoautomat.

Och som motexempel kan jag nämna alla dessa bilder tagna under konserter som en del stolt visar upp här på fotosidan. Med sina feta automatiska kameror, blixtar och obektiv tar de bilder på stylade artister i redan ljussatta och färdigarrangerade miljöer. Hur intressant är det på en skala?
 
ace skrev:
Ang. att de betalande borde börja ställa mer krav, så har jag gjor flera inlägg i forumet ang. sidan utan att få svar från admin. Jag har även mejlat dem ang. vissa bildkommentarer utan att få svar. Att inte åtgärda saker är väl en sak, men att inte ens svara på mejl tycker jag faktiskt är dåligt.

Att vi inte skulle svara på mail är inte sant. Vad som däremot är sant är att fotosidan är en hobbysajt som drivs på kvällarna och under Juli är delar av på semester och då kan det gå tid mellan gångerna. Jag svarade bl a på ett mail från dig från inatt direkt nu på morgonen.

Vi har som intention att ALLA mail skall få svar och jag tror faktiskt att vi lever upp till det till 99%
 
Ok Ulf DU får tycka att vissa bilder är hur dåliga som helst men för den skull tycker jag att vi fortfarande ska acceptera att även om vissa bilder inte faller inom dom ramar som vi själva inte tycker om så måste vi acceptera att det finns andra som tycker att dom är bra.
Slutdiskuterat i den här tråden för min del
 
Re: I USA finns ett...

Liax skrev:
Och som motexempel kan jag nämna alla dessa bilder tagna under konserter som en del stolt visar upp här på fotosidan. Med sina feta automatiska kameror, blixtar och obektiv tar de bilder på stylade artister i redan ljussatta och färdigarrangerade miljöer. Hur intressant är det på en skala?

Aj, aj, aj..nu blev jag trampad på tårna...det gjorde ont...((.
 
Nja, jag tog väl i lite där Torsten, alla konsertbilder är ju inte ointressanta. Men ibland är det lite som med kattbilder, man tycker motivet ser spännande/kul ut (pga ljuseffekter, kända personer och häftiga scénmiljöer) och så klämmer man av en radda bilder utan någon som helst tanke.

Dina bilder ser för övrigt mycket bra ut, det märks att du tänkt till. Helt klart bra klass på dom!
 
Bra idé att begränsa bilder för inte betalande till en i veckan. gissa då hur många studenter, tonåringar, arbetslösa och andra som kommer att lägga ner projektet och sluta lägga in bilder överhuvudtaget. Själv är jag student och har länge kämpat med ekonomin för att överhuvudtaget ha möjligheten att kunna lägga ut bilder. Ni som tycker att avgiftsbelägga skulle lösa problemen, till er vill jag bara säga; Svar nej, det är inte en bra lösning på problemet. Sen fattar jag inte riktigt hur det kan vara ett så stort problem att vissa bilder liknar fotoalbumsbilder. De flesta som gjort det har ju fått en rättvis bedömning och ofta också en kommentar som syftar till att man kanske borde lägga ner lite mer tanke i bilden nästa gång. Som bildbetraktare i galleriet är det ju också så att man helt enkelt kan ignorera dessa bilder. Att säga att botten är nådd för många bilder tycker jag också är överdrivet. Visst kan låg kvalitet leda till att fotosidan som helhet förvandlas till en sajt där många medlemmar bara vill "lägga ut en bild för skojs skull". Men flertalet av medlemmarna här tillhör ju en helt annan kategori. Då bör man kanske beakta problemet ur en helt annan aspekt. Dialogen kring avgränsning mot "dåliga fotografer" kan lätt tolkas som om de som anser så, själva sätter sig på allt för höga hästar. Klubb för inbördes beundran är ett uttryck som lätt flyger genom huvudet när man läser vissa kommentarer. Tittar man t ex på mina egna bilder så varierar kvaliteten rejält. Sanningen är dock den att bilder jag själv varit "sådär" nöjd med ofta har uppfattats som hög kvalitet. Detta fenomen är ytterst lärorikt och leder till en utvecklad känsla för hur andra tolkar och uppfattar ens bilder.

/Lasse
 
Minns speciellt en forumtråd som hette nåt i stil med "vågar man lägga ut bilder här". Tittar man på den här tråden kan man säga att hennes rädslor med fog var berättigade.
 
Jag trodde vi tittadee på varandras FOTOGRAFIER och berättade vad vi tyckte om dem.(Om man inte gillar bilderna/motiven så är det bara att tittat på något annat.)

Kamerans inköpspris och/eller graden av automatisering har väl ingen betydelse

Många gånger vet vi ju inte heller något om detta. På samma sätt som vi inte heller kan veta hur mycket bilden behandlats digitalt.

Därför förstår jag inte diskussionen.
 
Hej

Har en radikal idé (tror jag)
===============================================
1. Man får 1 poäng för varje gång någon tittar på en bild

2. Man får 5 * betyget på satta betyg (dvs 25 poäng för en 5:a)

3. Man får 15p för en kommentar = en 3:a eftersom en kommentar utan betyg bör betyda medelbra.

4. För topplsitan skall medlet på alla ens bilder räknas, dvs man kan inte toppa med en guldbild och sedan posta skräp. Stöttar mångas uppfatning, enligt inlägg, om kvalité. Man skall tänka till.

5. Ens betyg på toppskalan skall räknas ner med 10p per vecka (du kan enbart posta en ny omgång per vecka). Detta för att man skall uppmuntras att posta ett guldägg till, annars är man snart pase...


Ser att det är en lavinökad ökning av antalet som tittar på ens bilder, men inga betyg. Det måste göras nått konstruktivt.


Roine
 
För mig gör mängden med skräpbilder att man tappar sugen. Om det är dåliga bilder eller ej beror som sagt inte på hur dom är tagna, utan om det ligger tanke bakom bilden eller inte.

Första veckan här kommenterade jag hur mycket som helst, nu ser jag bara likadana bilder komma upp gång på gång. Orkar inte skriva samma sak igen och igen.

Sen tycker jag det är larvigt att påstå att en student inte skulle ha råd med 100 spänn... Det är ju för hondan bara tre bärs på kåren.
 
Maverick skrev:
Ja, eller så resulterar det i att någon bygger en ny site där det är gratis att ladda upp x antal bilder igen och den sidan blir en sluten förening för inbördes...

Förstår inte svårigheterna med att hoppa över bilder man inte gillar.

/Maverick

Det handlar inte så mycket om "bilder man inte gillar". Det handlar om att upprätthålla de regler som David E och de som på olika sätt varit med om att skapa sidan satt upp.

http://www.fotosidan.se/doc.htm/1381/1005
 
Jo, fast det är ju deras regler. Låt dem göra bedömningarna i så fall. I den här tråden finns en handfull åtminstone som anser sig veta huruvida det finns tankar bakom en bild eller inte. Andra som vet vad som är en fotograf och inte...

Intoleransen som finns här är ju så pinsam att man snart drar sig för att delta i diskusionen.

Det är länge sedan jag övergick till att enbart kommentera bilder jag finner intressant i någon aspekt. Jag har inget problem med det, jag förstår inte varför andra har det. Jag ser det som rätt naturligt att man som nybörjare fotograferar sina kompisar, hundar, katter, flickvänner, pojkvänner, solnedgångar, natur, macro och vad mer det nu kan vara.

Jag skulle vilja påstå att är det 10% av bilderna på denna sida som har en tanke och ett budskap så skulle jag bli förvånad. De flesta bilder är inget annat än ett gäng singelbilder där fotografen velat testa nån ny modell, ny ljussättning utan tanke på budskap. Vad är skillnaden mot nybörjaren som vill testa den inbyggda blixten på sin nyinköpta kamera och därför fotograferar av polarna vid närmsta sammankomst?

Som några redan har sagt så diskuteras det mest skärpedjup, beskärningar och i bästa fall huruvida bilden följer någon vedertagen kompositionsregel. Dessa är naturligtvis viktiga men det gör bildskapandet koncentreras på komposition istället för budskap. Vilket har lett till några rätt hätska diskusioner där fotografen hävdat att vadå? det är bara några bilder jag tagit, det finns inget budskap i denna. Det finns åtminstone två fotografer på denna sida som råkat ut för att deras bilder förmedlar något helt annat än de velat. Antingen för att de inte tänkt på det vid fotograferingstillfället eller för att de såg ett annat budskap som betraktarna inte uppfattade på samma sätt.

Jag anser inte att man enbart mha en bild kan avgöra fotografens seriositet eller inte.

Mvh
Maverick
 
Jag tycker ändå att någon slags begränsning kan vara att föredra. Som det är nu, med tre bilder per vecka fungerar ganska bra. Visst kan man sänka antalet om det skulle behövas men jag tror sidan skulle dö ut till förmån för någon annan gratissida om man krävde in en avgift från alla.

När det gäller tävlingar så vet jag inte om jag tycker det är en jättebra idé. Räcker inte kicken att få trevliga kommentarer på bilderna för er? Att införa en tävling skulle nog sänka självförtroendet hos dem som inte har många bilder att lägga upp så att man kan ladda upp ett guldkorn i veckan. Folk skulle börja ladda upp sina dåliga bilder i hopp om att någon kanske gillar dem. Om man vill tävla så kan man ju försöka komma in på topplistan i statistikdelen på mest kommenterade bilder eller liknande.
 
Inför två versioner

Jag har ett förslag som jag framfört tidigare och som i alla fall jag tror på, och det är att dela upp fotosidan i två delar/versioner.

I grunden ska bägge dessa avdelningar/versioner bygga på samma grundsystem och därför i det stora hela se ut och fungera på samma sätt, men utöver den version som vi har idag skulle det finnas en mer avancerad avdelning (skulle tex kunna kallas för fotosidan.se/advanced, pro, extra, plus, guld eller något liknande) som riktar sig mot oss som siktar lite högre än genomsnittet när det kommer till fotografi.

För att få tillgång till denna avdelning får man vara beredd att betala ett par hundralappar om året i medlemsavgift, men man får också intyga att man tar allvarligt på sitt fotograferande och att man inte har skaffat sig detta medlemskap för att ladda upp roliga fyllebilder eller bilder från mormors 80-års kalas. Man ska vara seriös helt enkelt.

Självklart skulle man kunna integrera dessa två avdelningar på olika sätt, forumet kan tex vara detsamma för alla, lika så artiklar och tävlingar. Men det ska naturligtvis finnas skillnader också, som medlem i den avancerade versionen ska man kunna välja att "stänga av" den allmänna versionen för att på så sätt få ett mer anpassat innehåll. Man kan även tänka sig andra funktioner/fördelar med den avancerade versionen.
 
FOTOSIDAN ÄR BRA SOM DEN ÄR!

Krångla inte till det med poäng och tävlingsmoment och annat.

Låt oss fortsätta att ha trevligt och titta på varandras bilder och få nya impulser!

Sedan tycker jag oxå mycket om forum-andelningen - den ger mycket intressant.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.